Znáte to – jdete do obchodu s jasným plánem, co chcete nakoupit, a odcházíte s přeplněnými taškami věcí, které nejenže tak docela nepotřebujete, ale za které jste utratili spoustu peněz. Jak se tomu vyhnout?
Obchodníci mají jediný – a samozřejmě logický – cíl. Prodat vám toho co nejvíc, přesvědčit vás, abyste si koupili i předměty, bez kterých se lehce obejdete. Dělají zkrátka jen svoji práci. A když ji dělají dobře, propadnete jejich kouzlům a trikům. Které nás nutí kupovat víc, než chceme?
Ochutnejte novinku zdarma
Určitě se vám stalo, že jste v supermarketu objevili malý stánek, u něhož vám hosteska nabízela k ochutnání například kousek sýra, víno, jogurt, klobásu, sušenku… Možná si říkáte, že hlavním záměrem obchodníka je, abyste si vyzkoušeli, zda vám novinka bude chutnat, ale to rozhodně není vše. Další motivací je totiž, abyste se cítili zavázáni a chtěli onen „dobrý skutek“ v podobě jídla zdarma obchodníkovi oplatit. Třeba tím, že si hned koupíte jedno balení. Nebo dvě… Bez ohledu na to, jestli jste právě ochutnali největší dobrotu svého života, nebo ne.
Čtěte i ta nejmenší písmenka
A teď nemyslíme ta, kterými je napsáno složení potraviny (i když těm byste také měli věnovat pozornost) a pro jejichž přečtení byste ideálně potřebovali hodně výkonnou lupu. Máme na mysli tvrzení obchodníků a výrobců, kteří například rádi tvrdí, že produkt obsahuje čehosi o 30 % více. Občas je tento údaj opatřený hvězdičkou, jež vás pak dovede k pokračování daného tvrzení. Tak například o 30 % více chuti (nikoli obsahu, klíčové suroviny apod.). Takové věty vlastně nic moc neříkají, ale dobře se prodávají.
Dejte pozor na nepřítele
Velmi oblíbená je i taktika, kdy se výrobci „svezou“ na nějaké módní vlně z oblasti výživy. Identifikují jednoho veřejného nepřítele a s radostí deklarují, že jejich produkt tohoto nepřítele neobsahuje. Příkladem je třeba lepek – před několika lety byly obchody plné výrobků, jejichž obal hlásal velikými písmeny, že v něm lepek nenajdete. A to i v případě, že se v něm nikdy ani ve stopovém množství nevyskytoval… Lidé, kteří se nažili tuto látku ze stravy vykázat, pak nakupovali právě tyto výrobky.
Nevýhodné výhodné balení
Velmi oblíbenou taktikou jsou i takzvaná rodinná nebo ekonomická balení o větším objemu či kusech, ideálně ještě opatřená větou typu „5 plus 1 zdarma“. Ano, ve spoustě případů se skutečně jedná o výhodné balení, ale často výrobci či prodejci spoléhají spíše na to, že se vám nebude chtít přepočítávat, zda je cena za jeden kus či jednotku skutečně nižší, než když si koupíte balení běžné. Při takovém matematické cvičení totiž můžete zjistit, že ono ekonomické balení se ve skutečnosti příliš nevyplatí…
Lesk a barvy prodávají
Zkuste si někdy v supermarketu všimnout nejrůznějšího nasvícení, díky němuž vypadají potraviny lákavěji. Tak například šunka je růžovější, ovoce a zelenina se krásně lesknou a mají syté barvy… Ano, i s tím si obchodníci umějí skvěle hrát. Navíc někteří regály s ovocem a zeleninou také rosí pomocí rozprašovače s vodou (což ještě udrží produkty déle čerstvé).
Chytré dvojice pohromadě
Dalším (z mnoha) oblíbených triků je spojovat zboží tematicky. Jistě, zákazník za tím vidí spíše snahu ulehčit mu hledání a práci, ale je tu ještě jeden motiv – přinutit vás nakoupit více. Když už totiž budete kupovat prášek na praní, je vyšší pravděpodobnost, že do košíku přihodíte i aviváž. K šamponu kondicionér, k zubnímu kartáčku pastu atd. Ano, výhodné je to nejspíš pro obě strany, ale pro obchodníky to znamená více prodaného zboží.
Foto: Shutterstock
Autorka: Lucie Pražáková
Jak se vyhnout impulzivním nákupům, které vás stojí spoustu peněz?
-
Jak na voňavé prádlo i bez aviváže? Tohle je super tip!
Redakce Ženy s.r.o.||Bydlení a domácnost, tipy
Máte rádi praní? Takový ten pocit, kdy vám usušené prádlo provoní celý byt nádhernou vůní? My ano! Bez aviváže...
-
Fenomén HYGGE aneb domácí pohoda (třeba) pod dekou
KristinaGrey||Bydlení a domácnost
Poslední dobou se o něm všude píše, vídávám knihy na pultech knihkupectví s tímto podivným názvem “HYGGE”, narážím na...
-
Jak přinést kousek architektury i do vašeho bydlení? Vyzkoušejte realistické fototapety
Redakce Ženy s.r.o.||#, Bydlení a domácnost, dekorace, DIY, tipy
Milujete geometrii precizně vyvedených staveb? Nemůžete se vynadívat na ladné křivky zámku ve vašem městě anebo vás jednoduše fascinuje...
-
Jan Bek: Exteriér a interiér domu by se měly vzájemně prolínat. Důležitý je každý detail
Irča Holčáková||#, Bydlení a domácnost, inspirativní muži, rozhovor
V roce 2019 založil architekt Jan Bek vlastní studio BekArch. Nahlédněte do práce architekta a pod pokličku toho, jak...
-
Chcete mít laminátovou podlahu čistou jako zrcadlo? Víme, jak na to!
KristinaGrey||Bydlení a domácnost
Laminát patří mezi moderní materiál, který se velice často používá v interiérech. Z lamina můžeme v domácnostech najít podlahy či nábytek. Pro svoji...
-
Kterým místům bychom se při úklidu měli věnovat pravidelně, ale zapomínáme na ně?
Redakce Ženy s.r.o.||Bydlení a domácnost
Zatímco některé věci a povrchy čistíme pravidelně, a v rámci „velkého úklidu“ například před svátky nebo na jaře jim proto...
-
Prodlužte život svým květinám! Nemusíte kupovat nic speciálního, stačí sáhnout do domácích zásob
Redakce Ženy s.r.o.||Bydlení a domácnost, dekorace, tipy, zahrada
Květiny jsou nádherný dárkem, potěšením a radostí. Dokreslují jakoukoli životní příležitost a rozveselují prostory. Prodlužte jim život, ať se...
-
Jak na vertikální pěstování bylinek
Redakce Ženy s.r.o.||Bydlení a domácnost
Přibližte si bylinkovou zahrádku ke kuchyni. Do jednoho truhlíku nebo květináče pohodlně nakombinujete grilovací směs nebo polévkové koření, radí...