Hledáte do své firmy nového zaměstnance, máte vyvěšený inzerát měsíc, dva, absolvovali jste několik pohovorů, ale úspěch žádný? Možná během procesu náboru zaměstnanců děláte chyby, které ohrožují nejen kvalitu výběru kandidáta, ale i pověst vaší firmy. Pojďme se podívat na to, jak se některým nešvarům vyhnout a dostat k vám do týmu opravdu kvalitního člověka.

Nezaměstnanost je v České republice nízká (okolo 3 %), navíc se můžeme chlubit jednou z nejnižších fluktuací. V roce 2024 změnilo zaměstnavatele jen 14 % lidí*, průměr v ostatních evropských zemích se pohybuje kolem 20 %. Lidé se bojí zůstat bez zaměstnání a důvody jsou zřejmé. Přes třetinu Čechů nemá finanční rezervy na delší dobu než měsíc, 69 % na nejvýše tři měsíce.

Je tak velmi běžné, že lidé hledají novou práci ještě předtím, než odejdou z té původní. Dobrou strategií je proto aktivně oslovovat i ty, kteří práci mají. To z velké části dělají náborové agentury jako např. https://www.myheroes.cz/. Podle jasně definovaných požadavků hledají různými cestami osoby, které odpovídají vaší představě, a nebojí se jim novou pozici nabídnout. Personální agentury takto dokáží získat talenty i na zdánlivě neobsaditelná místa.

Nejistota a obavy z toho, co hledání práce a nové zaměstnání přinese, způsobují, že se Češi do pracovních změn nepouští tak často jako v jiných zemích. Sedí na svých židlích, i když vědí, že pro ně daná pozice už není perspektivní. Na pracovním trhu je tudíž daleko méně kandidátů, než by mohlo být, a firmy, které hledají nové talenty, tak musí být precizní a nedělat přešlapy. I drobná chyba může znamenat ztrátu potenciálního uchazeče.

  1. Při náboru zaměstnanců v inzerátu neuvádíte mzdu

Firmy v inzerátech velmi často neuvádí finanční ohodnocení. Patříte mezi ně? Změňte to. Pro lidi, kteří hledají práci, patří mzda k jednomu ze tří nejpodstatnějších faktorů. A není se čemu divit. Uchazeč o práci chce vědět, zda si ve vaší firmě polepší, a rád by to věděl co nejdříve. Pokud u vašeho inzerátu žádnou částku neuvidí, je dost možné, že vám nepošle ani životopis a upřednostní firmu, která mzdu uvedla.

Co s tím? Přidávejte do inzerátu alespoň finanční rozpětí, ideálně však přesnou mzdu, kterou nabízíte. Uvidíte, že počet uchazečů se rázem zvýší.

  1. Špatná příprava na nábor pracovníků

Pověsit na stránky pracovních portálů inzerát na datového analytika bez vědomí toho, co přesně od něj očekáváte, je jako plavit se po moři bez kompasu – půjde o únavně dlouhou cestu s vidinou nejistého výsledku. Vždy byste měli mít dopředu ujasněné hlavní požadavky a kompetence. Ulehčí vám to výběr správného kolegy a zajistíte si, že připravenost na pohovoru nepoškodí reputaci vaší firmy.

Co s tím? Věnujte čas definování si toho, jaký má váš nový kandidát být. Díky tomu se na pohovorech nedostanete do trapné situace, kdy budete působit nejistě a nerozhodně, a zároveň ušetříte čas, který byste jinak ztráceli s nevhodnými uchazeči.

  1. Podmínky v inzerátu vs. realita

Je zcela běžné, že zájemci ukončují pracovní poměr ještě ve zkušební době proto, že firmy v inzerátech uvádí jiné podmínky, než jaké od talentů skutečně očekávají. Popis pracovní náplně bývá příliš obecný a každý si za ním podle svých zkušeností může představit něco jiného.

Druhý problém, který souvisí s obsahem inzerátu spočívá v tom, že firmy podle popisu často hledají nadlidskou bytost. V sekci soft skills uvádí požadavky, které dotyčný na nové pozici vůbec nevyužije. Pokud uchazeč nabere dojmu, že není podle inzerátu dostatečně kvalifikovaný, je téměř jisté, že firmě psát nebude. A to je škoda, protože velká část věcí se dá doučit v rámci onboardingu a dalších fází zaučování.

Co s tím? Zmiňujte v inzerátech opravdu jen to důležité. Zmenšete bodový výčet kvalit na maximálně osm a snažte se být co nejkonkrétnější, aby si lidé mohli přesně představit, co je u vás čeká.

  1. Reagujete příliš pomalu

Není výjimkou, že uchazeč odepíše na dva inzeráty ve stejnou dobu – zatímco u jedné firmy po několika dnech už podepisuje pracovní smlouvu, v té druhé ho teprve zvou na seznamovací kolečko. Zejména u velkých firem se zdlouhavými procesy může pomalá komunikace ničit nejen dobrou pověst a šanci získat k sobě kvalitního člověka.

Co s tím? Aktivita a rychlá komunikace je základ. Reagujte svižně na CV, dotazy kandidátů a buďte k nim vřelí. Pokud má vaše náborové oddělení plné ruce práce, zvažte outsourcovat nábor třeba do personální agentury.

  1. Chybí vám lidé, kteří náboru zaměstnanců rozumí

Nábor není jen o tom, že vyvěsíte inzerát a počkáte, dokud se někdo neozve. K hledání schopných lidí patří strategické plánování, oslovování klientů, hodnocení dovedností a správná komunikace. Pokud ve firmě nemáte HR specialistu či oddělení, snižujete svou šanci na rychlý, plynulý a kvalitní nábor nového zaměstnance.

Co s tím? Můžete proškolit stávající zaměstnance nebo zkusit využít služeb náborové agentury, která má letité zkušenosti a ví, co v kterém oboru funguje. Externí personalista vám dokáže pomoci od definování pozice až po nástup nového zaměstnance.

Zdroj: *https://magazin.almacareer.com/cz/pracovni-trh-je-dlouhodobe-zamrzly-za-posledni-rok-zmenilo-zamestnavatele-jen-14-lidi

Foto: David / stock.adobe.com

Tagy:

©2025 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account