Event Specialist: Tvoření nezapomenutelných zážitků nejen pro firmy.
Event Specialista – a to je co?
K napsání tohoto článku mě inspirovalo setkání s bývalou spolužačkou, která se mě zeptala u výborné kávičky: „A ty teď děláš co?“ „Specializuji se na firemní akce,“ byla má zjednodušená odpověď. „Aha, takže děláš firemní večírky?“ „No, to taky :-)“…
Došlo mi, že člověk se po letech práce v nějakém oboru natolik sžije s používaným názvoslovím a odbornými termíny, že je považuje za běžné. Hledala jsem definici „Event Specialista“ nebo „Event Manager“ či také „Event Planner“ na internetu a našla jsem vesměs popis práce na serverech, které nabízí pracovní pozice. Firmy, které na tyto portály pozice vypisují a lidé, kteří zde pracovní místa hledají, už vědí…
Jak je tomu ale v širším měřítku? Vy tušíte o co jde?
Nezávislí konzultanti dnešní doby
Zvykli jsme si v dnešní době využívat běžně služby osobních trenérů a koučů, výživových specialistů, bankovních, finančních a právních poradců, módních stylistů, kosmetických poradců, interiérových designerů a jiných nezávislých konzultantů. Služba nezávislého profesionála v eventech však prozatím úplně běžně známá není. Slovo „event“ používám záměrně, jeho definici včetně jeho nejčastějších podob lze najít na wikipedii, opisovat nebudu :-).
Proč se spolupráce vyplatí?
Nedávno jsem obdržela pozvánku na akci, e-mailem, od majitele a ředitele jedné firmy. Ve zprávě v políčku „Komu“ jsem vedle své e-mailové adresy spatřila také adresy všech pozvaných. Distribuce mé pracovní e-mailové adresy ostatním mě potěšila, nicméně pochybuji, že někteří z uvedených byli stejně nadšení. Pozvánka začala slovy: „Zveme Vás s manželkou na ….“. Chvilku jsem přemýšlela, co si počnu, když nemám manželku, ale manžela :-). Až po druhém přečtení a důkladnější analýze obsahu jsem pochopila, že mě zve nejen pan ředitel, ale také jeho paní a o mou manželku se nejedná. A ačkoliv jsem zde zmínila jen střípky, uznávám, že když se člověk v nějakém oboru pohybuje dlouho, všimne si chyb, které ostatní nemusí postřehnout.
Proč konzultace nejsou vyhozené peníze?
Jsou samozřejmě firmy, kde akce řeší profesionálové, vlastní odborníci event marketingu, a ti vědí jak na to. Některé společnosti však odborníky na firemní akce ve vlastních řadách nemají, a přesto se rozhodnou, že dodavatele služeb osloví sami, a tady se může konzultace hodit.
Myslíte si, že jsou to výdaje navíc? Vyhozené peníze?
Za svůj profesní život jsem se ještě nesetkala s návrhem smlouvy od dodavatele služeb (ať už se jedná o ubytování, konferenční prostory, catering, dopravu, audiovisuální techniku aj.), se kterým bych v plném znění souhlasila. Pokud je pořadatelem akce firma, která se zabývá diametrálně odlišným oborem, má jistotu, že zaplatí cenu obvyklou, že jsou stornovací a další obchodní podmínky vyhovující pro danou akci? Zvykem bývá, že dodavatelské smlouvy připomínkuje a odsouhlasí právní zástupce firmy. Tím jsou podchyceny všechny potřebné právnické náležitosti, jak já říkám „paragrafy“ :-). Ale kdo dá do souvislosti, zda navrhované stornovací podmínky jsou odpovídající tomu, kdy se vám budou účastníci na akci hlásit a kdy budete reálně schopni definovat závazné počty? O všem lze jednat, víte to? Jedna konzultace za „pár korun“ pak může ušetřit firmě desítky a v závislosti na rozsahu akce, třeba i stovky tisíc.
Akce na klíč? Ano či ne?
Příprava, organizace, realizace, řízení i vyhodnocování eventu je časově a organizačně velmi náročné. Před samotným rozhodnutím, zda akci zadat odborníkům nebo organizací pověřit vlastní odpovědné zaměstnance je třeba náročnost eventu dostatečně zvážit, možnosti zanalyzovat, nic nepodcenit. Dodavatelské řešení akce tzv. „na klíč“ ušetří firmě maximum času, a čas jsou peníze :-)!
Takže zpět na začátek. Je reálné jednou větou popsat čím se zabývá Event Specialista? Nemyslím. Konec konců statistiky dokazují, že se jedná o jednu z nejstresovějších profesí. Ale protože já jsem ten typ, co má sklenici „poloplnou“ :-), tak taky poctivě přiznávám, že je současně jednou z nejzáživnějších!
Zdroj: Markéta Knollová