Co se vám vybaví jako první, když s řekne kašmír? Zuzana Melicharová už pár let sní o tom, aby se vám vybavil název její značky JustLove, kterou založila sama a jak ráda se smíchem říká, stálo ji to dost slz. Proč někdo vymění úspěšnou kariéru za nejistotu podnikání? A kde najdete kozu, která má srst tak hebkou, že na svetry z ní budete chtít pořád sahat?

Díky své práci jste cestovala do Nepálu, Mongolska a nedávno jste se vrátila z Peru. Jaká je to země?

Nádherná, s neuvěřitelně krásnými horami, oceánem, kulturou a usměvavými lidmi. A všude tam běhají lamy nebo alpaky, což znamená, že jsem v jednom živlu. Do Peru jsem se totiž vydala primárně za novým materiálem, a to je právě alpaka. Navázali jsme zde spolupráci s továrnou, která vyrábí pro ty nejluxusnější světové značky. Je také jednou ze čtyř certifikovaných výroben, které mají licenci na výrobu módních produktů z vlákna lamy vikuně, což je nejdražší přírodní vlákno na světě. Našim klientům už jsme zprostředkovali několik šál právě z tohohle božského materiálu. Je to tedy ale poměrně drahá investiční záležitost.

Do Mongolska jste jela za kašmírskou kozou. Do Peru to tedy bylo za alpakou nebo vikuňou?

Ano! Jednou z nejdůležitějších hodnot Justlove je totiž transparentnost. Chci znát náš dodavatelský řetězec až k té alpace nebo vikuně. Je to pro mě osobně důležité, protože módní průmysl je pro průměrného zákazníka takovou černou skříňkou, ze které se tahají produkty s původem bůhvíodkud, z materiálů, které zamořují svět, vytvořené často dětmi nebo ženami, které nedosáhnout ani na průměrnou mzdu zemí třetího světa. Toho my nechceme být součástí, a tak si zkrátka ve všech zemích děláme kamarády, kterým věříme, a kteří pro nás tvoří oblečení z mimořádně kvalitních vláken a na nejvyšší úrovni zpracování. A za to jim platíme férovou cenu.

Lama vikuňa v Česku moc známá není. Čím je její srst tak výjimečná?

Průměr vlákna ze srsti vikuňi je ještě o něco tenčí než u toho nejkvalitnějšího kašmíru. Kašmír kategorie A, se kterým pracujeme, má průměr vlákna 15-15,5 mikronů. Pro představu, lidský vlas má 50-100 mikronů v průměru. Vlákno vikuňi má jen 12 mikronů. Vikuňa se navíc může očesat pouze jednou za dva roky a z jedné vikuňe získáte 150 gramů srsti, což v podstatě nestačí ani na jeden svetr. Je to absolutně delikátní materiál, což člověk pozná na první dotek. A pořizovací náklady jsou tak drahé, že i velké značky typu Gucci nebo Prada raději sáhnou po polyesteru, aby docílily svých marží. My se tedy s produkty z vikuňi zaměřujeme v rámci naší klientské báze na takovéty fajnšmekry, kteří takový produkt berou jako umění nebo investici.

Ví se o vás, že milujete přírodní materiály. Chystáte do portfolia své značky začlenit ještě nějaký nový materiál?

Chceme se víc zaměřit na alpaku a také merino, což jsou velmi kvalitní materiály, ale v trochu nižší cenové hladině. Experimentujeme také s různými kombinacemi přírodních materiálů, moje oblíbená kombinace je kašmír a hedvábí. Chystáme fantastický svetr pro pány, který bude z 85 % hedvábí a 15 % kašmíru. Nádherná a lehká pletenina, která, myslím, potěší každou praktickou ženu či praktického muže, protože je neuvěřitelně příjemná na dotek i na tělo a v zimě hřeje, v létě chladí. Z alpaky, respektive baby alpaky, která se získává pouze ze hřbetu alpak, aktuálně šijeme kabáty, na které se já osobně těším tedy mimořádně.

Než jste se zamilovala do kašmíru a založila Justlove, pracovala jste v bankovnictví. Poměrně neobvyklá změna profese. Co vás k ní vedlo?

Já to za tak neobvyklou změnu úplně nepovažuju, protože móda je přece věc blízká téměř každé ženě, a já nejsem výjimkou. Takže když jsem přišla na to, že mi korporátní svět vlastně tolik nevyhovuje, skočila jsem rovnýma nohama právě sem. A díky bohu za tu naivitu, se kterou jsem do tohohle byznysu šla. Pokud bych totiž věděla, co vím dnes, asi by mě excelové tabulky s výpočty peněz a energie, která se do podnikání musí vložit, spolehlivě odradily. Dnes jsem přesně tam, kde mám být, a baví mě to. Ale rozhodně to není žádná procházka růžovým sadem, spíš churchillovské krev, dřina, pot a slzy. Ale nemůžu jinak, je to závislost.

