Módní a kosmetický průmysl se stal v posledních letech doslova minovým polem. Eko, bio, zelená vlna… jak poznat, které značky v módním nebo kosmetickém průmyslu smýšlejí ekologicky a které vše jen maskují za spoustu hezkých marketingových kampaní? To je hádanka, kterou řešíte nejen vy. Podle studie módního magazínu Instyle 82 % žen utrácí peníze na základě svých hodnot a jejich nákup ovlivňuje nejen kvalita produktu, ale také pracovní taktiky značky či dopad na klima. Oddělení krásy je místem, kde na tom záleží většině žen nejvíce. Jedna ze tří žen vyhledává kosmetické výrobky v souladu s ekologickými hodnotami (nebo se vyhýbá těm, které s nimi v souladu nejsou) a 28 % to stejné praktikuje i na poli módy. Abychom vám proto pomohli zorientovat se v udržitelných nákupech a rozklíčovat značky v souladu s vaší vírou, vybrali jsme hlavní body, které stojí za to mít na paměti. Jaké to jsou? Jen čtěte dál…
5 tipů, jak nakupovat víc udržitelně: na co se zaměřit?
Transparentnost
Když se pokoušíte rozhodnout, zda jsou hodnoty značky legitimní nebo ne, věnujte vekou pozornost jazyku, který používají, a jak konkrétní informace vám poskytují. Slovo jako „ekologická“ nebo „udržitelná“ nejsou ze své podstaty špatná, ale pokud je značka používá, je dobré zjistit si důkazy. Mají pro své tvrzení certifikáty? Je jejich jednání v souladu s tím, co hlásají na svých webových stránkách? Značky, které sdílejí podrobné informace o tom, kde jsou materiály získávány, nebo jak vypadají jejich továrny, kde se například vyrábí oblečení, umožňují spotřebitelům nahlédnout pod pokličku toho, jestli tomu tak skutečně je.
Z farmy do továrny
Odkud pocházejí složky nebo materiály, je prvním a rozhodujícím krokem vašeho nákupu. Podívejte se na značky, které jsou schopny vám přiblížit jejich původ. Jsou organické? Z udržitelných zdrojů? Regenerativní? Poškozuje sklizeň místní komunitu? Jsou pracovníci odměňováni spravedlivě a zachází se s nimi dobře? Jsou zvířata chována humánně? To jsou všechny kritické otázky, které je potřeba prozkoumat. Aby byla společnost skutečně udržitelnou značkou, musí správně zacházet s environmentálním, sociálním i ekonomickým dopadem své práce.
Transport a balení
Kdykoli se suroviny nebo složky přesunou k dalšímu kroku ve výrobním procesu, existuje šance, že křižují po celém světě a zanechávají větší uhlíkové stopu, než byste si vůbec uvědomovali. Proto je vždy lepší vyhledávat lokální značky, jež minimalizují uhlíkovou stopu.
Balení je dalším důležitým bodem odpadu, který je třeba zvážit, ať už se jedná o kosmetické nebo módní výrobky. Podle studie 2022 pochází 40 % plastového odpadu z obalů a pouze 9 % plastového odpadu je recyklováno. Hledejte proto značky, které používají recyklované materiály nebo ty, které umožňují kompostování. Skvělým příkladem udržitelné značky je například Beauty Uni, jejíž obaly z recyklovaného hliníku si můžete sami recyklovat doma, a nebo je poslat značce, aby byly použity znovu.
Život produktu
Jednou z nejdůležitějších věcí, které může spotřebitel udělat pro snížení svého environmentálního a sociálního dopadu, je jednoduše nakupovat méně. Vězte, že dražší produkt není vždy zárukou kvality, ale zároveň kvalitní produkty nebudou patřit k těm nejlevnějším. Hledejte proto při svých nákupech přírodní materiály, jako je vlna, hedvábí nebo bavlna, které mají tendenci být prodyšnější a odolnější než ty syntetické. Dobrým způsobem, jak zjistit kvalitu hned v obchodě (kromě visačky) je sklouznout po látce mezi prsty palce a ukazováčku. Palec by měl přes látku klouzat a neměli byste cítit, jak se příze pohybuje nebo se stahuje pod prsty. Všímejte si i drobností: švy, které nejsou křivé, místa, která jsou vyztuženy proti nadměrnému oděru… vše toto vám napoví, jak kvalitní výrobek je.
Online vliv
Naštěstí internet vám dnes poskytuje spoustu informací, které nám pomohou v rozhodování. Usnadněte si identifikace kvalitních ingrediencí nebo produktů s aplikacemi jako jsou Good on You, která vám na počkání najde ekologické certifikace módních značek nebo sledujte na sociálních sítích profily jako jsou @cleanclothescampaign či @atmos, kteří vám budou pravidelně přinášet relevantní informace. Takto snadno brzy identifikujete značky, se kterými bude rezonovat vaše ekologické smýšlení i životní styl.
Foto: Shutterstock
Zdroj: NORC’s General Social Survey, Pew Research Center, Instyle magazine, Wikipedia Commons
Autorka: Lucie Janotová