BJEŽ. Ne, nikam vás neženeme ani neházíme z okna pravidla pravopisu. Jedná se o značku, jejíž název vznikl pokrácením jména zakladatelky Bětky Ježkové. Ta se jednoho dne rozhodla, že už chce dělat jen to, co jí činí šťastnou, a pustila se do podnikání. Dnes vyrábí stylové čelenky, které využijete nejen při sportu.
Bětka nikdy zvlášť netoužila vydat se cestou podnikání, ale po založení rodiny trochu upravila své priority a zároveň v době ekonomické krize v roce 2009 se značně proměnila i její pracovní náplň. „Práce už mě pak tolik nenaplňovala a díky několika vlnám propouštění v důsledku krize jsem byla v roce 2014 propuštěna i já a stála jsem před otázkou, co dál. V tu dobu vážně onemocněl můj táta a já jsem se po několika měsících zvažování rozhodla, že už nechci marnit svůj čas něčím, co mi nepřináší radost a že chci dělat něco, co mě bude bavit, díky čemu budu pracovat ráda a co mě bude naplňovat,” vzpomíná Bětka na prvotní impulzy, které ji přivedly k podnikání.
Upravené vlasy při sportu i do práce
„Nápad na čelenky jsem měla už několik let tzv. v šuplíku, teď přišel čas začít nad tím vážně uvažovat. A proč čelenky? Říkala jsem si, že je to sice drobnost, na druhou stranu mě zajímalo, jestli jsem opravdu sama, komu vadí, že po pár metrech běhu každá čelenka z vlasů klouže a padá. Vážně mě to štvalo a tak jsem si řekla, že nad tím zkusím vyzrát. Naplno jsem se do nápadu pustila na začátku roku 2015,” dodává k začátkům značky BJEŽ.
Inspirací pro tvorbu je Bětce běžný sportovní život, kamarádi a někdy také zákazníci, kteří si o nějaký produkt píší tak dlouho, až prý, s trochou nadsázky řečeno, nezbývá nic jiného, než jim ho vyrobit. „Výrobky, které vyrábíme musí mít smysl, musí fungovat a jako bonus krásně vypadat. Musí ale hlavně svému novému majiteli skvěle sloužit.” Proto také Bětka klade velký důraz na materiály, ze kterých jsou čelenky a další produkty vyráběny. „Materiály na naši vlajkovou loď, čelenku stylovou, jsou z 95 % vyrobené v ČR. Některé materiály, které používáme na další výrobky jsou z Itálie, ale alespoň je odebíráme od českého dodavatele. Ačkoliv bych mohla odebírat od výrobce, přijde mi správné, pokud to jde, podporovat místní podnikatele. Je důležité říct, že všechny designy, které vidíte u našich výrobků, jsou naše vlastní. Nekupujeme hotové látky, ze kterých bychom jen ušili výrobek. Navrhujeme a tiskneme vlastní designy, které funkčnost našich výrobků ještě povýší,” přibližuje Bětka filozofii své značky.
Značka BJEŽ začínala výrobou čelenek, které byly i po téměř dva roky jejím hlavním produktem. Jak už ale bylo naznačeno, dnes je její sortiment širší. Možná si říkáte, co je tak speciálního na čelence do vlasů. Vzpomeňte si, když jste naposledy použila tento módní doplněk, zda vždy zůstal na svém místě. Možná vás tu a tam někde čelenka tlačila, nebo jinak pozlobila. „Naše čelenky jsou jedinečné především tím, že drží a příjemně se nosí. Díky složení materiálu a technologii výroby čelenky nekloužou a navíc sluší. Velmi ráda oslovuji ke spolupráci různé šikovné grafiky, designéry, výtvarníky atd. Máme množství designů, ze kterých si vybere každý. Naše čelenky samozřejmě nejsou pouze na sportovní využití. Stylovky do vlasů nosíme kromě sportu i na běžné nošení, k doladění pracovního outfitu. Když nemáme vlasy zrovna v top kondici, čelenka to také zachrání. Čelenku, jako hezký a funkční doplněk mohou nosit děti do školy i na kroužky. Nejen naše „stylovka“, ale i ostatní výrobky jsou hezké, mnohdy designové, ale hlavně funkční doplňky,” vysvětluje Bětka, v čem tkví unikátnost jejích výrobků.
