Dočetla jsem se zajímavou informaci, že podnikat lze i bez peněz. Úžasná zpráva, tak proč nepodnikají všichni?
Já jsem podnikat začala. Po dvaceti letech práce v krásných kancelářích jsem odešla a začala pracovat sama na sebe. Nicméně předtím, než jsem se pustila do podnikání, jsem přečetla mnoho knih o podnikání, shlédla jsem velké množství webinářů, navštívila mnoho seminářů, hovořila s úspěšnými podnikateli, zapsala se do různých skupin, kde se informace z podnikatelského světa sdílejí. Jsem perfekcionista a potřebuji si být jistá, že když něco dělám, dělám to pořádně, proto tolik úsilí. Stálo mne to hodně času, velké množství energie a peněz (nákup knih, placené webináře, konzultace s odborníky).
A s čistým svědomím prohlašuji, že ten, kdo řekl, že podnikat lze bez i peněz (či s pouze malými výdaji), je naprostý IDIOT.
Vezměme to od začátku.
Máte produkt. Domníváte se, že je to skvělý produkt, který chcete světu poskytnout a ještě k tomu za něj dostat dobře zaplaceno. Konec konců proto to děláte, abyste za své úsilí dostali zaplaceno.
Ale…jak jste si jistí, že ten produkt je opravdu skvělý? Jak víte, že o něj bude zájem? Jak o sobě dáte vědět, abyste produkt prodávali a měli za něj peníze? Jak a kde si nastavíte reklamu? Jak a kde si nastavíte webové stránky. Jak si pak zúčtujete příjem peněz?
Pouze 10% podnikatelů je vizionářů, kteří na trh přijdou s produktem, který je inovativní (notebook), ještě ho nikdo nemá (mobil s foťákem), nebo je to tak zásadní věc, kterou chtějí mít nakonec všichni (online nákup potravin). Tito vizionáři přišli s revoluční myšlenkou, která tu ještě nebyla, za to získali úspěch a peníze. Ale kde je ten zbytek? Těch 90%? Spousta podnikatelů z těchto 90% JE úspěšných, i když nemají inovativní produkt, prostě našli to, co ostatní lidé chtějí, nabídli to v krásném balení a mají za to peníze.
Pokud patříte k těmto deseti procentům, pak vám ze srdce gratuluji a dál už nečtěte, nudili byste se.
Jeff Bazos americký podnikatel, zakladatel obchodního portálu Amazon.com (1964)
Častá otázka, která se objevuje ve světě podnikání je “proč?” To je určitě dobrá otázka, ale stejně důležitá je otázka, “proč ne?”“
Ale co dále?
Jak víte, že o zrovna o váš produkt či nápad bude zájem?
Jak toto zjistíte a kde? Uděláte si sami průzkum? Nebo vás napadla skvělá myšlenka „z hůry“?
Řekněme, že vás napadl produkt, za kterým si stojíte a chcete jej poskytnout světu, i když vlastně nevíte, zda o něj budou ostatní stát. Potřebujete tedy být v roli inovátora.
Poznámka: o tom, kde a jak najít nápady na podnikání není tento článek, i když i na to existují metody.
Nápad máte. V tomto bodě jste tedy prozatím neinvestovali žádné peníze do podnikání.
Jak o sobě dáte vědět, jak a kde si nastavíte reklamu?
Nikdy jste v marketingu či obchodu nepracovali, a proto si prostudujete spousty materiálů, jak prodávat produkt, jak produkt zviditelnit, jak o sobě a o produktu dát vědět. Jenže jste to nikdy nedělali, takže vlastně vše, co děláte, je jen pokus omyl. Stojí vás obrovské úsilí a čas nastudovat si prodejní a komunikační dovednosti. Stojí vás velké úsilí a čas nastudovat si, jak se pracuje se sociálními sítěmi tak, aby prodávali (nenechte si mýlit, že stačí, když umíte např. s Facebookem zacházet jako běžný uživatel, toto NENÍ dostačující pro to, abyste přes Facebook získali zákazníky).
V každém případě potřebujete být viděni, musí se o vás vědět. Chcete-li tedy mít efektivní reklamu, pak si za ni musíte zaplatit. Můžete se o to nějaký čas snažit třeba přes Facebook, nicméně Facebook omezuje dosah neplacené reklamy. Zjišťujete, zkoumáte, zkoušíte. Což vás stojí obrovské množství času a nikde nemáte záruku, že to děláte správně a že se o vašem produktu bude vědět a bude se prodávat. Stáváte se tedy obchodním zástupcem a zároveň marketingovým pracovníkem.
