Umět alespoň jeden cizí jazyk je v dnešní době téměř nutnost. Někomu to jde snadno, pro jiné je to mnohdy tvrdý oříšek. Marie Michaličková se věnuje koučinku neurolingvistického programování (NLP) a mimo jiné je také autorkou revolučního online školení na výuku cizích jazyků. Poukazuje na to, že zastaralé metody nefungují. Jak se tedy naučit jazyk efektivně?
V čem přesně spočívá vaše revoluční metoda výuky cizích jazyků?
Naše nová metoda se soustředí na tři základní klíče: na emoční stav, ve kterém se učíte, na to, čemu věříte (například ve své schopnosti se učit) a na strategie, které využíváte.
Soustředíme se na převádění informací z krátkodobé do dlouhodobé paměti a na aktivní používání jazyka. Propagujeme postupné rozkouskované učení. Věříme, že je lepší věnovat učení angličtiny denně 15-20 minut, než si zajít jednou týdně do jazykovky.
Naši studenti jsou překvapení z toho, jak jim naučené fráze a dialogy v hlavě zůstávají, pociťují úspěch při učení se cizího jazyka, zvyšuje se jim sebevědomí. Vidí, jaký to je rozdíl oproti zastaralým postupům při učení.

Jaký styl učení je vhodný u dětí a jak je tomu například u seniorů?
Malé děti se nejlépe učí formou hry. Důležitý je rodičovský příklad. Napodobují je, opakují to, co vidí u rodičů. Pokud rodiče chtějí, aby se jejich děti naučily dobře anglicky, měli by se cizí jazyk učit aktivně s nimi a používat ho například na dovolené.
Senioři potřebují dobře nastavený systém učení a opakování v pravidelných intervalech. Studenti všeobecně, nejen senioři, by se  měli učit nová slovíčka ve větách, ne izolovaně. Důležité je aktivní používání jazyka, to znamená nekoukat jen do učebnice, ale fráze poslouchat a opakovat.
V naší Angličtině eLingo můžete fráze nejen poslouchat,ale také mluvíte na počítač a ten vyhodnocuje, zda to říkáte správně. Důležité je mluvit – vyslovovat věty nahlas, i když třeba nemáte s kým. Když mluvíte anglicky, zapojujete jiné svaly na obličeji, než když mluvíte česky. Vaše pusa si musí zvyknout na to, že mluvíte jiným cizím jazykem. Podstatné je získat jazykové sebevědomí.
Kdy je podle vás nejlepší věk na učení jazyků?
Děti by se měly učit cizí jazyk od útlého věku. Mám neteře, na které jejich maminka od malička mluví anglicky. Ona sama je učitelkou angličtiny a tento jazyk je pro ně zcela přirozený. Poslouchají písničky v angličtině, umí samy v angličtině zpívat. Učí se zábavnou a zcela přirozenou formou. 
Jste také autorkou revolučního online školení cizích jazyků a napsala jste o tom knihu. Jaký byl ten hlavní impuls se do toho pustit?
Učení se cizích jazyků bylo vždycky mým největším koníčkem. Ještě před studiem na vysoké škole jsem začala vyučovat angličtinu. Díky svým zkušenostem s vyučováním jsem věděla, že studijní výsledky jsou hlavně věcí nastavení mysli, emočního stavu, ve kterém se člověk učí a jsou o strategiích, které při učení používáte. Pravdou je, že mnoho dětí i dospělých lidí se při učení stresuje a je to škoda. Knihu jsme napsala, abych pomohla dětem i dospělým lidem přestat se trápit při učení. 
V čem vaše kniha pomůže lidem naučit se anglicky (nebo i jinému jazyku) snadno a rychle?
Kniha pomůže čtenářům uvědomit si, co dělají při učení cizího jazyka špatně. Naučí je ty nejlepší strategie, které jsou k dispozici. Vyjma knihy mají také od nás jako dárek online program Angličtina restart, který knihu doplňuje a mnoho bonusových materiálů. Díky nim se čtenáři naučí dostat se do stavu intenzivního soustředění a zbaví se emočních bloků.
Když zmiňujete zastaralé postupy učení, jaké to jsou?
Nejzastaralejším postupem učení je biflování. Bohužel tento postup je u žáků a studentů také nejrozšířenější. Studenti si čtou v učebnicích pořád dokola, mozku připadá text povědomý, ale to neznamená, že student bude schopen si jej kdykoliv vybavit. Biflování vyžaduje hodně času a výsledky bývají nevalné. Dalším nešvarem je samostatné učení se slovíček. Ti, co se učí izolovaná slovíčka, nevnímají gramatiku přirozeným způsobem. Kvůli tomu při mluvení dělají chyby, vytvářejí tzv. čechizmy, tvoří anglické věty podle českého vzoru, mluví lámanou angličtinou atd.
Problémem je také nepravidelné učení, které nerespektuje principy fungování paměti. Studenti rovněž chtějí aktivně cizí jazyky používat, ale učí se pasivně tím, že koukají do tištěné učebnice.
Pro koho je vaše kniha určena?
Kniha je určena pro všechny, kteří chtějí pracovat na sobě a učit se. Je vhodná také pro rodiče, kteří chtějí, aby jejich děti dobře prospívaly ve škole. A nejde pouze o učení se cizího jazyka, metody lze aplikovat na jakékoliv učivo.
Jakými jazyky hovoříte vy?
Mluvím anglicky a německy.
 
 

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account