Ačkoliv je elektromobilita aktuálním tématem napříč celou Evropou, čeští řidiči autům na elektřinu zatím příliš naklonění nejsou. Loni se u nás podíl elektromobilů a plug-in hybridů na všech nově pořízených autech pohyboval okolo 3 %. Méně se jich prodává už jenom ve Slovinsku, Chorvatsku, na Slovensku a v Bulharsku. I když je u nás minimálně podle statistik nových aut elektromobilita v plenkách, na obzoru je dotace i způsob financování, které by mohly k její popularitě přispět – a hlavně udělat elektromobily dostupnější.
A kde byste naopak našli ráj elektromobility? Jednoznačně v Norsku, kde jen od ledna do září roku 2021 bylo téměř 85 % ze všech nově registrovaných aut právě elektromobilních či hybridních. Na druhém místě je Švédsko. Podíl nově registrovaných elektromobilů a plug-in hybridů je tady ale výrazně nižší, konkrétně necelých 42 %. Největším trhem nadále zůstává Německo, kde je celkově elektrických aut registrovaných nejvíce co do absolutního počtu vozidel.
Rozvoj elektromobility v Česku: Lepší dotace, ale jen pro podnikatele
Za jeden z hlavních důvodů, proč elektromobilita v České republice zaostává, odborníci označují nedostatečné dotace. Jenom pro srovnání: Takové Rumunsko přispívá na nákup elektromobilu částkou až 10 000 euro. A třeba Francie, Itálie a Německo dotují koupi elektroauta v řádech tisíců euro. Konečná částka závisí na pořizovací ceně vozu.
Nejprodávanějším elektromobily v Česku za rok 2021:
- Škoda Enyaq iV (738 kusů)
- Hyundai Kona Electric (206 kusů)
- Tesla Model 3 (201 kusů)
U nás sice dotační programy pro elektromobilitu existují, ale v minulosti na ně dosáhly jenom firmy. Na rok 2022 ovšem Ministerstvo průmyslu a obchodu chystá rekordní dotační výzvu pro pořízení elektromobilu, vodíkového vozidla nebo cargo kola i pro všechny podnikatele sídlící v České republice. Fyzickým osobám je tak sice státní podpora stále zapovězena, ale i tímto krokem vůči drobným podnikatelům by se mohlo elektromobilům začít pomal blýskat na lepší časy alespoň v širší, byť stále jen komerční, sféře.
Jako soukromá osoba si pak na dotaci spojenou s elektromobilitou můžete aktuálně sáhnout „jen“ v podobě příspěvku na pořízení a instalaci dobíjecí stanice. V rámci dotační výzvy Nová zelená úsporám vám stát přispěje 30 000 až 60 000 Kč.
Výhody elektromobilů: Nenechte se odradit cenou
Dalším důvodem, proč elektromobily nejdou na dračku, je cena. Ano, je vyšší než u klasických vozů. Když si ke kupní ceně ale přidáme i spotřební náklady při užívaní auta, rozdíly nebudou v součtu už tak veliké. V horizontu několika let se tak vynaložená vstupní investice navrátí.
Hlavní výhody elektromobilů (kromě spotřeby energie):
-
Cena za kilometr je nižší, mnohdy až o 70 %
V domácí zásuvce v době nízkého tarifu zaplatíte za kilowatthodinu často i méně než 2 koruny. V tomto případě vás 100 km v elektromobilu vyjde na necelých 30 korun. Do karet vlastníkům nebo uživatelům elektromobilů pak hraje i možnost čerpat nižší sazbu na elektřinu (D27d). Takzvaný nízký tarif (dříve známý jako noční proud) je k dispozici 8 hodin denně.
Pokud nabíjíte na veřejných rychlonabíječkách, cena se může vyšplhat k 10 korunám za kilowatthodinu. Momentálně je po celé republice přes 400 takových nabíjecích stanic.
Ano, ceny elektřiny v posledních měsících rostou, nicméně stejně tak jdou nahoru i ceny pohonných hmot. A ve srovnání obou komodit elektrická auta stále vedou.
Na pořízení nabíjecího místa můžete čerpat dotaci i jako soukromá osoba. A to až do výše 60 000 Kč.
