Známe to všichni… oblíbený párek v rohlíku s kečupem, těstoviny s tou nejlepší rajčatovou omáčkou, první šálek kávy nebo opravdu velké horko ve vaší kanceláři. Tričko zašpiněné od jídla, pití nebo potu způsobilo už mnohým z nás nemilé faux pas. Český výrobce CityZen®, za kterým stojí trojice zakladatelů René Němeček, Pavel Hrstka a Martin Burkoň, vás těchto „horkých“ chvilek nadobro ušetří. Jak? Vymysleli totiž unikátní trička budoucnosti, na kterých není vidět pot, odolají špíně, nemačkají se, nemění tvar ani barvu a snižují tělesný zápach. Nevěříte? Jen čtěte dál!
„Moderní a chytré technologie se staly neodmyslitelnou součástí našich životů. Máme chytré telefony, televize, domácnost… My děláme chytrá trička pro běžné nošení z přírodních materiálů s řadou praktických vlastností, ve kterých je lidem celý den dobře,“ vysvětlují zakladatelé značky, tři šikovní chlapíci z Chrudimi.
Jak přesně trika CityZen fungují?
Trika CityZen nejsou z umělých vláken, ale ze 100% bavlny špičkové kvality. Jejich „nepropotitelnost“ je daná speciální úpravou, kterou CityZen® vyvinul a používá jako jediný na světě. Triko díky ní neodvádí pot na povrch látky, ale zachytí ho na vnitřní straně, kde ho rozprostře do velké plochy. Materiál je dokonale prodyšný a velmi rychle schne. Zmenšuje se tak i prostor pro množení vlhkomilných bakterií způsobujících nelibý tělesný zápach. Další mimořádnou vlastností, kterou při každodenním nošení oceníte, je odolnost trika vůči ušpinění a skvrnám – třeba od kávy, červeného vína, kečupu nebo ovocného freshe. Téměř nic na něm neulpí, nečistotu snadno setřete a zmizí beze stopy.
Milionový byznys se zrodil u piva
René Němeček, mimo jiné absolvent Textilní fakulty TU v Liberci, vzpomíná: „Kdysi dávno po jednom fotbalovém utkání jsme seděli v hospodě u pivka, náhle se objevila druhá vlna potu, která nás sportovce nehezky upravila. Vidina potu nebyla žádoucí a začali jsme s kamarády diskutovat, zda by s tím nešlo něco dělat.“ Značka CityZen® však oficiálně vznikla až o mnoho let později s příchodem dvou zkušených profesionálů Pavla Hrstky a Martina Burkoně.
První trika CityZen se prodala před Vánoci 2018, tehdy je balili u Hrstků doma na kuchyňském stole. V roce 2019 přišlo prestižní ocenění Start-up roku, následovala stěhování do větších prostor, raketový růst výroby, prodeje a tržeb, nadšené reference zákazníků, zájem médií a smělé plány do nového roku. „Letos uvedeme na trh trika pod košili, trika s dlouhým rukávem, stávající trika dostanou nové barvy a chystáme také nový materiál dámských trik, kdy ke 100% bavlně přidáme elastan. Samozřejmě vyvíjíme další produkty, v plánu jsou pánské antibakteriální boxerky, prémiové košile, trika pro juniory a další,“ rekapituluje Pavel Hrstka.
S důrazem na přírodu
Mohlo by se zdát, že za technologií triček budoucnosti stojí kouzla a rozhodně nebudou ekologická. Opak je pravdou. Trika jsou 100% recyklovatelná, při výrobě jsou použity nejmodernější postupy, které šetří vodu. Pro příklad: na výrobu jednoho kilogramu bavlny (praní, barvení, úprava) se dnes běžně spotřebuje 90 až 100 litrů vody, když se bavíme o nízkonákladové výrobě nejen v asijských továrnách. Při výrobě trika CityZen dokázal výrobní tým kolem Reného Němečka stlačit spotřebu na 20 až 30 litrů, což je velmi nízké množství.
Značka v době koronavirové progresivně roste
Zatímco řada firem za současné koronavirové krize řeší existenční problémy, chrudimský start-up CityZen® zaznamenal na konci roku 2020 roční obrat blížící se 30 milionům korun. Meziroční růst dosáhl závratných více než 500 %. Základ úspěchu? Unikátní technologie, píle a stovky spokojených zákazníků v řadách mužů i žen!
Foto: archiv