Mezi důvody, proč byly trolejbusy vytlačeny autobusy, byla tehdy levná nafta a svou roli prý sehrála i plánovaná výstavba podzemní dráhy. Podle některých hlasů hrála roli také skutečnost, že autobusy, nezávislé na drátech, byly lépe využitelné pro případnou evakuaci obyvatelstva. 

Přitom trolejbusy byly více než tři dekády důležitou součástí pražského systému veřejné dopravy, první linka se objevila v polovině 30. let a tato elektrická trakce umožnila cestujícím dostat se do kopců, kam tehdejší dýchavičné autobusy vyjely jen stěží. Premiéru měly pražské trolejbusy 29. srpna 1936 na území dnešní Prahy 6. První linka vedla z tramvajové vozovny ve Střešovicích přes Ořechovku a Hanspaulku až ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky.

I díky rostoucímu vozovému parku se mohla rozšířit také trolejbusová síť hlavního města Československa. V říjnu 1939 tak přibyla druhá trať, plánovaná už před okupací, která vedla ke zbrojovce v Jinonicích. K dalšímu rozšíření trolejbusové tratě mohlo ovšem z pochopitelných důvodů dojít až po válce.

Nejprve byla v roce 1947 prodloužena jinonická linka až na Václavské náměstí a mezi roky 1949 a 1954 následovala hlavní etapa rozšiřování trolejbusové sítě. Elektřinou poháněné vozy se rozjely nejen do centra města na Jungmannovo či Karlovo náměstí a na žižkovskou, střešovickou nebo pankráckou periferii, ale také do míst mimo hranice tehdejšího hlavního města, do Čakovic a Velké Chuchle. V polovině 50. let tak byla trolejbusová síť v Praze víceméně stabilizovaná.

Vrcholem trolejbusové éry byl rok 1959, kdy na 59 kilometrech tras jezdilo 11 linek, už tehdy ale přišly první rány. Zanikla nejstarší linka a dočasně přerušen (ve skutečnosti ale nadobro ukončen) byl i provoz do Chuchle. 

V roce 1963, kdy v pražských ulicích jezdilo na 180 elektrických vozů, rozhodl národní výbor o zrušení trolejbusů. O tom, proč vlastně z Prahy zmizely, se dodnes spekuluje. Poslední linka na trase Orionka – Strahovský stadion skončila 15. října 1972.

S všeobecným rozmachem elektřinou poháněných vozidel se ale situace změnila a v červenci 2018 se trolejbus do pražských ulic vrátil, i když jen zkušebně. Nová linka, která navázala na tradici pražských trolejbusů a dostala číslo 58, spojila Palmovku a Letňany.

Pražský dopravní podnik má ovšem s trolejbusy velké plány, na současnou autobusovou linku 140 z Palmovky do Miškovic (kterou výhledově opět přeznačí na 58) plánuje nasadit elektřinou poháněné vozy. Letos na jaře vypsal tendr na dodávku 15 bateriových kloubových trolejbusů, první by měly dorazit v roce 2022. Zároveň se připravuje trať.

DPP pracuje rovněž na nasazení trolejbusů na linku 119 na letiště v Ruzyni, elektřinou poháněné vozy se plánují například také na lince číslo 134 z Dvorců k Podolské vodárně. Elektrifikované by měly být rovněž čtyři autobusové linky na levém břehu Vltavy.

0 Komentářů

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account