Vytvořte otevřenou firmní kulturu začátkem u sebe.

Ať už jste řadoví zaměstnanci, šéfové nebo podnikatelé zaměstnávající lidi, máte svůj díl odpovědnosti na tom, jaké prostředí na svém pracovišti máte. Je dokázané, že v otevřenější, svobodnější firmě se lidem pracuje mnohem lépe a jsou kreativnější než v prostředí svázaném pravidly, strachem a pomluvami.
Pokud chcete dosáhnout změny, začněte u sebe. Nemusíte být zrovna šéf, abyste přispěli k otevřenější firemní kultuře.

Toto je 10 základních pravidel užitečných při vytváření otevřené firemní kultury. Třeba Vás budou inspirovat ke změnám ve vaší firmě:

1.    Příklady táhnou
Pokud chcete otevřenou společnost začněte u sebe. Dávejte svým chováním příklad ostatním. Naučte se naslouchat, sdílet  a komunikovat otevřeně. Vyvarujte se pomluvám. Říkejte svůj názor a buďte proaktivní.

2.    Určete společné hodnoty a komunikujte vizi  
Víte vy osobně, kam jdete a víte, kam kráčí vaše firma? Jednoznačně i malá firma musí vědět, co dělá, jak to dělá a kde chce být zítra a za pět let. Vědět by to měli nejen manažeři firmy, ale i řadoví zaměstnanci. Zajímejte se o to, kam vaše firma směřuje a jak k tomu můžete přispět. Zjistěte nakolik jsou vaše osobní hodnoty v souladu s těmi firemními. Pokud je mezi nimi příliš velký rozpor, pak to může vést k vaší frustraci a nespokojenosti. 

3.     Firemní hodnoty jako kritérium při náboru
Máte-li definované firemní hodnoty, měly by být jedním z kritérií při hledání nových talentů do firmy. Dovednosti se dají doplnit, ale lidské hodnoty se již v dospělosti tak snadno měnit nedají. Pokud se v nich zásadně rozcházíte, nebude to zpravidla dobře fungovat.

4.     Podporujte odpovědnost
Vyvarujte se mikromanažování. Nechte vaše zaměstnance, aby měli odpovědnost za svoje pracovní oblasti. Ve chvíli, kdy mikromanažujete, odebíráte lidem zodpovědnost a vyjadřujete jim nedůvěru. Rychleji si také zvyknou na to, že odpovědnost nesete vy a vy se pod její tíhou jednou svalíte.

5.     Buďte velkorysí k chybám
Chybuje někdy každý. Důležité je, zda chyby opakuje nebo se z nich učí. Učte se ze svých chyb a netrestejte se za ně. Buďte velkorysí i k chybám vašich šéfů a podřízených. Pokud se z chyb  lidé učí, je to to nejlepší školení, jaké jim můžete dopřát. Aby měly chyby svůj pozitivní význam, je třeba, aby po nich následovala zpětná vazba a jasné kroky, jak jim příště předejít.

6.     Otevřenost a upřímnost se nosí
Umění dávat a přijímat zpětnou vazbu je základní předpoklad pro otevřenou a rozvíjející se společnost. Naučte se nejdříve sami dávat a přijímat zpětnou vazbu a přineste tento zvyk i do vaší firmy. Uvidíte, jak rychle se vaši kolegové začnou  zlepšovat a jak motivovaní budou při své práci. Nezapomeňte ale, že zpětná vazba musí být, popisná, věcná a musí být míněna jako prostředek k rozvoji ne jako útok na člověka.

7.    Motivujte a podporujte
Ivo Toman tvrdí, že vnější motivace smrdí. Vnitřní motivace je bezezporu silnější a mocnější než ta vnější. Ocenění dobrého výkonu a podpora kolegů, kteří dělají více, než se po nich žádá dává příklad ostatním a může přispět i k podpoře jejich vnitřní motivace. Co to je vnitřní motivace? Například, když máte chuť do práce bez ohledu na benefity a odměny. Žene vás vlastní touha uspět, zabezpečit rodinu atd. Tuto motivaci můžete podpořit například koučinkem nebo jinými rozvojovými metodami. Vnější motivace jsou benefity, peníze nebo i strach z vyhazovu.

8.     Komunikujte
Komunikujte úspěchy i neúspěchy. Komunikujte změny. Nezapomeňte, že není nic horšího než nejistota. Ta vytváří domněnky a ty potom strach a ten demotivaci. Je mnohem lepší komunikovat přímo a hned. Vysvětlit věci včas, i když možná nejsou úplně kompletní. Předejdete mnoha nepříjemnostem.

9. Nabídněte flexibilitu
Že malá firma nemůže nabídnout tolik benefitů, jako ta velká? Ceněným benefitem, který moc nestojí je  flexibilita. Lidé ocení pružnou pracovní dobu, delší pauzu na oběd, sick days, home office, možnost zkrácených úvazků, dny dovolené navíc, možnost dalšího vzdělávání. Jsou to benefity, které moc nestojí a zvýší vaši atraktivitu na trhu práce.

10.     Zbavte se záškodníků 
Máte v týmu negativní lidi, lidské upíry, kteří berou vytvářením konfliktů ostatním energii a čas? Nestojí to za to. Přikročte k nepopulárnímu řešení, za které budete v dlouhodobějším horizontu odměněni. (A hlavně: mějte jasno v tom, jestli vy nejste záškodníkem sama!)


Zdroj foto:Pixabay.com

0 Komentářů

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account