V jihovýchodních Čechách, v půvabném, zasněném kraji lesů, kopců, rybníků České Kanady najdete něco, co jinde nabídnout prostě nemohou: poslední úzkorozchodnou železnici v Čechách. Od roku 1897 neodmyslitelně patří ke koloritu Jindřichohradecka dvě lokálky s rozchodem kolejí pouhých 760 mm. Obě tratě, Jindřichův Hradec – Nová Bystřice i Jindřichův Hradec– Obrataň dodnes slouží svému původnímu účelu, každodenní osobní a nákladní dopravě. Jsou však také významnou technickou památkou a jednou z nejnavštěvovanějších turistických zajímavostí regionu. Trať do Nové Bystřiceje dlouhá 33 km, severní větev úzkokolejky do Obrataně měří 46 km.
Malebná nádražíčka a zastávky decentně ukryté před shonem dnešní doby v lesním tichu jen podtrhují romantiku cesty. Mezi ty nejkrásnější patří například lesní zastávka Kaproun. Od nich vychází hustá síť turistických a cykloturistických tras propojujících další zajímavosti okolí. V nádražních objektech je také možnost ubytování.
Ve všech vlacích je povolena přeprava kol. Většina zastávek je na znamení. Jízdenky se vydávají ve vlaku a ve stanicích J. Hradec, N. Včelnice, Kamenice n. Lipou, Černovice u Tábora a Nová Bystřice.
Parní vlaky a motoráčky
Parní vlaky vyjíždí na úzkokolejky od května do září, motoráčky jsou v provozu celý rok. Ve všech vlacích je povolena přeprava kol, většina zastávek je na znamení. Jízdenky se vydávají ve vlaku a ve stanicích J. Hradec, N. Včelnice, Kamenice n. Lipou, Černovice u Tábora a Nová Bystřice. Na trati neplatí komerční slevy ČD.
Jindřichohradecké místní dráhy vybudovaly v Nové Bystřici nové Regionální muzeum úzkokolejné dráhy. Představuje se zde historie JHMD a drážní dopravy. Nechybí tu ani historické exponáty vážící se k úzkokolejné dopravě.