Původně jste ale chtěla značku pojmenovat jinak. Proč z toho nakonec sešlo?

V první fázi podnikání jsem se snažila získat co nejvíce informací o tom, jak módní svět funguje. A musím říct, že jsem byla v šoku. Tolik dětské práce, tolik nelidských podmínek, ve kterých vznikají tuny oblečení, které se pak prodávají za ceny nižší než je kelímek s kafem. Tolik polyesteru, který stojí tři padesát a spolehlivě devastuje naší Matku Zemi. Zkrátka jsem propadla totální depresi a měla pocit, že se moje značka musí vyčlenit proti tomu všemu, a k tomu mělo sloužit anglické slovo ne: NO. Ale pak si říkám, jestli chci mít fakt takhle depresivní, negativní značku. Plus by se to pletlo s ON botami. A tak jsem začala uvažovat o opačném pólu emočního spektra. Takže přišla na řadu láska. A abych nezapomněla, na názvu a mottu měl lví podíl také můj investor Tomáš Čupr, který našel písničku, kde se zpívá “Loving you is easy” a z toho byl krůček k Justlove. A to je dodnes naším mottem, které připomíná, že jsme všichni hodni lásky. A kašmíru samozřejmě.

Kdo jako první testuje prototypy oblečení, které navrhujete? Vy sama?

Tak tahle zatraceně těžká práce spadá na mě, bohužel 🙂 Musím říct, že to byl určitě jeden z důvodů, proč se do módního průmyslu pustit, ta vidina toho, že budu doma mít krásné věci, přesně podle mojí představy. A kašmír mám prostě všude a nosím ho všude. V podstatě jsem ho normalizovala pro běžné domácí nošení a tuhle skvělou věc bych chtěla naučit všechny české ženy. Proč se doma necítit luxusně? Proč mít v zásobě dvacet různých “domácích” věcí, které jsou tak trochu malé, s dírou, špatným střihem nebo v nevhodné barvě? Vždycky radím, aby si naše zákaznice vyzkoušely ten pocit hebkosti, měkkosti a hřejivosti, který máte, když se po celém náročném dni zabalíte do jedné z našich kašmírových teplákovek. Změní vám to život a velmi rychle si uděláte detox šatníku. Zůstane jen ten kašmír a váš pocit, že se cítíte skvěle.

Tvrdíte, že vaše značka propojuje přírodu, technologii a lásku k módní branži. Všechno bych chápala, ale co si mám představit pod technologií?

Snažíme se experimentovat, a to nejen ve výrobě, ale také v online prostředí, ve kterém komunikujeme s našimi zákaznicemi. Technologie ve výrobě jsou tím nejzásadnějším pro to, aby módní průmysl tolik neznečišťoval životní prostředí, a aby vyráběl takové oblečení, které bude příjemné na nošení a při správné péči něco vydrží. Nechceme přispívat k tomu šílenému koloběhu toho, že se něco vyrobí a velmi záhy vyhodí. Zákaznicím navíc budeme v budoucnosti nabízet recyklační program, v rámci kterého dostanou jejich staré svetry nový život. A k tomu jsou opět potřeba technologie. Co se týče online prostředí, snažíme se vytvářet střihy v rámci 3D modelů, tedy tak, aby se zbytečně neplýtvalo materiálem na prototypy, ale všechno se odladilo ještě předtím, než se z vlákna začne cokoli fyzického tvořit. Aktuálně také experimentujeme s produktovými fotkami, snažíme se využívat AI a opět minimalizovat aktivity, které jsou spojeny s focením nových kolekcí. To znamená, že nikam nejezdíme, nikoho nikam fyzicky nepřemisťujeme, nic nikam neposíláme a ani nikam nevracíme. Vše zkrátka probíhá ve virtuálním světě.

Podle čeho si v zemích, kde se oblečení vyrábí, vybíráte manufaktury, se kterými budete spolupracovat?

To je celkem jednoduché. Většinou to začíná Googlem a pak mou cestou do dané země, kterou projedu křížem krážem, obejdu si všechny kozy, alpaky a vikuně, prolezu továrny, seznámím se s lidmi, kteří v nich pracují, a pak si to vyhodnotím. Základem je jednoznačně nejvyšší možná kvalita. Hned na druhém místě ale mám lidi. Pokud vidím, že si s potenciálním obchodním partnerem sedneme, je skoro ruka v rukávě. Nechci totiž trávit ani minutu s někým, kdo mi lidsky nic neříká a s kým to není zábava. Na to už jsem moc velká holka.

Máte poměrně vyhraněný vztah k udržitelnosti. Co pro vás to slovo znamená. Jak vnímáte udržitelnost?

