Chtěli jste vědět, kdo stojí za vaším oblíbeným sales portálem, a tak vám to při příležitosti prvních narozenin odkrýváme. V upřímném a hodně otevřeném rozhovoru prozradila spoluzakladatelka Business Animals Jitka Zoderová, kde vznikla potřeba obchodníky spojovat, jaká jsou úskalí obchodu v Česku,  ale také to, proč chodila jednu dobu domů se slzami v očích. Rozhodně čtěte dál! 
    Jitka Zoderová, 28 let
    Business Animals. Svůj tým nyní Jitka rozšiřuje o dalšího obchodníka. Máš na to patřit do smečky?
    Spoluzakladatelka a CEO

Založila jsi Business Animals, portál pro obchodníky. Jak myšlenka vznikla?
Vznikla z vlastní potřeby. Obchod miluji a vždycky mi chybělo mít kolem sebe lidi, kteří by mou vášeň sdíleli. Proto jsem chtěla vytvořit komunitu podobně smýšlejících osob. Do své tehdejší firmy zabývající se krabičkovou dietou jsem navíc potřebovala specifického obchodníka, který by můj produkt nabízel svým stávajícím klientům, nepracoval by však pro mě na fulltime. Kde ho sehnat? Takové místo mi na českém trhu chybělo.

Chceme z obchodníka udělat nejvíc sexy povolání. Zaslouží si to

Jak se v současné době dá najít schopný obchodník?
Obchodník je nyní vůbec nejpoptávanější povolání. Je však těžké najít kvalitního, který se hodí pro váš produkt. Každý schopný mladý člověk jde raději do PR nebo marketingu.
Proč?
Z minulosti stále ještě panuje negativní renomé, že obchod je pouze zlodějina a podbízení. Mnoho lidí si pod tím představí prodejce s vysavači. Přitom dnešní firmy vyžadují sofistikované obchodníky s VŠ, perfektní angličtinou, kteří budou jednat s vysoce postavenými lidmi.
Takže cílem je pozvednout reputaci obchodního řemesla…
Přesně tak. Je tady například mnoho obchodních vzorů, ale doposud nebyly vidět. I proto jsme vznikli my, abychom se začali zajímat o úspěšné obchodníky, kteří jsou myšlením na stejné úrovni jako top podnikatelé. Naším cílem je udělat z obchodníka nejvíc sexy povolání, protože jsem přesvědčená, že jím opravdu je.
Sama se v obchodě pohybuješ 8 let. Čím vším sis prošla?
S klidným srdcem můžu říct, že jsem zažila skoro všechny stavy obchodníka. Když jsem nepochopila produkt, ale stejně jej prodávala, když zahořela chemie mezi mnou a produktem, když mi to šlo, ale bylo mi to jedno. Zažila jsem si, jak funguje obchodník bez správného řízení, a naopak, jak se jeho aktivita se skvělým šéfem výrazně zvýší. Prošla jsem si dokonce i obdobím, kdy jsem si myslela, že už nikdy v životě obchodnicí být nechci.
To vážně? Co za tím stálo?
Bylo to v době, kdy skončilo jedno z mých podnikání. Myslela jsem si tehdy, že už nevyjdu ven mezi lidi, bála jsem se jich. Byla to brutální ztráta sebevědomí.  Měsíc jsem jen ležela v posteli a utápěla se ve vlastním žalu.
Jak ses z toho vzpamatovala?
Měla jsem štěstí, že jsem měla dobrou reputaci u bývalého šéfa, který mě doporučil na další pozici. Poprosila jsem ho o něco jednoduššího, kde bych se mohla dát dohromady a pomalu vypracovala zpět. Ale nebylo to lehké období. Se začátkem vlastního podnikání jsem předpokládala, že už budu dělat jen sama na sebe – a najednou jsem zase byla něčí zaměstnanec. Nikdy nezapomenu na ten první měsíc, kdy jsem každý den po cestě do práce brečela v autě.
 

Nechtěla jsem mít příjem bokem jako 90 % neúspěšných lidí

Kdy přišla ta chvíle z práce odejít? Co za tím bylo?
Během toho těžšího období už jsem měla v hlavě, že budu dělat Business Animals, a ze zkušenosti věděla, že nechci podnikat a u toho dělat ještě něco jiného jako 90 % neúspěšných lidí. Jakmile jsem měla našetřeno na prvních pár měsíců dopředu, dala jsem výpověď. Finanční polštář jsem ale naschvál nechtěla velký, aby mě to donutilo přemýšlet byznysově. Dříve jsem neměla ponětí o cashflow a jak těžké je ty peníze vydělat, když nemáte další příjem. Teď jsem chtěla jiné výsledky, musela jsem proto zaujmout jiný přístup.
To muselo být dost složité. Co ti tehdy pomohlo?
Mám takový pomyslný milník, že do 30 chci založit rodinu, a tohle byla poslední šance něco dokázat. Řekla jsem si teď, nebo nikdy – a obětovala tomu vše. Zázemí, jistoty …