-
Neplatíte za dálnice
Tato výhoda platí pro vozy s emisemi CO2 nižšími než 50 g/km. Což elektrovozy bez problémů splňují. Standardní cena roční dálniční známky je 1500 Kč ročně.
-
Neplatíte silniční daň
Pokud používáte auto k podnikání, ročně ušetříte dalších 1 200 Kč a více (cena se odvíjí podle zdvihového objemu motoru).
-
Neplatíte za parkování
Tuto výhodu má již mnoho českých měst. Například v Praze stojíte v modré zóně zcela zdarma. Takže sumy jako 40 Kč/hodina opět neplatíte.
Kromě toho neplatíte ani za registraci elektromobilu (800 Kč) a s velkou pravděpodobností ušetříte i na nákladech za servis. Zatímco majitel „klasického“ vozu zaplatí ročně v průměru 5000 Kč za servis a údržbu, u elektromobilů se tato částka pohybuje okolo čtvrtiny.
Jak financovat elektromobil
Možná si myslíte, že na elektromobil nemáte. Pokud předpokládáte, že vás tohle eko auto vyjde nejméně na milion, pletete se. Ceny elektromobilů v posledních letech klesají a nabídka je širší než jen ikonická Tesla. Mezi nejlevnější modely patří například elektroauto Dacia Spring, který pořídíte v základní výbavě už od 450 000 korun. Česká škodovka CITIGOe dokonce v roce 2019 startovala na částce 430 000 Kč, dnes ji pořídíte (novou) za zhruba půl milionu.
Pomoci k elektrovozu vám kromě dotace (pokud na ní máte šanci dosáhnout) může i EKO půjčka od Hello bank!, která se specializuje právě na úvěry pro energeticky úspornější projekty. A tím bezesporu elektromobil i plug-in hybrid jsou. Výhodou je garantovaný roční úrok 4,5 % (údaje z března 2022), který je nižší než u klasických půjček. A pokud máte i nárok na čerpání dotace, pak vám bankéři v Hello bank! pomůžou s jejím získáním. Řeknou vám, co a jak a zároveň odlehčí asistencí při byrokracii.
Vaše kilometry tak mohou být nejen šťastné, ale i ekologické.
Foto: iStockphoto.com
No, manžel třeba ve své firmě provozuje několik aut, ale do elektromobility se zatím nehrne. Mám ale pocit že všechna auta má předělaná na LPG kvůli úsporám. I přes to, že to už nejsou nejnovější kousky, tak jsou všechna auta stále v dobrém technickém stavu. Právě o udržování jeho vozového parku se mu stará tato firma – https://www.intercars.cz/jsem-firma/
Já jsem s elektromobilem víc než spokojená. Je krásně tichý, provoz nevyjde nijak draho a na moje běžné cesty mi baterie bohatě stačí. Navíc není potřeba řešit výměny oleje a takové věci. Manžel mi jenom mění gumy a kontroluje tlak – teď si koupil nový kompresor z https://www.kompresory-filtry-servis.cz/ , takže to bude hezky tip top. 🙂
My elektromobil máme, respektive já ho mám, protože manžel má služební, a jsme spokojení. 🙂 Jen to chce samozřejmě před cestou trochu plánovat a nejet “na krev”. Ale my jsme pohodoví řidiči, takže s baterií nemáme problém. Jo, když někdo jezdí kudlu, tak se nemůže divit. Zrovna teď ho mám v servisu u http://www.pneu-novak.cz/serizeni-sbihavosti-kol-praha-10.html kde mi dělají seřízení sbíhavosti. Nebo aspoň tak nějak to pojmenovávali. Víte co. Já mám to auto sice ráda, ale že bych tomu nějak rozuměla, tak to fakt ne 😀
No, co si tak všímám, tak tady v okolí má elektromobily čím dál více lidí. Dokonce i jeden můj známý si nedávno koupil Teslu. Měla jsem v ní možnost jet a můžu vám říct, že takové auto by se mi taky líbilo. Co mě zaujalo je to, jak je to auto tiché. Ta zvuková izolace interiéru je vážně skvěle vyřešená. Donutilo mě to přemýšlet o odhlučnění mého auta. Dívala jsem se, že je to možné, věci na to se dají sehnat například tady: https://www.2din.cz/odhlucneni-auta/
Prima 🙂
Super.