Cestou z Moravy jsme se neplánovaně ocitli až v Přemyslovicích, na mlýn byl pěkný pohled z hlavní silnice a shonou náhod den na to, v pořadu Toulavá kamera byla o něm i reportáž.
Původně dřevěný mlýn holandského typu byl do Přemyslovic přemístěn z nedalekého Plumlova roku 1841. Po požáru v roce 1883 byl mlýn téhož roku vystavěn znovu a mlel až do roku 1945. Mlýn je neomítnutý, což je typickým znakem pro stavby Drahanské vrchoviny. Jeho vnější průměr činí devět metrů a dosahuje do výšky jedenácti metrů stejně jako průměr současného větrného kola.
Mlýn má vysokou historickou hodnotu, protože neprošel žádnými stavebními úpravami a i vnitřní vybavení se zachovalo v původní podobě. V roce 1965 byl mlýn vyhlášen za státní technickou památku. V roce 1989 byl vrácen potomkům majitele mlýna, kteří se o něj s láskou starají.
Uvnitř mlýna jsou vložené dřevěné stropy a dřevěná schodiště. Ve mlýně jsou zachovalá dvě mlýnská složení. Palečnicové dřevěné kolo o průměru 2,25 m má 152 zubů je ve druhém patře. Svislá hřídel je kovová a prochází do prvního patra, kde jsou mlýnské kameny kryté luby a s násypkami. V přízemí je moučnice, hasačert, žejbro a moučná truhla. Mlecí kameny prvního složení mají shodný průměr 1,1 m, výšku 0,20 m (běhoun) a 0,25 m (spodek). rychlost při plném provozu byla až 84 otáček za minutu při obvodové rychlosti 4,9 m/s. Druhé složení: běhoun má průměr 0,80 m a výšku 0,20 m, spodek 0,98 m a výšku 0,30 m, to bylo využíváno pouze ke šrotování.
Stavba je soukromým majetkem a její interiér není veřejnosti běžně přístupný.
Tagy:cestování tipy