Tajemství vůní, svíček a příběhů v jednom obchodě
Ve staré židovské čtvrti kousek od filozofické fakulty sídlí obchod s parfémy a svíčkami Ogivi. Když vstupujete, připadáte si jako v cukrárně pro dospělé – krásné flakony, vysoké stropy, moderní a přívětivý interiér a všudypřítomné úchvatné vůně. Nejspíš i proto se obchod v prestižním žebříčku TripAdvisor umístil na skvělém pátém místě z 257 obchodů v kategorii obchody se specialitami a suvenýry.
„Občas lidé váhají, jestli vejít dovnitř, protože je obchod blízko Pařížské. To je ale hrozná škoda, protože my rádi vítáme každého návštěvníka, který si přijde byť jenom přivonět, nebo třeba popovídat o parfémech,“ říká o obchodu Ogivi v Maiselově Alice Pacovská, která obchod vede, a přidává hned jednu perličku: „No věděla jste třeba, že pižmo se vyrábí ze značek speciálního jelena a ambra vzniká v trávicím traktu vorvaně?“ odzbrojuje mě.
Alice mě přivádí k prvnímu regálu se svíčkami. „Lidi baví asociace a příběhy – třeba tahle svíčka má vonět jako dědečkova pracovna. Cítíte v ní kožené křeslo, knihy, doutník..“ vypráví Pacovská a dává mi přičichnout k první svíčce. Stačí zavřít oči a ocitnete se v dětství právě v době, kdy jste dědečkovi sedávala na klíně. A právě takových příběhů je obchod plný.
Ogivi prodává svíčky, difuzéry a parfémy od května loňského roku. „Když jsem šla na mateřskou a začala jsem se víc zajímat o vůně do interiéru, zkoušela jsem svíčky různých značek. Postupem času jsme se do svíček celá rodina úplně zbláznili a někde tam vznikl první nápad na obchod,“ vypráví Alice Pacovská.
Obchod pak vybudovali s ambicí dělat lidem život krásnější. „Podívejte se třeba, jak se Angličané chystají na víkend – nakoupí řezané květiny, svíčky – a udělají si ve dnech odpočinku kolem sebe krásno. Něco takového chceme dokázat i tady u nás,“ vypráví.
V Ogivi mají zkrátka ambici dělat lidem život hezčí a daří se jim to. „Když za mnou přijde kamarádka pochválit svíčku, kterou si u nás koupila a kterou používá už půl roku, je to pro mě velké zadostiučinění. Na první pohled můžou svíčky vypadat draze, nakonec však vydrží úměrně mnohem déle než jejich levnější kolegyně, je v nich totiž až 10 % parfému. A ta vůně, ta vůně!“
Nejdříve prodávali v Ogivi jen svíčky a difuzéry, postupně začali přidávat zajímavé parfémy, které jinde nedostanete. „Třeba parfémy Francesca Dell Oro vyrábí rozvrkočená blonďatá Italka, kterou jsme si hned oblíbili. Její parfémy prodáváme jako jediní mimo Itálii. Jsou výjimečné například tím, že mají neuvěřitelnou výdrž. Když jsem si ho dala v Miláně na papírek, cítila jsem ho v Praze ještě o dva dny později,“ říká a já poprvé přivoním k absolutnímu bestselleru – lullaby. Ač jsem na vůně pes a většinou mi alespoň jedna složka vadí, teď je to jinak. Kolem mě se line vůně, kterou bych se navoněla okamžitě.
Hned u vedlejšího stolu jsou zase vůně, které jsou inspirovány krevními skupinami. „Vůně krve nejvíce připomíná vůni kovu. To sou vůně pro opravdové fajnšmekry, kteří jsou znudění běžnou parfemářskou produkcí,“ říká. Očichávám svou skupinu – cítím mléko, nemocnici, kov – a je to minimálně zajímavé. „Vůně krevních skupin si kupují většinou lidé, kteří mají více parfémů, rádi je střídají a stále hledají něco nového,“ dodává.
„Ze zážitku před deseti lety se vám vybaví třeba pět procent. Ale když s ním máte spojený čichový vjem, vybaví se vám až 85%. To příjemné v životě je nejlepší doprovázet právě vůněmi,“ prozrazuje mi Alice Pacovská a na závěr dodává: „Ogivi znamená střídání vstev v ledovci. A s ledovcem je to podobné jako s vůní – vidět toho moc není, ale pod povrchem se skrývá mnohé.“
Zdroj foto:Pixabay.com