Jak ovlivnit dojem: Volba restaurace pro obchodní schůzky.
Najít vhodnou restauraci k obchodnímu jednání nemusí být jednoduchá záležitost. Jak se vyhnout faux pas? Poradí Anděla Králová.
Vývoj obchodního setkání je bezesporu důležitý a závisí na něm další průběh byznys vztahu. Na prvním místě je samozřejmě samotný dojem toho, kdo schůzku organizuje – jak se chová, jak vypadá, jestli umí podat ruku, nebo jak se vyjadřuje. Přesto svoji roli hraje i prostředí, kde se setkáváte. Může to být v kanceláři, kde má hostitel jistou výhodu. Univerzálnějším prostředím je kavárna nebo restaurace.
Prvním krokem je zvolit vhodnou úroveň pohostinského zařízení. Jak píše známý mentor etikety Ladislav Špaček v knize “Business etiketa a komunikace”, čím pozdější jídlo, tím je setkání významnější a mělo by tomu odpovídat i místo. Například snídaně začíná kolem deváté hodiny, brunch kolem desáté hodiny a můžeme zvolit méně formální prostředí. Oběd už nabízí více příležitostí, jak diskutované téma rozvinout, proto je potřeba počítat až s hodinkou a půl na menu. Večeře pak na rozdíl od snídaně a oběda umožňuje hlouběji proniknout do tématu a navázat případně i přátelský vztah. Úroveň podniku už bývá vyšší. Kromě času pak rozhoduje samozřejmě to, s kým se máte sejít.
Konkrétní podnik vybíráme nejlépe podle referencí nebo vlastních zkušeností. Určitě při výběru neexperimentujte! Nejlepší cestou je vlastní prvotní osobní návštěva. Každý má trochu jiný vkus a chuťové kanálky, každému vyhovuje trochu něco jiného. Proto si osobní návštěvou nejprve ověřte faktory, které by vás mohly rušit. Mezi takové negativní vlivy patří třeba hlasitost hudby – nikdo nemá moc rád, když partnera na druhé straně stolu přes písně z reproduktorů ani neslyšíte. Kromě hudby vás může rušit i nevhodně rozmístění stolů, a tím párem ruch od okolních diskutujících. Vybírejte spíše klidnější restaurace.
Stejně tak je důležité osvětlení místností. Nevím jak u vás, ale pozitivněji na mě působí světlejší prostředí, což pak může ovlivnit i vývoj jednání. Důležitá je také obsluha, která bývá alfa omegou, abyste si hospůdku oblíbili. Všímejte si, jak se hostům věnuje, nebo jestli se vyzná v jídelním a vinném lístku.
Doporučuji vybírat restauraci nekuřáckou. Zapálit si můžete jít ven a málokdo se rád vrací do zaměstnání načichlý kouřem. Výhodou spatřuji také v možnosti placení kartou, což překvapivě ještě v hodně restauracích není běžné. V těm lepší se tu ale každopádně už nestává. A jedním z posledních faktorů, které bych zmínila, je délka menu. Možná už je to ohrané, ale věřte, že pokud má restaurace v jídelním lístku třicet a více hlavních jídel, je velmi málo pravděpodobné, že se jim suroviny tak „otáčejí“, aby byly čerstvé. Čím kratší menu, tím lépe.
Dostáváme se k další fázi, a to k rezervaci restaurace a k výběru stolu. Nenechávejte ani tuto maličkost náhodě. Vyhněte se místům u vchodu, u kuchyně a toalet. Ani stoly u baru či kasy nejsou nejideálnější a stejně tak uprostřed místnosti. Mám ráda například jednu kavárnu, kde mají výborné kávy a pečivo k neformálnímu setkání. Nevýhodou v ní je ale právě vysoká hlučnost. Vyřešit to lze rezervací ve vedlejším menším salónku nebo stolečkem vzadu v rohu. Pokud místo znáte, máte u výběru jednoznačně výhodu, tak ji využijte a při rezervaci buďte nekompromisní v tom, co chcete.
Držím palce při výběru, a pokud máte nějaké fígle nebo dokonce konkrétní tipy, které jsem nezmínila, budu ráda, když se o ně podělíte v diskusi.
Zdroj foto: Pixabay.com
Tagy:byznys