V průběhu jediného dne obyvatelé a firmy České republiky věnovali 280 tun trvanlivých potravin a 41 tun drogistického zboží
Národní potravinová sbírka již šestým rokem na prahu adventního období mobilizovala obyvatele České republiky k solidaritě a pomoci potřebným. Letos sbírka zajistila přes půl milionu porcí jídla, které pomohou před Vánoci například v domácnostech osamělých seniorů, matek – samoživitelek a jejich dětí, rodin ve finanční tísni, či v azylových domech a dalších 41 tun drogistického zboží. Celostátní Národní potravinová sbírka se uskutečnila v sobotu 10. listopadu od 8.00 do 18.00 hodin v 693 prodejnách po celé České republice. Do projektu se letos se svými vybranými prodejnami zapojily Albert, BILLA, drogerie dm markt, Globus, Lidl, Makro, Penny Market, ROSSMANN a Tesco. Jde o unikátní projekt společenské odpovědnosti firem u nás i v zahraničí, kdy na českém trhu spolupracují firmy napříč oborem.
Národní potravinová sbírka letos zajistila ve srovnatelném množství zapojených řetězců a partnerů obdobné množství objemu zboží jako loni s tím, že v letošním roce se vybralo v poměru více drogistického zboží a kvalitnějších potravin. Na vzorku jednoho pražského obchodu, kde se darovalo matkám samoživitelkám, jsme sledovali, že lidé mnohem více darovali zboží pro děti a dražší potraviny a drogerii, jako jsou pleny, výživy, sušené mléko, konzervy, ale i cukrovinky na Mikuláše.
Nejvíce se vybralo tradičně v Praze (více jak 80 tun potravin a drogerie). Druhým nejúspěšnějším regionem byla Jižní Morava s více než 35 tunami, následovaná Středočeským krajem s téměř 28 tunami a Ústecký kraj s 25,1 tunami.
Nejvyšší meziroční nárůst darovaného zboží byl v drogerii, o třetinu více drogerie vybral řetězec dm drogerie markt a nejvyšší nárůst celkového objemu byl v Globusu v Praze.
Nejvíce potravin a drogerie se vybralo na prodejně Globus na Praze 9, kde lidé darovali 7,82 tun zboží. Mimo Prahu byli nejštědřejší zákazníci v Tescu v Brně, kde darovali téměř 5 tun zboží, v Globusu v Brně (3,7 tun) a v Globusu České Budějovice (3,5 tun).
Národní potravinovou sbírku 2018 organizoval BpS – Byznys pro společnost ve spolupráci s Českou federací potravinových bank, NADĚJÍ, Armádou spásy, Charitou Česká republika za podpory obchodníků. Do sbírky se zapojil také Klub svobodných matek. Na realizaci sbírky se podílí také řada neziskových organizací a tisíce dobrovolníků. Záštitu nad letošním – již šestým ročníkem – převzal ministr zemědělství Miroslav Toman.
„Národní potravinová sbírka je jednou z tradičních potravinových sbírek, na nichž se každoročně podílíme. Již mnoho měsíců dopředu se potravinové banky a spolupracující organizace připravují na den, kdy může kdokoliv pomoci lidem v nouzi tím nejzákladnějším. Jídlo i drogerie se nám daří vybírat stále ve více obchodech. Tyto zásoby pak slouží celý rok jako pomoc pro klienty našich odběratelů, ať jsou to děti, matky samoživitelky nebo senioři v hmotné nouzi. Obrovské množství dobrovolníků a dárců, kteří se každý rok rozhodnou pomoci, je krásnou připomínkou toho, jak si dokážeme navzájem pomáhat,“ říká Veronika Láchová, ředitelka České federace potravinových bank.
Do Národní potravinové sbírky se zapojili nejen individuální dárci, ale i firmy – a to buď jako sběrná místa nebo přímo samy potraviny darovaly. Například společnost Hamé se již potřetí stala partnerem Národní potravinové sbírky a darovala 3 156 kojeneckých výživ. Pro zajímavost, kdyby se darované skleničky s výživou postavily v řadě za sebou, tak zaberou délku více než 205 m. „Jme hrdí na to, že jsme se stali partnerem Národní potravinové sbírky. Považuji ji za významnou a již tradiční charitativní aktivitu v Česku. Pomáhat je třeba – a když jako česká firma můžeme pomoci potřebným v zemi, kde sídlíme, a regionech, kde vyrábíme, tak to uděláme. Již proto, že většinu našeho portfolia tvoří trvanlivé výrobky, které jsou pro tuto charitativní aktivitu ideální,“ připomněl Paweł Szcześniak, jednatel Hamé.
Další firmy, jako Sodexo, Ipsos, Staropramen, Nadace Kooperativa čiinnogy, zorganizovaly sbírku potravin a drogistického zboží ve svých prostorech. Například zaměstnanci innogy i Kooperativy nasbírali každý zhruba 500 kg potravin a drogistického zboží. V Ipsosu zaměstnanci vybrali 755 kg potravin a drogerie. Staropramen chtěl pomoci vybraným matkám samoživitelkám z Prahy 5. Zřídil proto sběrné centrum a jeho zaměstnanci darovali 250 kg trvanlivých potravin a 85 kg drogistického zboží.
Český rozhlas pak podpořil Národní potravinovou sbírku nejen jako mediální partner, ale aktivně se zapojil a ve svých redakcích otevřel sběrná místa pro veřejnost – ať již v Praze na Vinohradské třídě či Českých Budějovicích, Jihlavě, Liberci, Ostravě a Olomouci. Do prostor Českého rozhlasu letos lidé přinesli rekordních 674 kilo zboží, což je zhruba dvojnásobek, co v loňském roce.
Již počtvrté se o převoz darovaných potravin a drogerie z vybraných prodejen do potravinových bank a neziskových organizací po celé České republice postarala společnost Raben Logistics Czech. „Naším zapojením chceme ukázat, jak nezbytná je logistika a přeprava v každodenním životě. Žijeme v době přebytku, i když si to často nepřipouštíme. Rádi proto využíváme příležitost podílet se na projektu, který poukazuje na tuto skutečnost a zároveň umožňuje pomáhat lidem, kteří se ocitli v nouzi,“ vysvětluje důvod zapojení Jakub Trnka, generální ředitel společnosti Raben pro Českou republiku a Slovensko.
Drogistické řetězce Rossmann a Dm drogerie markt se rozhodly navíc podpořit matky samoživitelky z Klubu svobodných matek tím, že jim na vybraných prodejnách předají balíčky připravené z drogistického zboží, vybraného ve sbírce.
Cesta potravin a drogerie vedla z nákupního košíku dárců k dobrovolníkům, kteří je v obchodech převzali a roztřídili. Následně byly potraviny a drogistické zboží převezeny do skladů České federace potravinových bank nebo, přímo do charitativních organizací. Důležité je, že cesta potravin je přímá a krátká. Darované potraviny zůstávají v kraji, kde byly darovány. Proto darováním pomáhají dárci především ve svém okolí.
Záštita: ministr zemědělství Ing. Miroslav Toman, CSc.
Spolupracující organizace: Česká federace potravinových bank, NADĚJE, Armáda spásy, Charita Česká republika, Klub svobodných matek
Strategičtí partneři: Albert, BILLA, drogerie dm markt, Globus, Lidl, Makro, Penny Market, ROSSMANN a Tesco
Partneři: WaveMaker, Raben, Sodexo, LCG New media, Družina, Ipsos, Thimm Packaging, Hamé
Hlavní mediální partner: Český rozhlas