Jsem zastáncem selského rozumu. Moc nerozumím té aktuální greenwashingové vlně, kdy jsou najednou všechny byznysy udržitelné, i když udržitelnost vlastně nikdo definovat neumí. Tak jak to vlastně je? Pro mě je víc než teoretická udržitelnost důležitá transparentnost, a to jak v oblasti výroby, tak ve vztahu k zákazníkovi. Proč by měla svetry z kašmíru plést lokální zaměstnankyně jen proto, abychom byli udržitelní? Kašmírská koza žije v Mongolsku. V Mongolsku mají tradici výroby kašmírového oblečení a také to nejlépe umí. Srst z kozy je zpracovávána v místní továrně, výsledné vlákno je dál zpracováváno také lokálně a pak už svetr míří přímo k našim zákazníkům. Žádná Čína, žádné Turecko na půl cesty, žádné nesmyslné přemisťování produktu z jednoho kontinentu na druhý, prostě čistá a logická cesta. Tak to je ta naše cesta.

Jedním z atributů transparentnosti jsou tabulky na vašem webu – je v nich detailně rozepsáno, za co zákazník platí a proč je finální cena taková, jaká je. To byl váš nápad?

Všechny dobré nápady už byly vymyšleny, takže transparentní cenotvorba také. Moc se mi ten koncept líbil u jiné značky, takže jsem ho použila. Je to skvělý edukativní nástroj, díky kterému každý pochopí, proč svetr stojí tolik, kolik stojí, a také že za práci platíme lidem, kteří ji vykonávají, opravdu férovou mzdu. Jenom třeba DPH je pro podnikatele poměrně velká částka, kterou musí státu každý měsíc odvést. Zákazník tuto částku při nákupu vůbec nevnímá, přitom ze svetru za deset tisíc jsou to skoro dva tisíce korun. To není málo. K tomu připočtěte náklady na materiál, na práci, na poštovní, balné, na marketing, na focení, na účetnictví, kancelář atd. A pak vám z toho vyjde částka, kterou podnikatel velmi pravděpodobně zainvestuje do dalšího rozvoje. Já konkrétně nakupuju kašmír. Pořád jenom kupuju kašmír. Jsem jako blázen. Ale věřím, že jednoho dne z toho všeho vznikne kašmírové impérium. A já budu…pořád kupovat kašmír.

Před časem se vaše oblečení objevilo v showroomu v Klimentské ulici. Plánovala jste dlouho jít do kamenného obchodu, nebo vás přesvědčily zákaznice?

Dlouho jsem se tomu bránila a dlouho nemohla najít to správné místo s tou správnou konstelací značek. Musím ale říct, že to bylo dobré rozhodnutí, o čemž nás každodenně přesvědčují naše klientky. Kašmír si totiž přímo říká o to, aby se ho někdo dotýkal, a aby on hladil něčí kůži. Síla našeho produktu je ve schopnosti probudit v ženě (a samozřejmě i muži) absolutní pocit pohodlí, bezpečí a luxusu. Vlastně se pořád divím, že nás online dostal tak daleko, jen přes důvěru zákazníků ve značku a ochotu udělat první krok do neznáma prostřednictvím prvního nákupu.

Vaší vlajkovou lodí je stejně kašmír. A tak mi to nedá se nezeptat – jak často nosíte kašmírové kousky vy?

Já už jsem to trochu zmínila výše, kašmír je mým každodenním parťákem, neudělám bez něj ani krok, a to ani v létě. Zima je asi pochopitelná, tam nikdo kašmírový svetr rozporovat nebude, léto si ale s kašmírem moc Čechů nespojí. Naši obchodní partneři v Mongolsku a Nepálu mě ale naučili nosit kašmír celý rok v podobě šatů, kraťasů nebo lehkých šál. Tajemstvím kašmíru je totiž jeho schopnost dýchat, nepotíte se v něm, je to až k neuvěření, ale je to tak. Kombinace kašmír a hedvábí je pak na léto úplně stvořená, hedvábí navíc kašmíru dodá trochu toho hedvábného lesku, který dělá dojem exkluzivity a zároveň nekřičí laciností. Kašmír je zkrátka univerzální materiál, který budí pozornost. A já mám velkou radost, že si nás všimla globální platforma Wolf & Badger, která má obchody v Londýně, New Yorku a LA. Od příštího měsíce spustíme prodeje na jejich webu, příští rok pravděpodobně vyzkoušíme i jejich kamenné obchody. Kašmírové kousky od české firmy tedy, doufám, brzy začne nosit celý svět.

Zdroj: Zuzana Melicharová / JustLove

Foto: se souhlasem Zuzany Melicharové

Tagy:
0 Komentářů

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

©2025 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account