Reklama na sociálních sítích nemusí být značně drahá, ale pořád nemáte záruku, že jste si reklamu nastavili opravdu správně. Že má dosah na ty správné lidi a že se dostane do té správné komunity. Takže JE mnohonásobě efektivnější, když si na tuto práci někoho najmete. Někoho, kdo se v této oblasti vyzná a pomůže vám s nastavením. Jenže za tuto službu mu už musíte zaplatit. A jsme u dalšího finančního výdaje, který může jít až do desítek tisíc korun.
A pak tu máme fyzickou reklamu, výrobu a tisk letáků a vizitek. V některých případech toto není nutné, pokud se vám podaří nastavit správně prodej přes internet. Pokud však i tuto formu reklamy budete potřebovat, pak vás čeká další, v tomto případě, již vcelku vysoký finanční výdaj.
Jak a kde si nastavíte webové stránky?
Také si musíte vytvořit své webové stránky, protože i ty prodávají. Na trhu je velké množství společností, které nabízejí produkty pro rychlou a snadnou tvorbu webových stránek. Také jsou společnosti, které nabízejí vlastní šablony pro tvorbu webových stránek, které si sestavíte sami. Jde o velkou úsporu peněz, ale jste limitování jak prostorem a tvorbou, takže vaše stránky nebudou vypadat profesionálně. A to potřebujete, protože přesně to prodává. A zase vás stojí čas je vytvořit a především si nastudovat, jak se takové stránky tvoří. Nemyslím z technického pohledu, ale z estetického, efektivního a především profesionálního. Stává se z vás tedy webmaster.
Zakoupení domény a umístění / pronájem místa pro umístění webových stránek je za poplatek (měsíční případně roční).
Nebo si na tvorbu webových stránek někoho můžete najmout a zaplatit mu značnou sumu za tvorbu webových stránek tak, aby byly naprosto dokonale profesionální. Ceny za tvorbu webových stránek mohou být za deset tisíc, ale také několika násobně vyšší. Jsme tedy u dalšího finančního výdaje.
Jak si pak zúčtujete příjem peněz?
Řekněme, že se vám vše podařilo nastavit, zprovoznit, prodáváte, přijímáte peníze. Víte, jak se dělá daňové přiznání? Pokud ne, asi začnete po večerech studovat na domácího daňového poradce či účetního, což vás ale stojí čas a čas jsou peníze. A jste si jistí, že si účetnictví skutečně zvládnete zpracovat sami a především správně?
Nebo si na to někoho najmete, kdo to pro vás udělá, ale za tuto službu mu zaplatíte. Další finanční výdaj. Nicméně tento výdaj lze započítat oproti příjmům, které z podnikání budete mít.
Abych to shrnula. Chcete začít podnikat a neinvestovat příliš peněz v začátku. Musíte tedy zastávat roli inovátora, obchodního zástupce, marketingového pracovníka, webmastera a účetního. Pět v jednom? Hodně štěstí….
Některé příručky radí začít v malém, pomalu, s jedním produktem, při vašem stávajícím zaměstnání. Osobně se domnívám, že i toto je nesmysl. Pokud chcete začít podnikat, tak nelze pomalu a v malém a už vůbec nelze sedět na dvou židlích najednou. Dělat dvě práce opravu řádně a svědomitě lze pouze několik týdnů, možná měsíců. Rozjezd podnikání však tvá minimálně rok a po tuto dobu mít dvě práce a obě dělat opravdu dobře, dle mého názoru, nejde. A to říkám já, jakožto člověk, který svého času BYL workoholik, miloval práci ředitele a projektového manažera a pracoval po dobu několika měsíců 12 a někdy i 14 hodin denně. Úspěšní lidé jsou většinou úspěšní v jednom oboru. Nepřeskakují z jednoho na druhý, ale zdokonalují se v tom, co umí. Právě proto, aby byli nejlepší.
Pořád chcete začít podnikat? Skvělé 🙂
Steve Jobs americký podnikatel a zakladatel společnosti Apple Inc. (1955-2011)
„V podnikání nemůžete čekat, až bouřka přejde, je nutné naučit se tančit v dešti.“
Věci nezbytně nutné si připravte předem před podnikáním, v době, kdy jste zaměstnaní a máte stálý příjem a nutné výdaje můžete hradit z úspor ze zaměstnaneckého poměru. Když se jedná o činnost, které nerozumíte, neváhejte se poradit s nějakým odborníkem z oboru nebo na něm práci přenechte. Zaplaťte si profesionály na tvorbu webových stránek, online propagace a reklama vašeho produktu, obchodního zástupce na tvorbu vašeho image u zákazníka, právního či daňového poradce, jak dělat správně váš byznys. Nemůžete být expert v každé oblasti a zbytečně byste ztráceli čas snahou stát se expertem.
