Jana Bártíková radí:
Jak na motivační dopis tak, aby skutečně zaujal?
Psát nebo nepsat motivační dopis? Není to už dneska zbytečné? Čtou nebo nečtou personalisté motivační dopis? Očekávají ho vůbec?
Mezi uchazeči se občas setkám s názorem, že motivační dopis je dnes už přežitek. Že ho prý stejně nikdo nečte, tak proč se s ním smolit.
Co na to personalisté?
Není možné přesně určit, kolik procent personalistů motivační dopis očekává a opravdu ho čte a kolik procent motivační dopis nezajímá. Z mé vlastní zkušenosti a z rozhovorů s personalisty však vím, že:
> Mnoho z těch, kdo motivační dopis nečtou, je nečte hlavně proto, že to, co dostávají, vlastně NEJSOU motivační dopisy, nýbrž nic neříkající texty, které za motivační dopisy jejich autoři mylně považují
> Ti, kdo motivační dopisy čtou, se jen málokdy setkávají s něčím, co motivační dopis alespoň připomíná…
Takže argument, že motivační dopis nikdo nečte, je jen výmluva. Většina personalistů si ráda počte, pokud ovšem SKUTEČNÝ motivační dopis dostane. I ti, kdo ho nečekají, budou jistě rádi mile překvapeni…
Pro vás je důležité, abyste si dali s motivačním dopisem tu práci, můžete totiž hodně získat….
Motivační dopis vám může hodně pomoci dostat se na pohovor.
Pokud ho však vytvoříte a pošlete správně! OPRAVDU MOTIVAČNÍ dopis umí vytvořit a poslat méně než 10% uchazečů.
Co je cílem motivačního dopisu?
Motivační dopis se jmenuje motivační proto, že uchazeč v něm má vyjádřit, co ho motivuje k tomu, že se o danou pozici uchází a proč chce pracovat pro tohoto zaměstnavatele. S nadsázkou se dá říci, že motivační je i proto, aby motivoval personalistu k tomu, aby si váš životopis přečetl s větším zájmem…
Co motivační dopis není?
Krátký odstavec, kde napíšete jen, na jakou pozici reagujete a že v příloze je životopis
Předpřipravený text, kde jsou jen obecné fráze a vy měníte jen oslovení adresáta, název pozice a firmy
Obsáhlý výčet vašich znalostí, dovedností, zkušeností…
Jak má tedy opravdu motivační dopis vypadat?
Na začátku uveďte, na jakou pozici reagujete
V první větě zaujměte – napište, kdo jste – ve své definici sebe sama použijte JEDEN silný argument, ideálně takový, který se potkává s požadavky na danou pozici
V další větě napište, proč chcete pracovat na této pozici – žádné obecné fráze, žádnou vatu – napište lidsky, proč vás tahle práce zajímá, CO VÁS MOTIVUJE…
Napište také, proč chcete pracovat právě pro tuto společnost. Opět se vyhněte frázím, napište, čím je tato společnost zajímavá právě pro vás. Pokud posíláte životopis do personální agentury, napište, co vás zajímá na oboru, kde zaměstnavatel působí.
Napište maximálně 3 argumenty, proč jste právě vy ten nejlepší kandidát, v čem je váš největší přínos pro zaměstnavatele. Volte především ty argumenty, které se potkávají s požadavky na pozici.
Na závěr vyjádřete, že se těšíte na osobní setkání a informujte, že přikládáte životopis.
Dopis by neměl přesáhnout jednu polovinu strany A4. Text dopisu zkopírujte a vložte ho do těla (do zprávy) e-mailu. Životopis připojte jako přílohu.
Někdy v inzerátu setkáte s požadavkem „Pošlete průvodní dopis…“ Je v tom nějaký rozdíl?
Není. Jde jen o „zmatení“ pojmů. Zaměstnavatel uvádí, že chce průvodní dopis, ale očekává vlastně motivační dopis…
Motivační dopis vytvořte pro každou pozici nový, originální!
Do e-mailu ho vložte VŽDY, i když není v životopise přímo požadován. Proč? Ohromně si tím pomůžete.
Když ukážete svoji motivaci, bude personalista vašemu životopisu věnovat daleko větší pozornost. Spíše se rozhodne pozvat uchazeče, který opravdu ví, proč se o tuto pozici uchází a který ví, proč chce pracovat pro tohoto zaměstnavatele. Bude možná i zvědavý na osobní setkání s tímto uchazečem…
Posíláte vy OPRAVDU motivační dopis? Jaké jsou vaše zkušenosti s motivačním dopisem? Podělte se v komentářích pod článkem!
Krásný den!
Jana Bártíková
Průvodce na cestě k dobré práci a LinkedIn expert
STÁHNĚTE SI EBOOK ZDARMA A ZJISTĚTE, PROČ JSTE JEŠTĚ NEZÍSKALI DOBROU PRÁCI >>>>>>>>
Zdroj foto:Pixabay.com