Začátky jsem přečkala díky silné motivaci, KFC a pozváním na obědy

Kdy se ty krušné začátky začaly lámat?
Láme se to pořád. Každé podnikání začíná nadšením, kdy tomu slepě věříš. Do té doby, než přijdou první facky. A já je tentokrát zvládla díky zkušenostem z minula. Když něco nešlo, nenechala jsem se odradit. Vím, že bod zlomu přichází v podnikání až za rok dva. Ale byly to krušné chvilky, kdy jsem měla třeba 50 korun na den. Díky bohu za B-smart menu z KFC a klienty, kteří mě v té době zvali na obědy. Asi docela koukali, jak mi chutná! (smích)
Jak jsou na tom Business Animals nyní?
Máme za sebou rok fungování i vstup investičního fondu Olza Ventures Capital s.r.o. (Adam Kurzok a Igor Třeslín, pozn. red.). S ohledem na to, že jsme nedělali skoro žádný placený marketing, si troufám říct, že jsme zachytili jádro komunity lidí, kterou jsme chtěli. A co teprve, až spustíme pořádné kampaně.
Co to je za lidi, na které cílíte?
Hlavní cílovka je 25–35 let, ale máme i 70letou dámu, která se živí prodejem diamantů. Jsou to především energičtí lidé, tak trochu extroverti, obchod je prostě baví a chtějí se neustále zlepšovat. Proto čtou naše články…
Může se podle tvého názoru stát obchodníkem opravdu každý, nebo je potřeba talent?
Principy obchodu se může naučit každý. Je zajímavé, že ti, kteří mají talent vrozený a jsou obchodníky každým coulem, na sobě bohužel pracují daleko méně než jedinci, kterým to tak lehce nejde. Mají ale píli a umí dotahovat. Tihle vytrvalci z mé zkušenosti pak ty rozené hvězdy ve většině případů předběhnou.

Při náboru obchodníků si ráda vypomáhám znameními horoskopu

Rozeznáš, kdo bude úspěšný a kdo ne?
Dříve jsem si myslela, že ano, ale praxe mě vyvedla z omylu. Rozhodně už se nenechám omámit hvězdou na první pohled, vybírám si spíš nenápadnější typy, u kterých mi dává smysl, co říkají. Avšak ani to není záruka. Naučila jsem se hodnotit člověka pouze podle jeho výkonu práce. A ten se nepozná dřív než za měsíc dva fungování. Ráda si ale pomáhám znameními zvěrokruhu.
A funguje ti to?
Není to samozřejmě dogma, ale dá se odhadnout spousta věcí a predispozic. Do svého týmu bych například v nejbližších měsících nevzala váhu, protože tito lidé mají obrovský problém s administrativou a analytickým myšlením.
Jaká je tvá obchodní strategie, na co hraješ?
Mou doménou je dobrý první dojem. Dokážu empaticky naslouchat a tvářit se tak, aby to nevypadalo hraně. Klienti mají rádi, když je o ně projeven opravdový zájem. Dokážu improvizovat, ale také se během prvních 2 minut zvednout a odejít, když vím, že to nemá smysl. A když má, nebojím se rychle smečovat. Myslím, že bych dokázala prodávat úplně všechno, ale mám zásadu, že tomu musím rozumět – nejradši však prodávám nehmatatelné věci a služby, kdy můžu popustit uzdu fantazii. To už zboží nejde.
Jaké to je být žena v tomto oboru? S čím se setkáváš?
Je rozhodně těžší vzbudit u klienta respekt, ale to už po těch letech zvládám. Pro ženu-obchodnici je důležitá motivace – odměna, pochvala. Naopak lehčí to máme v tom, že můžeme být lepší obchodnice než muži. Jsme multifunkční a dokážeme toho za den udělat víc.

Dneska už se brzdím a neslibuji klientům, co nemůžu splnit

Co považuješ za svůj dosud největší úspěch?
To, že jsem se dokázala zvednout a jít dál. A také jsem již desítky lidí ve svém okolí přesvědčila k tomu, aby se stali obchodníky, protože jsem v nich cítila talent. Oni se jimi stali a dnes vydělávají desetitisíce.
Co plánuješ stihnout v letošním roce?
Aby byla firma stabilní, dále se rozvíjela a dosáhla obratu, který potřebujeme. A z mých osobních cílů? Chci žít okamžikem, zbavit se závislosti na sociálních sítích a vycestovat do Ria.

    Oblíbená služba/aplikace: Ordr.cz, Instagram, Spotify, Yelp
    Oblíbený umělec: Keane, Gareth Emery
    Nejlépe relaxuji: Ve vaně se svíčkou a vínem
    Kde nejraději nakupuji: Freeport, Dresden
    Oblíbená značka oblečení: Mohito, Zara, Stradivarius
    Kam chci letos jet: Rio de Janieiro
    Motto: „No pain no gain.“
0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account