Někteří lidí milují na svátečním období nejen jeho atmosféru, ale také úklid a organizaci svého domova. Jiní by raději děli doslova cokoliv jiného. Organizace domácnosti rozhodně není pro každého z nás, přesto zbavení se nepotřebných věcí a nastolení pořádku je očistným rituálem nejen pro vaši domácnost, ale i pro vaši duši. Proto jsme pro vás vybrali jednoduché tipy, které vám s organizací doma pomohou, a možná v ní najdete svou novou zálibu. 

Foto: Shutterstock

1. Mějte podobné věci na jednom místě

Jednou z věcí, které mohou mít velký vliv na uspořádání vašeho domova, je skládání podobných věcí dohromady. Než začnete s organizací například svého šatníku nebo pečících potřeb, ujistěte se, že všechno máte vyndané na jednom místě. Snadno tak budete mít přehled kolik věcí to dohromady je a můžete je protřídit. (Opravdu potřebujete pět džín ve stejné barvě? Nemyslíme si!) Finální produkty pak uložte všechny na jedno místo, takže budete mít jistotu, že při jejich výběru na žádné nezapomenete. 

Foto: Shutterstock

2. Proveďte inventuru

Profesionální organizátoři milují slovo eliminace a vy si ho oblíbíte také. Když začnete organizovat například svou šatnu, vydejte z ní všechno na jedno místo a věci začněte třídit do tří hromádek: „ponechat“, „vyhodit“ a „darovat“. Například oblečení, které jste na sobě neměla více jak 12 měsíců, kosmetické výrobky, kterým vypršela platnost, nebo nádobí, které nepoužíváte, musí jít dále. Po takové selekci vám doma zbydou opravdu jen věci, které doma potřebujete a máte je rádi. 

Foto: Shutterstock

3. Všechno si popište

Jakmile si protřídíte svůj organizační projekt, dokončete své mistrovské dílo jeho popsáním. Možná vám to bude připadat zbytečné, protože si přece budete pamatovat, že jste dortové formy a svíčky uložila právě do této krabice, ale garantuji vám, že až je budete za půl roku hledat, nenapadne se vás do ní podívat a zoufale budete nakupovat nové. Jakmile bude krabice popsána, uvidíte, kde všechny věci máte hned na první pohled. A o to jde!

Foto: Shutterstock

4. Řešte jeden prostor po druhém

Nelze popřít, že organizace může být pro mnoho lidí stresující. Jakmile vyndáte všechny věci z komory na jednu velkou hromadu doprostřed domácnosti, můžete snadno propadnout panice, že tento „nepořádek“ už nikdy neuklidíte. Abyste byli, co nejvíce produktivní (a klidní), začněte s organizací na malých prostorech a postupně pokračujte. Co třeba nejprve uklidit vaši kosmetickou skříňku nad umyvadlem? Jakmile skončíte s její organizací, dá vám to potřebnou sebedůvěru pustit se i do větších projektů jako je třeba váš botník.

Foto: Shutterstock

5. Stanovte si čas, který na organizaci potřebujete

Nebudeme si nic nalhávat, ale vyndat všechny věci ze šatníku s tím, že za 30 minut mají dorazit vaše děti ze školy, není nejlepší nápad. Sami sebe dostanete do stresu a organizace vás nebude těšit. Udělejte si proto časovou rezervu a na úklid jednotlivých prostor si vždy vyhraďte spíše více času než méně. Nebudete se tak muset k projektům druhý den vracet a cítit frustraci z toho, že to snad nikdy nedoděláte.

Foto: Shutterstock

6. Použijte pravidlo: jeden dovnitř, jeden ven

Nakupování může být pro spoustu z nás zábavnou disciplínou a relaxační činností k tomu. Pokud se ale chcete vyhnout přeplnění svého šatníku, vyzkoušejte pravidlo „jeden dovnitř, jeden ven“. Pokud si z obchodu přinesete nový hrnec na přípravu vaší oblíbené omáčky, zbavte se jednoho staršího kousku ve stejné sekci. Budete tak mít jistotu, že prostor ve vaší kuchyni nebude „přetékat“.

Foto: Shutterstock

7. Neodkládejte a rovnou odnášejte

Jedna věc, která by mohla způsobit, že vaše domácnost bude působit neuspořádaně, je odkládání věcí. Kolikrát v průběhu se vám dostane do ruky věc, kterou nevíte, kam uložit a tak ji prostě někam uložíte a samozřejmě na ni okamžitě zapomenete? Ruku v ruce s tím jde pak fakt, že tu věc vůbec nepotřebujete, protože vám nechybí. Skončete s tím hned v zárodku a ušetřete si do budoucna práci. Jakmile budete držet v ruce vázičku, svíčku nebo mašli, se kterou se nebudete vědět rady, rovnou ji odneste na charitu nebo vyhoďte. 

Foto: Shutterstock

8. Vytvořte si seznam úkolů

Pokud máte volný den, který chcete strávit organizováním, ale nevíte, kde začít, vytvořte si seznam úkolů s pěti hlavními věcmi, které musíte za ten den udělat. Určete jim prioritu, abyste věděli, který z nich udělat jako první, druhý,… Jakmile budete během dne vyrušováni jinými aktivitami jako je například vaření nebo doprané prádlo, snadno se vrátíte k seznamu a budete postupovat podle priorit.

Foto: Shutterstock

9. Věnujte pozornost svým zvykům

Tento organizační tip, který vám změní život, je spíše o tom, jak se dostat ke kořenu nepořádku, než o jeho samotném odstranění. Když se na konci dne vrátíte domů, jste typ člověka, který okamžitě pověsí kabát? Nebo ho prostě hodíte přes židli a v průběhu večera až uklidíte? Pokud dáváte přednost tomu prvnímu, udělejte si v šatníku místo pro snadné pověšení kabátu, aniž by při této akci na vás nevypadla půlka skříně. Pokud házíte kabát přes židli (a štve vás to), dejte ji na pár týdnů pryč. Uvidíte, že se snadno tohoto zvyku zbavíte a vaše chodba bude vypadat mnohem upraveněji. 

Foto: Shutterstock

10. Zásuvky jsou vždy lepší než přihrádky

Pokud přemýšlíte nad výběrem nové skříně nebo komody do své domácnosti, zaměřte se na produkty se zásuvkami nebo otevřenými přihrádky. Jsou totiž mnohem praktičtější než hluboké police. Když se vám totiž nechce něco vrátit tam, kam to patří položíte to na vrch kopečku a začíná shromažďování nepořádku. Navíc věci v druhé řadě většinou nepoužíváte, protože je nevidíte. Zatímco šuplíky, které pohodlně vytáhnete jsou přehledné a můžete do nich vložit různé organizéry, které vám jednotlivé produkty snadno oddělí. 

Foto: Shutterstock

Tagy:
1 Komentář
  1. MariannaFabušová 3 roky ago

    Jej toľko skvelých rád v jednom článku,vďaka sú fakt zaujímavé a použiteľné v praxi

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account