Roman Šiser, zakládající člen a ředitel České inovace, má 17leté zkušenosti v marketingu, v oblasti inovací a projektovém řízení. Velkou část své kariéry zasvětil společnosti Coca-Cola, ve které měl na starosti inovativní projekty, a to jak v rámci České republiky, tak i na evropské úrovni.

Jaké jsou osobní zkušenosti Romana Šisera s networkingem? Jak podle něho nejlépe navázat kontakty s investory, které hledáte pro svůj nový projekt? Existují rozdíly mezi networkingem v Čechách a v Evropě?
Zde je několik rad, které vám určitě pomohou a nasměrují vaše kroky správným směrem:

Tři nejdůležitější věci: kontakty, informace a vztahy.  

Mít telefonní seznam plný kontaktů, avšak nevědět, koho si pod všemi těmi jmény představit, je stejně efektivní, jako nemít telefon vůbec. Aby kontakty, informace a vztahy byly pro nás využitelné, musí se vzájemně propojovat. Vždy je k tomu potřeba dostatek správných kontaktů, zajímavých a aktuálních informací, ale také dobrých vztahů. Lidé vždy dělají obchod raději s těmi, které znají a mají s nimi dobré vztahy, nežli s lidmi, kterým těžko přicházejí na jméno.
2.      Vztahy se musí budovat.
Kvalitní vztah s obchodními partnery, klienty nebo kolegy nevybudujete přes email či prostřednictvím telekonference. Zvláště v korporaci, kde se stává, že komunikujete s někým napříč oceánem, a ani podle jména nevíte, zdali nejde o muže či ženu. Využijte každou příležitost se s takovýmito lidmi osobně setkat. Jedete na dovolenou do Paříže? Využijte tuto možnost a navštivte svého kolegu v místní pobočce.
3.      Buďte vidět.
Jste introverti, ostýchaví a máte problémy kontaktovat lidi? Choďte na akce a buďte vidět. Na první akci vás představí. Na druhé akci se osmělte a lidi, které již znáte,  pozdravte. Na třetí akci se již nebudete obávat za nimi přijít s úsměvem na tváři a navázat konverzaci. A na čtvrté si s nimi začnete tykat. Čím častěji dané lidi vídáte na akcích, tím snadnější pro vás bude s nimi navázat kontakt. Vztahy se vyvíjejí. Navíc, čím častěji zopakujete svůj tzv. elevator pitch, tím lépe vám půjde a vy se budete cítit jistěji a sebevědoměji.
4.      Networking je jako marketing.
„Networking je jako marketing. Využijte koncept AIDA (A = attention, I = interest, D = desire, A = action)“, radí Roman Šiser. Prvním krokem musíte člověka na sebe upozornit (= attention). Druhým krokem (= interest) ho zaujmout, sejít se s ním, pobavit se o tom, co děláte. Třetí krok (= desire) vede již ke komunikaci o možné spolupráci. A poslední krok (= action) je začátek spolupráce.
5.      Každou schůzku pečlivě zvažte.
Schůzky jsou v rámci networkingu nezbytné, abyste se s novým kontaktem poznali a navázali bližší vztah. Krátký rozhovor na nějakém banketu nestačí k tomu, abyste se jeden o druhém více dozvěděli a získali k sobě vzájemnou důvěru. Nicméně je důležité každé setkání pečlivě zvážit. Jsou lidé, kteří si s vámi sjednají schůzku ohledně možné spolupráce. Bohužel pak po hodině zjistíte, že vás chtěli pouze získat jako klienta pro své finanční poradenství.  Schůzky tedy ano, ale jen s mírou, aby vás zbytečně nepřipravovaly o čas, který jste mohli věnovat své práci.
6.      Nevnucujte se.
Navazujete-li nový kontakt, nevnucujte se, neprodávejte hned, jednoduše netlačte na pilu. Začněte konverzaci odlehčeným tématem – názorem na konferenci nebo na kvalitu rautu (jídlo je vděčné téma). Po tzv. zahřívacím kole nenásilně přejděte k vašemu představení.
7.      Máte skvělý nápad? Zaujměte.
„Máte-li skvělý nápad, se kterým se snažíte na trhu prorazit, první věc, kterou musíte udělat, je někomu o něm říci,“ informuje s úsměvem Roman Šiser. Pokud se bojíte o nápadu mluvit, aby vám ho náhodou nikdo neukradl, nemůžete se divit, pokud o vás stále nikdo neví. Odborníci na konferencích vás mohou obohatit, dát vám zpětnou vazbu, propojit vás se správnými lidmi. Pokud už se rozhodnete nápad sdělit, zaujměte, prodejte ho. „Lidé v Čechách své nápady neumí prodat. Vymyslí sice zajímavý projekt, ale pak jej popíšou tak technicky, že posluchači už v polovině prezentace spí,“ uvádí Roman Šiser jeden ze svých poznatků.   A jak zaujmout? „Využijte svůj intelekt nebo vtip. Vyprávějte příběh,“ radí ředitel České inovace.
8.      Hledáte investora? Začněte se skauty.
Hledáte-li investora pro svůj projekt, je důležité najít nejprve tzv. skauta (člověka, který vyhledává zajímavé projekty pro investory, pozn. red.), neboť určité elitářské skupiny nerozdávají své vizitky na potkání. Jason Freedman říká: „Investors do not want to meet you. They want to be introduced to you.“ Proto mnohem větší kvalitu má propojení investora a člověka hledajícího financování svého projektu přes skauta. Roman Šiser v České inovaci sice nepůsobí jako skaut, ale může vám zajistit cestu k mediím, koučům, business mentorům, nebo potenciálně i investorům. Na základě jeho doporučení k vám mají poté investoři zcela jiný postoj.
9.      Nebojte se soutěží. Přihlaste se.
Chcete, aby se o vás vědělo, a potřebujete se spojit s těmi správnými lidmi? „Dostaňte se do soutěže jako je např. Česká inovace 2013. Soutěže tohoto typu vám mohou otevřít dveře k těm správným kontaktům,“ doporučuje Roman Šiser. „Například vítězství v soutěži vám může pomoci posunout se z pozice, kdy hledáte investory do svého projektu, do pozice, kdy si investory už jen vybíráte,“ dodává.
A jaký je rozdíl mezi networkingem v Čechách a na evropské úrovni, kde Roman Šiser působil několik let v korporaci? „Např. Rakušané jsou mnohem více zvyklí na networking. Jsou v tom přirozenější. Nejlépe tam fungují tzv. clubbing parties, což je odlehčená forma business networkingu, který je tak oblíbený v ČR.“
A jaké máte zkušenosti s networkingem za hranicemi České republiky vy?

Zdroj foto:Pixabay.com

0 Komentářů

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account