Výběr studia a později povolání do velké míry ovlivňuje náš život. Školu s námi obvykle vybírají rodiče, kteří často směřují děti jinam, než by ony samy chtěly. „Problém je v tom, že ten tradiční proces pro teenagera je zmatečný, chybí mu informace, možnost si uvědomit své schopnosti, pocítit vlastní hodnotu, pochopit, že na jeho názoru záleží, chybí jim jakékoli představy o tom, proč tu školu vůbec vybírají,“ říká kariérní koučka Kateřina Málková.
Volba školy slouží jako nástroj k dosažení námi vytyčených cílů
Prostředí, ve kterém žijeme, se strašně mění. Jsou faktory, o kterých lidé (rodiče) vůbec neuvažují – prodlužování délky života, častá změna pracovních pozic, projektů, celoživotní vzdělání, různé způsoby zaměstnání, flexibilní úvazky, rozvoj technologií a nahrazení spousty profesí automatizací nebo roboty.
To všechno znamená, že člověk od malička se musí učit poznávat sebe a rozhodovat o svém dalším směřování, obrazně řečeno každý by měl být vizionář ve vztahu k vlastnímu životu a profesní cestě a uvažovat o kariéře v kontextu celého života, svých životních vizí, snů, cílů.
Protože rodiče nebudou žít životy svých dětí, měli by je podporovat v tom, co je baví.
Problém je často v tom, že naopak výběr školy je cíl a pak se „uvidí“. Výsledkem jsou absolventi, kteří po vysoké nedokážou najít uplatnění, které je baví a naplňuje. Důvodem je skutečnost, že při výběru školy nepočítali s tím nejpodstatnějším – se svými motivy.
„Pracuji i s 15letými dětmi, kteří ve svých úvahách nepřemýšlí „jen“ o povolání, ale třeba o tom, jestli při vysokém pracovním nasazení budou schopni mít rodinu. Přemýšlí, čeho se mají vzdát, aby to zvládly. Jsou děti, které k 18 letům mají za sebou jednu kariéru a teď se rozhodují kam dál a zda studium na VŠ jim vůbec něco dá,” míní Kateřina.
Dnes už nejde jen o výběr povolání a už vůbec ne o profesi na celý život, ale o to, naučit se chápat svoji vnitřní motivaci a rozvíjet emoční inteligenci
„Ze zkušeností, které ke dnešnímu dni mám, vím, že téma “pouze” volby povolání a potřeby si utřídit zájmy, schopnosti, vybrat si střední nebo vysokou školu, což je dost tradiční téma a každý tímto procesem prochází, není až tak zajímavé pro rodiče. Přišla jsem na to, že ženy (které nejvíc ovlivňují studijní cestu dětí, nejvíce se starají o vzdělání, doučování apod.) nemají potřebu, ani nevědí, že k volbě povolání je potřeba přistupovat jinak než za našich časů,“ vysvětluje Kateřina.
Přicházíme s jinou formou kariérového poradenství, které je určené už pro žáky základních škol a jejich rodiče.

„Přinášíme jinou formu kariérového poradenství už pro žáky základních škol, kdy spolupracujeme s rodiči a používáme moderní metody design thinking. Kariérové plánování, plánování studijní cesty, patří k takovému novému pojmu jako life-design, tj. design života,“ vysvětluje Katka.
Tato volba a podpora rodičů má další stránku – pubertu, ve které se odehrává. V tomto období se často komplikuje vztah a komunikace rodičů a teenagerů. Na to se také zaměřujeme, abychom poskytli podporu rodičům a naučili komunikaci s jejich dospívajícími dětmi. Kateřina proto založila projekt Smart Course v ČR, který přichází s inovativními programy pro mládež. V rámci Smart Course organizuje komplexní programy, které se skládají z úvodních online konzultací.
„Všechny programy směřuji k myšlence, že každý z nás má zodpovědnost za svůj život, přičemž pod zodpovědnosti vnímáme schopnost člověka svůj život vědomě utvářet,” uzavírá Katka. 
Foto: Shutterstock, archiv

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account