Staňte se designérem svého módního doplňku
Další zvláštností, která značku odlišuje, je možnost navrhnout si čelenku s vlastním designem. „Na přání vyrobíme čelenky pro sportovní či pracovní týmy, pro skupiny kamarádek a kamarádů, na rozlučky se svobodou, pro různé firmy jako dárek pro obchodní partnery apod. Ve většině případů nám zájemce o čelenky napíše svou představu, barvy, které má rád, logo, text, motiv atd. a naši šikovní grafici mu připraví několik návrhů, ze kterých je možné si vybrat,” upřesňuje Bětka proces, na jehož konci můžete mít svou naprosto výjimečnou čelenku.
V novém a se spoustou nápadů
Tento rok oslavila značka BJEŽ své páté výročí, ale nikdo z týmu neusíná na vavřínech. Neustále mají spoustu nápadů, nedávno si nadělili nové prostory, kam se vejdou bez toho, jak Bětka říká, aby neustále zakopávali jeden o druhého nebo skladové zásoby. „Prostor jsme si během krátké doby vlastnoručně krásně zařídili a náš showroom je otevřený pro všechny. Mám z něj velkou radost a vždy se těším do práce. Fakt. Náš tým se na začátku roku rozrostl o dvě další posily a já mám radost z každého dílčího úspěchu a z toho, jaké mám skvělé kolegyně. Byla bych ráda, kdyby se nám stále dařilo dělat práci s radostí a přinášet radost i našim zákaznicím a zákazníkům. Těch je stále více a stále více se k nám vrací, což je ta největší odměna – je to fakt, dodává Bětka s úsměvem.
V budoucnu by ráda dále rozšiřovala sortiment a také s čelenkami více vyběhla za hranice. I když již dnes se Bětka těší z toho, že výrobky posílají do celého světa. Veškeré plány i běžný chod firmy ale, asi jako u většiny podnikatelů, letos značně ovlivnila koronavirová krize. „V předchozích letech jsme se rádi účastnili nejrůznějších, především sportovních akcí s naším stánkem. Tento rok se postupně všechny akce zrušily, nebo nejdříve přesunuly a pak stejně zrušily, nebo je poznamenala různá opatření. Díky tomu jsme přišli o osobní kontakt s našimi zákazníky a o nemalé tržby. Problematické byly i dodávky některých dílčích služeb, které pro nás zajišťují externí dodavatelé. Firmy využívaly kurzarbeit a díky tomu byly ve velkém zpoždění s dodávkami služeb. Bylo to velmi nepříjemné, ale věci bereme tak, jak přijdou. Co můžu změnit, o to se pokusím, pokud s něčím nemám šanci pohnout, nehroutím se z toho.”
Pro své zákazníky připravuje tým BJEŽ spoustu novinek například doplňují designy všech typů čelenek, představili nové zimní čepice s krásnými vzory od českých designerů a chystají ještě další novinky, které ale Bětka prozatím nechce prozradit a dodává: „Přijďte se mrknout na náš web, nebo k nám do showroomu v Praze-Kbelích a uvidíte.” Trochu však poodhalila plánovanou jarní novinku. “Je to něco, po čem naše zákaznice již delší dobu volají. Už to chvíli trvá, ale já mám takovou zásadu, že vše, co vyrobíme a chceme představit zákazníkům, musí být tak dobré, že bych to chtěla nosit sama. A samozřejmě také posléze nosím. Všechny výrobky proto vždy pečlivě otestujeme – materiály, střihy atd. Až pak představíme opravdu vymazlený výrobek, za kterým si stojím. Tak je to i teď, takže se těšíme na jaro.”
Výrobky, které pomáhají
Bětka prostřednictvím své značky rovněž podporuje několik charitativních projektů, některé na dlouhodobé bázi, jiné v souvislosti s konkrétním projektem. „Je to moje velká radost. Už když jsem čelenky začala vyrábět, věděla jsem, že touto cestou chci jít. Čelenka je báječný nosič informace. Jsme na ni schopni přenést barvy, vzory, ale i jakékoliv sdělení. Začala jsem tedy podporovat různé charitativní aktivity. Vyrobíme čelenky na podporu konkrétního projektu a prodáváme je na našem e-shopu i na akcích, kam vyrážíme se stánkem. Celývýtěžek z prodeje těchto produktů věnujeme na vybraný projekt. Podporovali jsme tak aktivity nevidomého sportovce Honzy Říhy, Klub Afásie, podporujeme organizaci Mathilda, která cvičí psy pro nevidomé. Zde jsme také zapojeni do předvýchovy vodících pejsků. Dále podporujeme Centrum Anabell, kde pomáhají lidem s poruchou příjmu potravy a další projekty,” vypráví s nadšením Bětka.
