Když jsem byla na základce, byla němčina můj první cizí jazyk. Z naší němčinářky měla půlka třídy vítr, přesto jsem si z hodin s ní odnesla ty nejlepší základy, jaké si jen člověk může přát. Vyučující byla přísná, zaměřená na gramatiku a prostor na hry a odlehčené aktivity byl vlastně jen před Vánocema a před koncem školního roku. Navzdory těmto podmínkách jsem ale dostala jazykově tu nejlepší výbavu.
V čem spočíval úspěch? Paní učitelka nás nutila učit se neoblíbené věci formou drilu a šrocení se nazpamět.
Hlavní charakteristikou drilu a učení zpaměti je MECHANICKÉ OPAKOVÁNÍ.
Jazykové výzkumy ukazují, že něco, co si potřebujete zachovat v dlouhodobé paměti a už to tedy nikdy nezapomenout, musíte 80x ZOPAKOVAT.
A po kolika pokusech to vzdáváte vy?
Die, der, den, die – durch, für, gegen, ohne, um – an, auf, in, über, unter, hinter, vor, neben, zwischen. Některé věci jsme prostě museli umět vyjmenovat „jak když bičem mrská“, jinak přišel trest. Dodnes si pamatuju, že jsem musela 20x napsat předložky se 3. a 4.pádem, protože jsem je neuměla vyjmenovat zpaměti naráz. Sice trochu psycho, ale když mě dnes vzbudíte o půlnoci, vyjmenuju vám předložky či členy bezchybně třeba i pozpátku.
V dnešní době trend drilu a učení nazpamět upadá. Do popředí se dostávají spíše pohodové aktivity a výuka hrou. Vždyť i já jsem velkým příznivcem toho, že VÝUKA MUSÍ PŘEDEVŠÍM BAVIT a nabádám vás k tomu v každém druhém článku.
Jsem si ale zároveň moc dobře vědoma, jakou moc drilové metody a učení zpaměti mají a jak obrovská škoda je, když se na ně v posledních letech háže neprávem tolik špíny.
V poslední době se totiž všude prezentuje následující rovnice:
UČENÍ NAZPAMĚT ≠ UČENÍ HROU
Ano, učení zpaměti či drilem má své zákonitosti, které je důležité respektovat, rozhodně ale patří k jazykové výuce.
Když si chcete zapamatovat správnou formu členu mužského rodu v jednotlivých pádech (der, des, dem, den), co uděláte?
můžete pokaždé střílet od boku a doufat, že se trefíte
můžete si to nejdřív promyslet a zkusit odvodit dle pravidel, která znáte
můžete si vymyslet vlastní mnemotechnickou pomůcku, která vám pomůže
můžete se jednotlivé tvary naučit zpaměti a před vyslovením si je v duchu projet, abyste zjistili, v jakém pádě se zrovna nacházíte
můžete si to nejdřív promyslet a zkusit odvodit dle pravidel, která znáte
můžete si vymyslet vlastní mnemotechnickou pomůcku, která vám pomůže
můžete se jednotlivé tvary naučit zpaměti a před vyslovením si je v duchu projet, abyste zjistili, v jakém pádě se zrovna nacházíte
Nezřídka ve výuce dostávám otázku, jak dlouho mi trvalo, než jsem si určitá pravidla zapamatovala. Moje odpověď často zní asi týden – musela jsem se to naučit nazpamět.
POZOR! UČENÍ ZPAMĚTI MÁ SMYSL JEN TEHDY, POKUD ROZUMÍTE SOUVISLOSTEM A GRAMATICKÉMU PRAVIDLU!
Jak si můžete udělat drilová cvičení zábavná?
Dejme tomu, že si chcete zapamatovat např. předložky se 4.pádem.
Zkuste si
najít takové pořadí předložek, které vám bude melodicky vyhovovat
zapojte/vymyslete si určitou melodii či intonaci a s tou si předložky opakujte několikrát dokola. Je to jako s písničkami v rádiu – myslíte, že je každá z nich výjimečná a jedinečná? Ale kdeže! Pamatujeme si je jen na základě opakování a vštípené melodie
zapojte pohyb. Přidejte si k vlastní intonaci/melodii i nějaký konkrétní pohyb, např. pohyb hlavou, pohyb dlaní, pohyb rukou či celým tělem. Samozřejmě se nemusíte kymácet po pokoji ze strany na stranu, úplně stačí miniaturní pohyb, díky kterému si spojíte intonaci + dané slovo či pravidlo
Tehdy mi bylo 9 nebo 10. Chodila jsem doma v pokoji od stolu ke skříni a zase zpátky a drtila se předložky nazpamět. Měla jsem (a vlastně pořád mám) k tomu svou vlastní melodii a vlastní rytmus.