Jaká je základní definice CSR v kostce?
Koncept CSR (společenské odpovědnosti firem) je komplexní strategií přinášející udržitelnost a přispívající k lepšímu stavu na naší planetě.
Má dobrovolný charakter – zahrnuje činnosti, které organizace realizuje nad rámec zákonných povinností.
Strategické společensky odpovědné chování má za cíl zlepšovat stav společnosti skrze utváření sdílených hodnot, které mají zároveň pozitivní dopad na výsledky organizace.
CSR Strategie musí být řízena shora – bez aktivního zapojení a podpory vedení se nelze posunout ke strategickému CSR.
Klíčová slova CSR: dobrovolnost, hodnoty, sdílení, motivace, odpovědnost, konkurenceschopnost, udržitelnost, trend, moderní prvek HR, nezbytnost.
CSR je čím dál více o vztazích
CSR se dnes stále více přesouvá do roviny vztahů. Přesouvá se do vztahu organizace a zákazníka, do vztahu organizace (jako zaměstnavatele) a jejích zaměstnanců, přesouvá se do vztahu organizace a regionu či do vztahu organizace a životního prostředí.
Lze říci, že společenská odpovědnost je dnes nejen trendem, ale také nutností zdravé a odpovědné organizace a že je společenská odpovědnost také stále více vyžadována ze strany veřejnosti (investorů, partnerů, dodavatelů, zákazníků, uchazečů o zaměstnání apod.).
CSR v současném pojetí představuje vzájemně provázaný soubor činností a postupů, a to v oblasti: Sociální (lidská práva, péče o zaměstnance, rovný přístup), Environmentální (prevence znečištění, využívání obnovitelných zdrojů, úspory vody, energií apod.), Ekonomické (boj proti korupci, transparentnost, kvalita produktů a služeb.)
Odpovědné chování organizace stojí na 3 základních pilířích: sociálním, ekonomickém a environmentálním.
PROČ je CSR důležité?
Organizace, které podporují společenskou odpovědnost v praxi, si uvědomují, že:
– zpětné investování do společnosti podporuje udržitelný rozvoj
– je důležité chovat se odpovědně, organizace chtějí rozumět dopadům svého podnikání na životní i sociální prostředí
– chtějí vytvářet dobré pracovní podmínky pro své zaměstnance – chtějí si je udržet
– chtějí mít možnost ovlivnit úroveň vzdělávání či kvalitu života lidí v místní komunitě, místním regionu
– mají CSR jako součást celkové firemní strategie – její koncept mají detailně rozpracovaný a provázaný s firemními hodnotami a interními/externími procesy
– chtějí být atraktivní pro uchazeče o zaměstnání
– si chtějí budovat (udržovat) dobrou pověst
KDY je CSR v organizaci skutečně efektivní?
Aby bylo CSR efektivní, je třeba mít na paměti, že:
a) CSR musí mít podporu vedení, důležité je sdílení společných hodnot, lidská kultura, otevřená komunikace:
– CSR by měla být stanovena na úrovni celé organizace a pak kaskádována na úroveň týmu a následně i jednotlivce.
– Jedním ze základů, na kterých by firma měla stavět strategické CSR, je oblast rozvoje a vzdělávání jejích zaměstnanců. Cílem by mělo být pomoci zaměstnancům získat znalosti a dovednosti, které jim umožní budovat vztahy založené na důvěře a využívat odborné znalosti a zkušenosti k co největšímu užitku nejen své organizace, ale i společnosti a životního prostředí.
b) Je důležité zapojovat zaměstnance:
– Vytvoření kultury, která vybízí a podporuje změnu myšlení napříč firmou dělat správnou věc, má několik klíčových faktorů. Jedním z nich je míra úspěšného zapojení zaměstnanců. Efektivní formou zapojení zaměstnanců může být vytvoření programů, prostřednictvím kterých mají zaměstnanci možnost přicházet s novými CSR nápady a řešeními, představovat je, konzultovat jejich proveditelnost, popřípadě sehnat dotaci na jejich realizaci.
– Pokud jsou vlastníky nápadu úspornějšího nebo k prostředí šetrnějšího provozu sami zaměstnanci, je šance na úspěch konkrétního CSR projektu větší.
V příštím článku se zaměřím na téma “JAK zavést CSR do praxe organizace a jaké je efektivní využívání nástrojů komunikace CSR aktivit”.
Zdroj: Kateřina Kaňoková, CSR specialistka, Genderová expertka, Žena s.r.o., www.katerina-kanokova.cz
Foto: Shutterstock