Jistě znáte dětské koberce, na kterých jsou natištěna města a silnice, ale jelikož jsou všechny takřka stejné, možná dítě brzy začnou nudit, nebo se nikomu z vás zkrátka nelíbí. Podobný problém řešila Iveta Viktorinová se svým manželem a rozhodli se ho vyřešit kreativně. Uplynulo několik let, během nichž zjistili, že podobně nespokojených rodičů je víc, a tak vznikla značka Hugolík, pod kterou manželé Viktorinovi vyrábějí personalizované dětské podložky.
Co vás inspirovalo k založení Hugolíka? Kdy jste si řekli, že by to mohl být dobrý podnikatelský záměr?
Naše inspirace vzešla z vlastní potřeby. Hledali jsme nějakou vhodnou podložku na ježdění s autíčky a žádná nám nevyhovovala designem a kvalitou. Když jsme nic podobného nenašli, rozhodli jsme se, že ji pro kluky sami namalujeme. U našich kluků, ale nejen u nich, měla podložka velký úspěch i po několika letech, co ji používali. A tak, když mi skončila mateřská a nedařilo se mi najít vhodnou práci, jsme se s manželem rozhodli, že zkusíme podložku nabízet i jiným dětem. Pak už jen bylo potřeba vymyslet vhodný název a i u něho nás znovu inspirovali naši synové Hugo a Oliver (Olík), tak vznikla naše značka Hugolík.
Jaké hodnoty se odrážejí ve vašich produktech?
V Hugolíkovi je pro nás klíčová personalizace, kvalita a praktičnost. Podložka má dítěti poskytnout radost a prostor pro hru, ale zároveň ho má zatáhnout do jeho vlastního světa, který zná. Proto nabízíme možnost přizpůsobení podle jeho zájmu – přidáním fotografií lidí, které zná, názvů oblíbených míst nebo objektů v jeho blízkém okolí. Důležitá je pro nás také udržitelnost, a proto jsme vybrali kvalitní, praktický a bezpečný materiál.
V čem spočívá jedinečnost vašich hracích podložek a jak vznikají jejich návrhy? Mluví vám do nich třeba i synové?
Naše podložky jsou jedinečné zejména svou personalizací – rodiče si mohou zvolit konkrétní prvky jako typy domů nebo budov a přidat fotky rodiny. Podložka obsahuje širokou silnici i koleje, které jsou kompatibilní s dřevěnou vláčkovou dráhou. Samotný design vzniká především z nápadů dětí – inspirujeme se i hrou našich synů a také potřebou a přáním zákazníků. Umíme udělat třeba i budovy firem, kde pracují rodiče dětí. Stačí jen napsat svoje přání do poznámky objednávky.
Každá podložka je tedy svým způsobem originál. Jak to probíhá, když si ji budu chtít objednat?
Stačí navštívit náš web a zvolit si velikost a typ podložky. V objednávkovém formuláři je na výběr ze tří možností objednání. V první nabídce jen zadáte velikost a typ podložky a pošlete nám kontakt a my pak zavoláme a po telefonu spolu vše projdeme a objednávku vytvoříme. Další možností je vytvoření kompletní objednávky, kde si zákazník vybere jednotlivé typy domečků, nahraje k nim fotografie a pak ve formuláři napíše názvy na objekty, které tam chce mít. Poslední možností je kontaktování přes WhatsApp nebo Messenger.
Jaká byla nejcennější lekce, kterou jste se od založení značky Hugolík naučili? Co bylo tou největší či překážkou?
Asi největší překážkou bylo najít vhodný materiál, který jsme hledali a testovali přes půl roku. Naše první podložka, kterou jsme klukům vytvořili, byla natištěna na PVC banneru. Smekala se nám po koberci a tak jsme vymýšleli různé verze, co pod banner dát, aby se dál neposouval po zemi, což také nebylo jednoduché. S tímto materiálem jsme byli spokojeni a proto jsme ho dali otestovat do Státního hygienického ústavu, kde nám ale neprošel přes vyšší obsah ftalátů. Tak začalo dlouhé kolečko volání a oslovování vhodných tiskáren a výrobců, kteří by splnili naše nemalé požadavky. Potřebovali jsme, aby byl materiál a potisk zdravotně nezávadný, bylo možno vytisknout jen jeden kus, měl různé velikosti, byl odolný a nedocházelo k jeho poškrábání, dal se jednoduše otřít a hlavně srolovat. Nebylo toho zrovna málo.
Došlo k nějaké interakci se zákazníky, která posléze ovlivnila váš obchodní nebo kreativní přístup?
Ano, zjišťujeme, že zákazníci potřebují více grafických variant, pro někoho není priorita tam mít fotografie a názvy. Vymýšlíme tedy typy podložek, které by nebyly zcela personalizované a nabízeli bychom je ve více barevných provedení. Dalším požadavkem od zákazníků jsou varianty podložky pro holky, což je pro nás, jako rodiče dvou kluků, další velká výzva.
Být maminkou dvou synů a zároveň podnikatelka budující firmu není vždy snadné. Daří se Vám time management podle Vašich představ?
Není to vždy jednoduché a někdy je to rozhodně náročné, ale díky podpoře manžela a rodiny si myslím, že to zvládám. Prioritou jsou samozřejmě stále moji kluci, se kterými se snažím trávit co nejvíce času, takže když přijdou ze školy a školky, zavírám počítač a znovu ho s manželem otevírám večer, když usnou. Bez manžela bych s podnikáním ani nemohla začít, neboť on je ten, který mě k tomu nápadu přivedl a zastřešuje veškeré technické věci.
Kam byste značku rádi ještě posunuli?
Naším snem je, aby se Hugolík stal synonymem pro personalizované a originální podložky, které přinášejí dětem radost a rodičům pocit, že dětem dávají opravdu kvalitní produkt. Plánujeme rozšířit sortiment o podložky různých designů, aby se podložka hodila do každého dětského pokojíčku. Nejen klučičího, ale i holčičího a smíšeného. A také se chceme zúčastnit dalších trhů a veletrhů, kde bychom se dostali do kontaktu s dalšími rodiči a dozvěděli se tak více o jejich přáních a potřebách, která by se do podložek mohla promítnout.
Zdroj: Redakční text, Iveta Viktorinová
Autor: Kristýna Solničková
Foto: se souhlasem Ivety Viktorinové