Jak vytvořit příjemné pracovní prostředí?
Tady jsou naše tipy.
Být dobrou šéfovou není jednoduché. Některé z nás to mají v sobě a vyzařuje z nich přirozená autorita. I přesto se musí neustále dovzdělávat a z případných chyb se učit, protože to je nejlepší škola. Anděla Králová sestavila na základě svých postřehů a zkušeností několik jednoduchých tipů, které vás třeba inspirují v dalším směřování ve vedení zaměstnaneckého týmu.
Umění naslouchat
Platí to i v běžném životě. Když má někdo z vašich blízkých problém, je dobré to nepřecházet. V práci trávíte se zaměstnanci většinu svého času, proto je to taková vaše druhá rodina. Díky naslouchání můžete přijít na problémy, které je tíží, nebo naopak na nápady, které mohou posunout firmu dál. I když za vámi někdo přijde a zrovna nemáte čs, snažte se ho neodbýt větou: “Copak zase chceš?” nebo “Teď nemám čas”. Místo toho je lepší říct: “Teď se mi to nehodí, ale můžeme se sejít za hodinku, kdy na tebe budu mít více času.”
Nesrážet ego
S uměním naslouchat úzce souvisí i schopnost schválit či vyvrátit nápad, který vám byl přednesen. Zdá se vám hloupý? Ze zkušenosti je nejhorší, když jsem přednesla nějaký nápad a šéf mi pak jen řekl: “To je ale blbost”, nebo “S takovými výmysly mě už neotravuj”. Je to možná trochu moc ostře řečeno, ale jde o pointu. Zaměstnanec už vám pak žádné nové podněty nepřinese, protože mu to přijde zbytečné. Spíše se ho třeba ptejte – proč je to podle něj dobrý nápad? čeho tím dosáhneme? A co když se stane toto, co pak tato idea přinese? Postupně se dopracujete k závěru, že je na tom třeba ještě potřeba zapracovat.
Vysvětlit dobře úkoly
Zaměstnanci dostali jisté zadání, které neskončilo zcela podle vašich představ. Příčiny mohou být dvě – buď pracant špatně poslouchal a práci pak odbyl, nebo mu zadání úkolu nebylo zcela jasné. Jste si opravdu jistá, že úkoly zadáváte srozumitelně? Vymezila jste u svých zaměstnanců přesné pracovní místo a každý přesně ví, co má dělat? Někdy nestačí jen říct: “Zlepšete svou práci.” Otázkou je, kde je chyba. Jakmile něco svým lidem vysvětlujete, neptejte se, jestli úkol správně chápou, protože ve většině případů přikývnou, aby nevypadali jako hlupáci. Spíše po nich přímo chtějte, aby vám popsali postup řešení.
Motivace a zpětná vazba
O motivaci by šel napsat samostatný dlouhý článek a určitě k tomu v budoucnu dojde. Jen ve zkratce musíme ale zmínit, že bez motivace lze vytvářet hodnoty jen velmi těžko. Dobré je zaměstnancům občas vysvětlit pozitivní dopady jejich práce. I oni potřebují vidět jejich smysl v podniku a že bez nich to zkrátka nejde. Stejně tak je důležitá zpětná vazba – jedna z největších motivací. Podřízený si sice může myslet, že svoji práci odvádí dobře, ale pro vás to zrovna ideální není. Pokud mu nic neřeknete, jen těžko se něco zleší.
Tým
Jak jsme začínali u rodiny, skončíme s týmem. Díky němu právě může společnost fungovat, pokud tahá za jeden provaz. Udržte si svou autoritu, ať je jasné, kdo je paní šéfovou. Přesto můžete lidi tmelit, aby spolupracovali a chodili do práce rádi. Prošla jsem několika zaměstnáními a řídila několik týmů, a i když jsem mnohdy dostala lepší nabídku, kvůli lidem jsem zůstala na původním místě. Bývá to častá motivace loajality. Běžte s kolegy občas na oběd. Uspořádejte team buildingovou večerní akci nebo poradu, kam mohou hospodyňky čas od času přinést dort nebo něco z vlastní kuchyně. A hlavně, ať všichni vědí, co je vaším společným cílem.
Zdroj: Pixabaj.com