Už několik let jsou udržitelné materiály i výroba v oblasti módy velkým tématem. Jinak tomu není ani v módní e-commerce a je evidentní, že zájem o tyto produkty roste napříč zeměmi. Značky, které se na výrobu udržitelné módy specializují, se dostávají do popředí zájmu. Ve střední, východní i jihovýchodní Evropě vzrostla poptávka po udržitelné módě dokonce o 42 až 205 % v porovnání s Českou republikou. 
Za udržitelné materiály se považují ty, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Je to například biobavlna, len, konopí, lyocell nebo recyklovaný polyester. V České republice vzrostl počet objednávek oblečení z udržitelného materiálu loni o 215 % oproti roku 2019. Ač se to zdá jako obrovské číslo, na východ a jih od je zájem o tyto materiály ještě větší. Na Slovensku stoupl počet objednávek o 343 %, v Rumunsku dokonce o 420 %. Vyplývá to z interních dat vyhledávače módy GLAMI
“Sociální izolace v důsledku pandemie koronaviru poskytla spotřebitelům mimo jiné čas na přehodnocení věcí, například i dopadů módy na planetu. Z našich interních analýz vyplývá, že i přes finanční nejistotu této doby považuje 49 % manažerů v módní e-commerce udržitelnost za klíčový trend, který je na vzestupu, a to dokládají i čísla, která máme nyní k dispozici. V zemích na východ od nás roste zájem ještě rychleji, z našeho pohledu je to díky tomu, že u nás byla udržitelnost tématem již před několika lety, zatímco například v Rumunsku či Řecku se dostává ke slovu až poslední dobou. Z dat získaných za 4 měsíce roku 2021 je evidentní, že tento trend bude pokračovat i nadále,” uvádí Kristýna Rakovská, brand manažerka vyhledávače GLAMI. 
V souvislosti s počtem objednávek je zajímavé se podívat také na průměrnou výši objednávky. Ta v Česku roste stabilně, v roce 2020 o 10 % oproti 2019 a po čtyřech měsících roku 2021 je aktuálně na hodnotě 34 Euro, v přepočtu 885 Kč. Mnohem více vzrostla průměrná hodnota objednávky v Řecku – v roce 2020 o 34 % a v současné době činí 51 Euro. Naopak v Rumunsku tato hodnota meziročně klesá o 39 %. Zatímco v roce 2018 Rumuni za jednu objednávku utratili průměrně 72 Euro, v roce 2020 už to bylo jen 39 Euro a letos je tato hodnota ještě nižší, a sice 37 Euro. Je otázkou, zda za tímto poklesem stojí pandemie a finanční situace zákazníků, nebo změna nákupního chování. 
Protože roste zájem spotřebitelů o udržitelné produkty, značky se snaží tomuto trendu vyhovět a svým zákazníkům zprostředkovat více informací o materiálech a výrobě. Ta je důležitou součástí problému, spravedlivé podmínky pro pracovníky v asijských výrobnách jsou jedním ze zásadních požadavků veřejnosti. 
Aby se značka dala považovat za udržitelnou, potřebuje však splňovat požadavků více. “Udržitelné módě se na GLAMI věnujeme hodně, protože nám není lhostejná budoucnost naší planety a to, jaký dopad na ni zanechává módní průmysl. Vážíme si značek, které se zavázaly k přijetí udržitelných kroků a k těmto značkám přiřazujeme na našich stránkách speciální odznak udržitelnosti. Pokud jej zákazník u produktu vidí, může si být jistý, že značka splňuje alespoň 4 z 5 bodů týkajících se materiálů, pracovních podmínek nebo transparentnosti. ” vysvětluje Lenka Drbalová, head of content in GLAMI
 

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account