Jak chránit své nápady a značky s pomocí patentové zástupkyně

Další osobností, kterou jsem si vybrala k zodpovězení pár otázek, je Michaela Chytilová. Dáma, kterou znám několik let a obdivuji na ní její lidské vlastnosti i profesní znalosti. Díky svému analytickému mozku dokáže vždy odborně poradit svým klientům a předcházet tak budoucím komplikacím. Zabývá se tématem patentů a ochranných známek, tedy duševním vlastnictvím firmy.

Jejími klienty jsou velcí i malí, začínající i stávající podnikatelé a firmy, jejichž je dobrým rádcem a průvodcem. Šíří také osvětu a pořádá pod hlavičkou Fenomén značky podnikatelské akce, na kterých jsou zmiňována i další aktuální podnikatelská témata. Jeden z jejích klientů, Roman Vaněk, jí dal indiánské jméno „ta, která se nikdy nevzdává, nikdy neprohrává a nosí pytle peněz“.

Pro někoho může být téma „patenty a ochranné známky“ španělská vesnice. Mohla bys přiblížit, co konkrétně děláš a jak jsi podnikatelům a majitelům firem nápomocná?
Patentový zástupce je takový specializovaný právník, který pomáhá podnikatelům a firmám chránit to nejcennější, co mají, a to jsou jejich značky a nápady. Nápad nebo výrobek se dá chránit patentem, značka pak ochrannou známkou. Obojí znamená, že na danou věc získáš monopol. Tedy nikdo jiný nemůže bez tvého souhlasu vyrábět tvůj výrobek nebo užívat tvou značku. Jak to děláme, se každý může dočíst na našich stránkách www.chytilova.cz.

Často slyším, že to nemá smysl, že je to jen pro velké firmy, že to k ničemu není. Není to pravda. Každá firma byla někdy malá, každý nějak začínal. Když buduješ značku, investuješ do ní spoustu času a peněz. A je velký hazard si tuto investici nepojistit. Pojišťují se auta, počítače, kanceláře a další věci, které je možné poměrně jednoduše nahradit. Tak proč ne značku, kterou nahradit jednoduše nelze? Pokud mi konkurence poškodí pověst tím, že zneužije mou značku, už to jen těžko napravím. Velký problém je nyní třeba na internetu, kde jsou využívány cizí značky k propagaci značky vlastní, třeba prostřednictvím klíčových slov. Pokud mám ale svou značku chráněnou jako registrovanou ochrannou známku, mohu takové reklamy rychle nechat zablokovat.

Obdobně to funguje u patentů. Navíc patentovaná věc se zpravidla prodává za vyšší cenu a bývá snazší sehnat třeba investora pro další rozvoj.

Pomáháme tedy klientům najít ten správný způsob ochrany doma i v zahraničí, umíme hlídat, zda je někdo nenapodobuje a umíme zakročit, když k tomu dojde.

Co ty a komunikace? Jak jsi na tom?
Už je to lepší, díky. :-). Ne, teď vážně. Stále se učím. Snažím se mluvit tak, aby mi bylo rozumět. Zjistila jsem, že každý hovoří vlastním jazykem. A nemá to nic společného s češtinou. Každý jsme v zajetí nějakého oborového slangu, díky němuž si v rámci oboru poměrně dobře rozumíme. Pokud však dojde na komunikaci s někým mimo obor, pak může vzniknout „jazyková“ bariéra.

Také jsem zjistila, že komunikace má mnoho podob. Je to můj verbální a i neverbální projev, zvládání emocí, web, vizitky, komunikace na sociálních sítích, psaný projev a mnoho dalšího. Je to také o postoji. Jsem moc ráda, že jsem mohla potkat tebe a mohu s tebou trénovat různé situace, které mě potkávají, mohu se připravit na situace, které pro mě nejsou komfortní. Komunikace napřímo byla pro mě velkým strašákem, bála jsem se mluvit před lidmi. Měla jsem strach, že řeknu něco hloupého, že ztratím respekt, že se mi budou smát. Měla jsem strach kohokoli oslovit na nějaké akci. Postupně se s tvou velkou zásluhou zlepšuji. Dnes víceméně bez problémů přednáším na různých akcích, učím na VŠE, píšu nejrůznější články a komentáře atd.

Jak zvládáš různá networkingová setkání a přednášky? Jsi někdy nervózní nebo máš trému?
Myslím, že dnes už zvládám. Nervózní bývám, ale snažím se to různými technikami zvládat tak, aby to nebylo poznat.

Co si myslíš, že je pro úspěšné podnikání nejdůležitější?
Asi věřit tomu, co děláš. Pokud nevěříš v to, co děláš, měla bys jít od toho. Víra v sebe sama, v to, že to, co dělám, má smysl, že budu mít úspěch – to je podle mě základ.

Co děláš pro to, abys byla úspěšná?
Učím se. Neustále. Nasávám jako houba informace od svého okolí, třídím je a vyhodnocuji a snažím se vybrat si z toho to, co se mi může nějak hodit. A také se snažím poučit z každé chyby, kterou udělám. Chyby děláme všichni, ale ti, kteří se z nich dokáží poučit, mohou nakonec nejvíc uspět. V to věřím i já.

Máš nějakou praktickou radu pro podnikatele?
Odbornou práci svěřte odborníkům. Za určitých okolností umíme každý vyplnit daňové přiznání, navrhnout logo, vizitku nebo web, napsat článek, opravit zásuvku, napsat smlouvu či cokoli jiného. Ale stejně jako bychom si sami neoperovali slepé střevo nebo netrhali zuby, neměli bychom dělat ani ty činnosti, které neumíme pořádně. Možná se zdá, že bez dobré účetní, daňového poradce, právníka nebo experta na komunikaci ušetříme nějaké peníze. Jenže škody, které tím můžeme způsobit, již nemusí jít napravit. Málokdo si dnes uvědomuje, že čas, který stráví sestavením daňového přiznání, mohl věnovat tomu, že si v klidu a s přehledem na daňového poradce vydělá a bude mít čistou hlavu. Bude mít jistotu, že je vše v pořádku, a navíc nejspíš ušetří na daních.

Zdroj: Alena Ratajová

0 Komentářů

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account