Marketing je klíčovou součástí podnikání, neměli byste ho proto podceňovat. Důležitou otázkou ale je, zda si s ním poradí interní tým, nebo bude lepší využít služby marketingové agentury. Výběr by se měl odvíjet hned od několika faktorů. Dle čeho se tedy rozhodnout a jaká varianta pro vás bude výhodnější?
Interní tým
Vlastní marketingové oddělení má řadu výhod. Interní tým zná značku do hloubky, rozumí firemní kultuře a dokáže rychle reagovat na změny a spolupracovat s dalšími odděleními. Nabízí tak flexibilní řešení přesně na míru dané firmě. Hodí se zejména v případě, že už máte dlouhodobou strategii, kterou chcete mít pod kontrolou.
Není to však jen o výhodách. Je třeba počítat s tím, že vybudování interního týmu není levná ani jednoduchá záležitost. Potřebovat totiž budete řadu specialistů – na obsah, sociální sítě, reklamu či analytiku. Nedostatečná kapacita zaměstnanců může komplikovat realizaci marketingových aktivit, obzvlášť pokud má jeden člověk na starost více oblastí zároveň. Navíc je potřeba, aby tým někdo vedl. V ideálním případě někdo s velkými přesahy do všech odvětví, aby dokázal zaštítit celistvost projektu.
Marketingová agentura
Alternativou je využívání služeb marketingové agentury. Ta dokáže nabídnout know-how, které v interním týmu mnohdy chybí. Odborníci v agentuře mají bohaté zkušenosti, pracují s moderními nástroji a poskytnou vám jiný úhel pohledu na vaši značku. Obecně je hlavní výhodou větší efektivita – agentura během krátké doby připraví a spustí komplexní kampaň, která by v interním týmu vyžadovala týdny příprav.
Navíc může být toto řešení ve výsledku levnější. Platíte totiž jen za to, co skutečně využijete. Pokud chcete rozjet velkou kampaň, máte k dispozici řadu zkušených externistů, kteří se tomu budou intenzivně věnovat. Naopak, během klidnějšího období může být rozsah práce menší.
Marketingová agentura vám může hodně pomoci nejen v začátcích, ale i v podstatě v jakékoliv fázi se zrovna Vaše firma nachází – vytvoří funkční strategii, pomůže s budováním značky i analýzou dat. Díky tomu, že má pod jednou střechou široké spektrum specialistů, dokáže ucelit celkovou marketingovou strategii a sladit jednotlivé aktivity do smysluplného celku. Navíc průběžně sleduje vývoj na trhu, dokáže své klienty včas upozornit na významné výkyvy nebo novinky, které by mohly ovlivnit jejich marketingové aktivity.
Tyto služby ocení každý, kdo cílí na perfektní výsledky a nemá prostředky pro sestavení vlastního týmu, který by se dokázal postarat o vše od A do Z.
Jak se rozhodnout?
Neexistuje univerzální odpověď, pro co byste se měli rozhodnout. Je ale důležité počítat s tím, že marketing je komplexní a zahrnuje mnoho věcí. Právě proto mnoho firem volí kombinovaný model – část aktivit zvládají interně, zatímco u složitějších nebo specializovaných činností se obracejí na agenturu. Ta může fungovat nejen jako výkonný partner, ale i jako strategický poradce a konzultant. Pomůže vám udržet směr, sladit jednotlivé kroky a reagovat na trendy a změny na trhu. Díky tomu se můžete naplno věnovat svému podnikání a zároveň budovat autentickou značku.
Zdroj: marketup.cz
Foto: rawpixel.com / Adobestock.com








