Znají to mnozí z nás, celý den sedíte u počítače, oči sotva odtrhnete od monitoru, brada je předsunutá, šíjové svaly strnulé a do toho brnění ruky svírající myš. Káva už dávno přestala zabírat, soustředění slábne s každou další minutou a z práce jdeme unavení snad více než po celodenní fyzické práci. Přitom prokazatelně stačí, aby se nám dostalo 15minutové relaxační či aktivizující masáže na židli nebo 30minutové na lehátku a budeme jako vyměnění. Jenže tento zaměstnanecký benefit, který je v zahraničí již běžný, se u nás objevuje zatím jen sporadicky. Je to škoda, zaměstnavatelé by díky němu totiž získali spokojenější a produktivnější pracovníky.

Již 15minutová relaxační masáž dokáže snížit hladinu stresového hormonu kortizolu a zvýšit hladinu endorfinů – hormonu štěstí. „Méně úzkostí pak znamená méně bolestí hlavy, svalového aparátu a více energie. Pravidelné kancelářské masáže pomáhají zaměstnancům zlepšit držení těla a celkově se v práci cítit dobře. Profitem pro firmy jsou pak odpočatí, motivovaní pracovníci, nižší nemocnost a posílený kolektiv,“ vysvětlila hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky Iva Bílková.

Masáže jako benefit jsou na vzestupu

Asi nejznámějším propagátorem masáží v kancelářích byl v posledním desetiletí Google, jehož vzor následovala řada amerických a evropských firem. „Dnes už dávno neplatí, že by masáže na pracovišti byly výsadou jen technologických gigantů. Staly se běžnou součástí firemní péče o zdraví zaměstnanců. V Česku jsou firmy opatrnější, zatím kancelářské masáže nabízejí hlavně společnosti, které chtějí být o krok napřed a lákají na moderní přístup k wellbeingu. Často začínají u manažerů nebo vybraných týmů, a když vidí, že to funguje, rozšíří benefit pro všechny. Zájem českých firem o tento typ péče ale rozhodně roste,“ potvrdila Marcela Vyskoková, marketingová manažerka personální agentury Advantage Consulting.

Poptávku firem po masážích přímo na pracovišti utlumila pandemie, ovšem zájem nyní opět narůstá. „Je pravda, že více k masážím na pracovišti inklinují větší firmy, ale ozývají se nám i ty menší. Rozhodně nejde jen o korporáty. Zajišťujeme masáže takříkajíc „na židli”, kdy masér chodí po kancelářích a věnuje se primárně krční páteři, šíji, případně svalům horních končetin, což zabere přibližně 15 minut na jednotlivce. Případně domluvíme s firmou vyčlenění vhodné místnosti, kde probíhají půlhodinové až hodinové (a i delší) masáže vleže. Běžně se jedná o nějakou konferenční místnost, kde je prostor na převlékání a umyvadlo pro hygienu rukou maséra. Oblíbená aktivační 30minutová masáž člověka v pracovní době neuspí, naopak ho nabudí a zvyšuje jeho produktivitu,“ popsal ředitel FYZIOkliniky Zdeněk Bílek.

Objednat si maséra do kanceláře není složité. Například na čtyři nebo osm hodin denně jednou týdně či v jiných intervalech. Domluvený čas si pak firma rozdělí mezi kolegy na jednotlivé masáže v interním rezervačním systému. „Firmy si samozřejmě mohou službu nejprve vyzkoušet, ale poté preferujeme formu dlouhodobé spolupráce. Pro všechny strany je klíčová pravidelnost. Nárazové objednávání masérů ztěžuje organizaci směn a tím i zbytečně uměle navyšuje cenu masáže. Výplatu masérovi musíme platit i v době, kdy nepracuje. Když je systém stabilní, maséři docházejí pravidelně každý týden ve sjednané termíny, nefluktuují nám a zaměstnanci nevidí každý týden u lehátka jinou tvář. V případě nemoci maséra umíme zajistit náhradu díky naší dobré zastupitelnosti. Lidé zase přesně vědí, kdy se na masáže mohou těšit, a spokojená je firma i zaměstnanci,“ přiblížil Zdeněk Bílek.

Podobné benefity zaměřené na duševní a fyzické zdraví a prevenci mají podle personalistů ve firmách dlouhodobý potenciál. Investice do masáží se firmám vrací – lidé v práci méně absentují, jsou efektivnější v mentální práci s počítačem a cítí, že se o ně zaměstnavatel stará i po lidské stránce. „Masáže na pracovišti mají nakročeno stát se běžnou součástí firemní kultury – wellbeing programu, a jejich obliba stoupá i u českých firem. Zaměstnanci si mohou na takovou službu připlácet nebo je plně hrazena firmou. Tzv. wellbeing benefity posilují značku zaměstnavatele, zvyšují loajalitu pracovníků a pomáhají firmám odlišit se na trhu práce. Je navíc skvělé, že se do masáží mohou zapojit všichni zaměstnanci, od manažerů po lidi v call centru,“ uzavřela Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio.

Zdroj: FYZIOklinika, Advantage Consulting, smitio

Foto: freepik.com

Tagy:

©2025 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account