Potřebujete také znát své silné a své slabé stránky. Je zcela jasné, že je nutné získávat informace, které potřebujete. To, že něco umíte, neznamená, že to nemůžete umět lépe a především, že stávající, aktuální znalost je dostačující pro vaši konkurenceschopnost nyní i v budoucnosti. Forma studia a zdokonalování se, je na vás, semináře, internet, knihy.
Zásadní pro vás úspěch je však to, že budete dělat pouze to, čemu skutečně rozumíte, čemu věříte a v čem jste dobří. Pokud tuto kombinaci v sobě nemáte či nenajdete, pak se do podnikání nepouštějte, protože neúspěch JE zaručen.
Nechte si inspirovat slavnými a úspěšnými lidmi. Získejte o nich informace a zprávy, proč jsou úspěšní, jak zvládají své neúspěchy, jak se dostali tam, kam se dostali.
Příběh o Coco Chanel
Byla nazývána královnou módy, a se svým progresivním myšlením se stala módní revolucionářkou. Narodila se 19. 08. 1883 v Saumuru ve Francii. Vlastním jménem Gabrielle Bonheur ‚Coco‘ Chanel. Vyrůstala v sirotčinci v Aubazinu a později byla přijata do klášterní školy.
Ve dvaceti letech začala pomáhat své tetě v obchodě s oděvy a získala si pověst mimořádně schopné švadleny. V letech 1905–1908 si po večerech přivydělávala zpěvem v kavárnách a nočních podnicích, zde také získala svou přezdívku Coco.
V roce 1916 otevřela svůj první salon ve známém luxusním francouzském letovisku Biarritz. Následovala první ucelená kolekce, v níž se objevily originální košilové šaty (jednodílný, volný oděv, který se nosil bez korzetu, svázaný v pase nebo na bocích) či proslavené malé černé a která zavedla do dámské módy úplet, do té doby považovaný za materiál vhodný pouze pro výrobu prádla.
„Není ošklivých žen; jsou jen ženy, které se neumějí udělat krásnými.“
Oblékala hvězdy jako Audrey Hepburn, Grace Kelly nebo Jacqueline Kennedy. Navrhovala divadelní, baletní a filmové kostýmy pro několik hollywoodských velkofilmů a přátelila se například s Pablem Picassem, Maxem Jacobem nebo Igorem Stravinským.
Zdroj: Lisa Chaneyová: Coco Chanel
Pokud chcete opravdu začít podnikat, pak potřebujete mít finanční rezervu na následujících dvanáct měsíců minimálně. Tato rezerva vám musí pokrýt vaše běžné denní, měsíční a roční výdaje (pojištění, hypotéku, nájmy, jídlo, neočekávané avšak nezbytně nutné výdaje například porucha vozu, léky apod.). Ostatní výdaje snižte na minimum, nejlépe je nemějte vůbec (masáže, výlety, nákupy drahého oblečení, společenské večírky apod.). Radosti si však dělejte. Jsou součástí vaší cesty a zejména vám pomohou na cestě, když přijdou neúspěchy či se byznys bude rozjíždět pomaleji.
Vaše podnikání/práce vás musí v prvé řadě bavit, musí vás naplňovat. Díky tomuto získáte energii a chuť do další práce a dočasný neúspěch či pomalý rozjezd podnikání vás nerozhodí.
Všichni úspěšní lidé strávili nad svou prací nesčetné hodiny času. I oni padali a zažívali neúspěchy. Rozdíl je v tom, že oni chtěli svého cíle dosáhnout a nevzdávali se hned po prvním pádu nebo neúspěchu.
„Ale bez peněz do podnikání fakt nelez.“
O autorce:
Ing. Adéla Karlovská se věnuje rozvoji a proměně osobnosti pomocí osobního koučinku. Pracuje s energiemi a propojuje lidskou duši s tělem prostřednictvím Feng Shui filosofie, využívá metod NLP (neuro lingvistického programování) a terapeutické formy tzv. integračních konstelací. Je certifikovanou koučkou a lektorkou. Pořádá semináře a workshopy na různá témata. Spolupracuje na mentoringových projektech v nadaci, neziskových organizacích a obchodních komorách, kde zároveň přednáší.
Webové stránky: https://adelakarlovska.cz/
Pořádané kurzy:
Manažer štěstí JINAK/ akreditovaný kurz MŠMT s kvalifikací Kouč
Já – Bohyně a můj vášnivý intimní život
Intimní svět ženy
Objevujte, zkoumejte, prohlubujte svou intimitu a sexualitu
Dobrým koučem k dobrému leaderovi
Koučink pro manažery s použitím NLP metod
Cesta sebepoznání
Pohrajte si s energiemi a vaším prostorem podle Feng Shui