Komunity mají dnes větší sílu než samotná reklama a jejich raketový růst se ještě očekává.
Jak jste na tom vy? Budujete kolem své značky nebo vašeho jména komunitu, která vás zná a podporuje? V tomto článku se dozvíte, jak na komunitu z pohledu offline i online, v čem vám pomůže a jaký typ komunity si vybrat pro vaše podnikání. A nakonec si řekneme, jak dlouho takové budování trvá a základní chyby. Není čas ztrácet čas, lavina komunit se valí.
K čemu jsou komunity a jak s nimi mohu fungovat?
•Samovolně šíří vaši značku a jméno dále.
•Můžete přes ně propagovat své služby a mít osobnější kontakt se zákazníky.
•Přináší lepší zákaznickou zkušenost a mohou fungovat i jako support vaší značky.
•Členové komunity se navzájem podporují a tvoří celek, který přitahuje další členy.
•Posilují známost vašeho jména a vaší značky a tím i výši prodejů.
Online budování komunity
Nejčastěji se pro budování online komunity využívají Facebookové skupiny. Tedy stránky na FB, které jsou určené právě k budování komunit kolem značky. V současné době nastal opravdový boom těchto skupin a lidé je čím dál častěji vyhledávají. Online komunita by měla být doplňkem vašeho marketingu a doplňovat vaše služby / produkty o další přidanou hodnotu. V první řadě se zamyslete nad obsahem komunity a nad tím, co má přinášet vám a členům komunity. Takto zúžíte zaměření a dokážete snáze vymyslet název a orientaci celé skupiny. Zamyslete se také nad cílovou skupinou a zkuste ji specifikovat.
Offline budování komunity
Pro offline budování komunity je důležitá zákaznická zkušenost. Tedy přidaná hodnota, která zákazníka mile překvapí a samovolně bude šířit vaši značku dále. Kromě brandových předmětů, kterými mohou být čepice, tužky, diáře, lze využít i levnější varianty, jako jsou nálepky nebo tetovačky. Zde platí jednoduché pravidlo: Čím více kreativity, tím větší ohlas. Samozřejmě musíte brát v potaz druh vašeho podnikání a cílovou skupinu. Dále můžete pro offline budování komunity využít také kurzy, akce a společná setkání.
Typy komunit a jejich využití
Na této grafice se můžete názorně podívat na základní typy komunit a vybrat tu, která se hodí pro vaše podnikání. Níže pak najdete popisky a využití jednotlivých komunit.
Komunita 1 – Značka
Prvním typem komunit je komunita kolem značky. Lidé se k vám automaticky přidávají, protože mají rádi vaši značku / vaše jméno a ví, že jim přinášíte další hodnoty. Cítí, že zapadají do vaší komunity a chtějí být její součástí. Jde o jednotlivce nebo skupiny, které se váží k vaší značce přes online i offline. Navzájem se členové většinou neznají a nepotřebují se podporovat. Spojuje je pouze myšlenka značky. Tato komunita je vhodná pro oděvní průmysl, gastro, známe osobnosti, služby a další. Uprostřed komunity stojí vaše značka nebo vaše jméno a lidé
Komunita 2 – Téma
Komunita, která se tvoří kolem určitého tématu, které je propojené s vaší značkou a tím, co děláte. Postupem, jak komunita roste, tak se dostáváte ze středu komunity na okraj a komunitu už řídíte pouze okrajově. Lidé v komunitě se navzájem znají a propojují, spojuje je společné téma. Tato komunita je vhodná pro různá odvětví a záleží pouze na originální myšlence, která spojí vaši značku s dalšími případnými zákazníky, kteří se do komunity přidají.
Komunita 3 – Sdílení
Třetí druh komunity se tvoří kolem leadera a je vhodná pro lidi, kteří chtějí budovat osobní značku a mají službu, která osloví další. Leader je ve středu skupiny, všichni jej znají a on navzájem propojuje další. Tyto komunity většinou nejsou extrémně velké, ale mají potenciál oslovit přesně tu cílovku, kterou vy potřebujete. Nabízí členům více, než jen být součástí značky.
Základní chyby při budování komunit?
•Nesouzníte s obsahem nebo cílovou skupinou a tak vás nemotivuje skupinu budovat.
•Téma je moc obecné a nedokáže chytnou žádnou ze skupin.
•Špatná organizace a specifikace skupiny.
•Ukončíte skupinu příliš brzo, protože se vám nedaří zaujmout cílovou skupinu.
Tento článek je zaměřený na obecné informace ohledně tvorby komunit. Pokud byste chtěli detailnější vhled do vašeho podnikání a jak komunity zapojit do marketingu a prodejů, ráda vám s tím pomohu.