Elektromobil je v ČR stále dostupnějším a tím i žádanějším dopravním prostředkem. A to především z důvodu široké škály zastoupených značek na našem trhu, ale i z důvodu stále zvyšujících se dojezdových vzdáleností, dostupnější infrastruktury dobíjecích veřejných stanic a servisních míst. Zásadní překážkou pro pořízení elektromobilu byla doposud jeho pořizovací cena, nyní Vám však pomůžeme zajistit její překonání prostřednictvím čerpání dotačních prostředků.
Proč elektromobil ?
Elektromobil je součást komplexního řešení ENERGETICKÁ SOBĚSTAČNOST, kde vlastní výrobou energie z obnovitelných zdrojů ušetříte značné finanční prostředky, oproti doposud centrálně nakupovaných energií.
Elektromobil má oproti běžnému vozidlu výrazně levnější provoz, prakticky nulovou poruchovost a minimální servisní náklady. Elektromotor má vysoký kroutící moment prakticky od nulových otáček a velké zrychlení. Jízda elektromobilem je tak velice plynulá a pohodlná, nejenom v městském provozu.
Je poháněn elektromotorem a jako zdroj energie využívá obvykle baterie, kterou lze nabít v nabíjecí stanici nebo ze standardní elektrické zásuvky v budovách a parkovištích. Na kapacitě baterie elektromobilu závisí jeho dojezdová vzdálenost.
Díky dlouhodobě se snižující ceně a zvyšující se kapacitě lithium-iontových baterií, dle deníku The Economist nahradí elektromobily během 21. století spalovací motory.
Elektromobilita je spolu se obnovitelnou energií součástí dopravní infrastruktury, jenž pomáhá zmírnit změny klimatu způsobené vlivem člověka.
Celková cena vlastnictví elektromobilu (zahrnující pořizovací cenu, údržbu a provoz – elektřina/palivo) je nižší než cena vlastnictví spalovacích automobilů od roku 2017 vzhledem k tomu, že cena elektřiny spotřebované jízdou elektromobilem je několikanásobně nižší než cena paliva pro spalovací auto a díky minimální údržbě kterou vyžaduje mechanicky jednodušší elektromotor. Pořizovací cena se dále snižuje díky zlevňující se výrobě baterií.
Světoví výrobci včetně Volkswagen Group (a Škoda Auto), Daimler AG (Mercedes-Benz), BMW, Nissan,Toyota, Mazda, Hyundai, Kia, Renault, Volvo Cars, Ford, General Motors a také čínští výrobci zahájili svoje elektrifikační strategie a přechod vývoje a výroby ze spalovacích motorů na bateriové elektromobily.
Elektromobilová revoluce a růst
Elektromobily byly v ústraní a až do roku 2008, od kdy jejich prodeje postupně rostou. V roce 2015 společnost BMW oznámila, že bude elektrifikovat všechny své vozy během dalších 10 let.
Elektomobilovou revoluci iniciovala v desátých letech 21. století americká automobilka Tesla vedená jihoafrickým inženýrem Elonem Muskem, který také způsobil převrat ve vesmírném průmyslu se svojí firmou SpaceX.
V roce 2017 tvořily elektromobily 1% světového prodeje automobilů. Díky dlouhodobě se snižující ceně a zvyšující se kapacitě lithium-iontových baterií.
Švýcarská banka UBS odhaduje, že v roce 2025 budou elektromobily tvořit 14% prodejů aut a dle deníku The Economist nahradí elektromobily během 21. století spalovací motory. Škoda Auto předpokládá, že v roce 2025 budou elektromobily tvořit zhruba 25% prodejů automobilů na trhu.
Řada zemí zavedla budoucí datum, od kterého bude zakázán prodej spalovacích automobilů za účelem snížení znečištění výfukovými plyny a závislosti dopravní infrastruktury na fosilních palivech. U Spojeného království a Francie je to např. rok 2040, v Německu vláda plánuje konec prodeje spalovacích motorů na rok 2030. Mezi vůdčí země v elektromobilitě patří Norsko, kde více než polovina všech registrovaných aut v roce 2017 byla elektrifikovaná: čistě elektrické nebo hybridní.
Celková cena vlastnictví elektromobilu (zahrnující pořizovací cenu, údržbu a provoz – elektřina/palivo) je nižší než cena vlastnictví spalovacích automobilů od roku 2017 vzhledem k tomu, že cena elektřiny spotřebované jízdou elektromobilem je několikanásobně nižší než cena paliva pro spalovací auto a díky minimální údržbě kterou vyžaduje mechanicky jednodušší elektromotor.
Dle studie z roku 2017, hlavní důvod vyšší pořizovací ceny elektromobilů oproti spalovacím automobilům je cena baterie.
Cena lithium-iontových baterií se mezi lety 2010 a 2016 snížila o 73% z 1000 dolarů za kilowathodinu (kWh) kapacity na 273 dolarů za kWh a bude se ještě snižovat.
Elektromobily neprodukují svým provozem výfukové plyny.
Elektromobily lze nabíjet z jakýchkoliv zásuvek v budovách, garážích apod. nebo v nabíjecích stanicích, jejichž infrastruktura se rapidně rozšiřuje ve městech, v blízkosti silnic, v hromadných garážích apod.
Na titulním obrázku vidíme: Elektomobilovou revoluci iniciovala americká automobilka Tesla vedená jihoafrickým inženýrem Elonem Muskem.
Škoda Vision E (2017) je první elektromobil vyvinutý Škodou Auto a má být na prodej od roku 2020.