Prolnutí pracovního a rodinného života
Bětka ale není jen podnikatelkou, ale především také manželkou a maminkou tří dětí z nichž nejmladšímu je teprve rok. Skloubit tedy rodinný a pracovní život je dost náročné a volného času téměř nezbývá. Navíc, jak každý rodič potvrdí, letošní rok, ozvláštněný distanční výukou, je obtížný dvojnásob. „Je náročné zkoordinovat rodinu, práci, domácnost, myslet na všechno, na co mámy musí myslet a dostatečně se věnovat všem dětem, které každé vyžaduje trochu něco jiného, neboť starším, školou povinným, je jedenáct a třináct let a nejmladší má rok. Situace tohoto roku tomu v mém případě dává dost extrémní rozměr. Spoustě lidem třeba nastaly klidnější časy v podobě stolních her v rodinném kruhu a večerů se sklenkou vína. Tak to u nás rozhodně nevypadá, bohužel. Vždy jsem byla poměrně akční, odpočívat v podobě sledování televize není pro mě,” přiznává Bětka. A jak to má tedy s volnočasovými aktivitami, když už se k nim dostane? „V podstatě moc nevím, co je to volný čas. Dvakrát týdně si ukradnu chvilku jen pro sebe a cvičím pilates na reformeru, mám také moc ráda pěší výlety do přírody a čas strávený s rodinou, která je naštěstí také sportovně založená. Možná obyčejné, ale mně to stačí. Hodně času mi samozřejmě zabere práce, která mě stále neskutečně baví.”
Bětčina práce se tak přirozeně prolíná i do každodenního života její rodiny, který je i díky tomu pestrý, což je baví. „Obecně mám ráda, když se stále něco děje, ale řídím se heslem, že nic se nemá přehánět. Velmi důležitá je pro mě podpora manžela, rodiny a také přiznání si toho, že v některých oblastech nemůžu a ani nemusím být perfektní. Hlavní je dělat věci s pokorou a odhodláním, to se pak většinou povedou,” uzavírá Bětka své vyprávění.
Foto: archiv Alžběty Ježkové
Vyzrajte na neposlušné vlasy. Bětčiny čelenky vám s tím pomohou
-
Když si uvědomíme, že my sami jsme tvůrci svého života, máme vyhráno
VeronikaFojtíková||Rozhovory
Projekt BRAWO LIFE: Naděje pro nemocné díky alternativní cestě k uzdravení Rakovina je slovo, které v nás budí strach a...
-
Držte se, nepropadejte smutku a nechte se pohladit po duši našimi příběhy, vzkazuje spisovatelka Michala Jendruchová
Redakce Ženy s.r.o.||Rozhovory, inspirativní ženy, knihy, rozhovor
Michalu to odjakživa táhlo k divadlu. Přestože však vystudovala herectví, na prknech, která znamenají svět, nezakotvila. Nakonec ji osud...
-
Působení vůní je odborná záležitost, jak fungují vysvětluje Barbora Krejčí, specialistka na aromaterapii
DanaPešková||Rozhovory
Víte, že éterické oleje mají v našem životě docela jinou roli, než parfémy a toaletní vody? Vlastně se ani mezi...
-
Jediná povinnost na světě je být šťastná, říká úspěšná manažerka a matka tří dcer Dana Mrázková
KristinaGrey||Rozhovory
Dana Mrázková je matkou tří dospělých dcer a sama dlouhé roky podnikala. Nyní je členkou představenstva a obchodní ředitelkou společnosti...
-
Domov může být pro nás jídlem, ale i rokem s dvanácti pokoji, říká Olga Bušková
Blogerka Michaella||Rozhovory
Od narození víme, co slovo „domov“ znamená. Je to naše radost a štěstí, bydlet a mít svoji postel, zázemí....
-
Nejdůležitější je být si sám vnitřně jistý svým záměrem, říká spoluautorka menstruačních kalhotek
Redakce Ženy s.r.o.||Rozhovory
Jen málokterá žena ještě neslyšela o revolučních menstruačních kalhotkách Snuggs. Za tímto unikátním vynálezem stojí dvojice Linda Šejdová a...
-
Vzpomínám si na ten pocit, kdy jsem poprvé kladívkem majzla do pečlivě vybraných obkladaček, vypráví Pavlína Pecko, jež dnes patří mezi vyhlášené umělkyně mozaikářky
Lucie Janotová||Rozhovory
Pavlína Pecko se této specifické formě zedničiny věnuje více jak 20 let. Jejím životním posláním je omozaikovávání kdečeho, na...
-
V 54 letech modelkou. Hanka se stala nejstarší vítězkou soutěže krásy
MartinaRichterová||Rozhovory
V roce 2017 vyhrála online soutěž Photogirl.cz. V té době jí bylo 54 let. Hanka Kašparová je živým důkazem toho, že...