Životní etapy eshopu: Paralely mezi podnikáním a lidským životem

Už tolikrát jsme slyšeli říkat, že se nové projekty či věci rodí v bolestech, stejně jako my lidé. Proto jsem přemýšlela, jak podobné úsloví funguje v prostředí eshopů. Protože pokud se něco nového rodí, měli bychom sledovat, kudy se nový život alias projekt ubírá, jak roste, vyvíjí se, učí, prostě jaká je jeho životní dráha. Proč? Například pokud je váš eshop v roli novorozeněte, nemůžete čekat, že vás budou brát „dospěláci“ vážně. Možná ale budete patřit mezi talenty, co se rychle učí a rostou rychleji než jiní, a najednou vás budou chtít ostatní podpořit a budou s vámi chtít kamarádit.

ŽIVOTNÍ CYKLUS ESHOPU
Nový život / eshop nezačíná porodem, ale početím myšlenkou a vyžaduje několik měsíců plánování, příprav, utváření první verze. Žádný eshop nevznikl z čistého nebe s minuty na minutu. Teoreticky může mít eshop jediného rodiče, ale obvykle je na to lidí více. Vždycky se rodiče obrací na pomoc na hodné tetičky a strýčky, kteří pomáhají s budoucím miminkem, aby hezky vypadalo, kontrolují životní funkce, dodají nějakou tu výbavičku, ať už je to propagace, SEO, fotografie, copywriting atd.
A víte, že jsme zažili i eshopovou interupci? Začal se vyvíjet zárodek na zvolené platformě a zjistili jsme, že se vyskytla taková vývojová vada, že by dítě nepřežilo, takže jsme raději přistoupili k umělému přerušení a začali pracovat na dítěti úplně nanovo. Tentokrát jsme ho donosili…

POZOR, POROD SE BLÍŽÍ
Jakmile je eshopové mimino připraveno vykouknout na svět, blíží se fáze porodu. Probíhá testování, dolaďují se funkce, napojení na zbožové vyhledavače, nastavení logistiky atd. Objevuje se spousta nečekaných problémů a chyb, nutnosti dalších nečekaných investic… prostě porodní bolesti.
A už je mezi námi – narodil se eshopíček. Když se narodilo zdravé dítě, všechny funkce fungují. Často trochu neohrabaně, zdlouhavě či nepřesně, ale pomalu se učí a rodiče mu pomáhají, aby se zdokonaloval a zlepšoval. Jindy se eshopíček narodí předčasně a potřebuje větší dávku pomoci, aby přežil první dny.

ESHOPÍK JDE DO ŠKOLKY
No a jak už to bývá, když se novorozenci naučí základní dovednosti a rodiče jim pomohou vyspět v batolata, nastane čas jít do školky. Tou může být u eshopů například účast rodičů na tematických konferencích, kde se mohou děti trochu poměřit s ostatními a načerpat inspiraci či nová užitečná přátelství. Začínají se také výrazněji projevovat i jeho talenty a potřeba komunikovat s ostatními. „Ten náš mrňous – doma mu říkáme Kancelář snů – už taky začal chodit do školky. Dělá nám fakt radost. Každý den žasneme, kolik se toho už naučil. Začíná mít čím dál víc kamarádů, což je bezva. Pořád se nám ale cpe k počítači a chce si s kamarády psát na sociálních sítích. No jo, to je ta dnešní generace… tak zatím jsme mu dovolili Twitter, Linked a G+, ale nejvíc ho baví samozřejmě Facebook. Jako většinu jeho vrstevníků. Musíme ho hlídat, aby u toho neseděl celý den a dělal i něco užitečného…“ chválí si své dítko máma Jana.

NO NAZDAR – PUBERTA
A tak to jde pomalu dál. Za chvíli se přižene puberta a eshop začne mít roupy. Hrozně rád experimentuje, hledá čím dál bláznivější technické vychytávky, jak ostatní zaujmout a být hvězdou. Někdy si natluče, jindy to klapne a ostatní o něm píšou, jak je #cool. Neustále řeší nějaké Appky a nebojí se šokovat. Každopádně si tak utváří svou osobnost a hledá své místo v životě na eshopovém trhu.
A protože je podobných puberťáků plný internet, občas se tu objeví i nějaké ty konkurenční podrazy nebo dokonce šikana. Jakmile začnete vyčnívat, ostatní se budou snažit srazit vám hřebínek. Jooo život je těžkej.

TAK UŽ JSME KONEČNĚ DOSPĚLÍ
Přežili jsme nebezpečí a nástrahy světa, přežili pár dětských nemocí a konečně vstupujeme do dospělosti. Eshop pochopil, že už nemůže jen blbnout a hrát si, ale že na něm závisí pár lidí, kteří ho mají rádi a celý život mu pomáhali, takže je čas na trochu zodpovědnosti a odvděčit se za jejich úsilí.
Soustředí se na svou práci, občas se někde odreaguje, zajde mezi lidi. Pokud touží po kariéře, pak se dál vzdělává, rozvíjí, ukazuje se na konferencích a třeba i pomáhá jiným mladým talentům. Díky tomu roste, má stále více přátel… ale už ho netrápí, že někdy někoho naštve, hlavně když odvádí kvalitní práci a řídí se nějakými etickými pravidly.
Je to prostě eshop v plné produktivní síle a čeká ho mnoho blahobytných let. Často si dokonce pořídí své vlastní malé děti, kterým pomáhá na svět, jindy zůstane bezdětný. To je prostě život.

BLÍŽÍ SE STÁŘÍ ESHOPU?
Každý životní cyklus jednou skončí. Někdy je to předčasný smrt v mladém nebo zralém věku, kterou může způsobit zhoubná nemoc ničící tělo uvnitř nebo násilná smrt vytunelováním, zlomeným vazem a podobně. Přirozená smrt způsobená věkem a opotřebováním organismu eshopu je něco, co můžeme v podstatě jen předpovídat, protože český trh eshopů je ještě příliš mladý. První jedinci jako ALZA nebo MALL teprve dosáhli zralého produktivního věku a pravděpodobně je čeká ještě dlouhý (doufejme, že lidem prospěšný) život. Na den ve skutečném stáří či smrt prvního veterána eshopů si budeme muset ještě řadu let počkat. A bude se zájmem sledovat, jak je vytláčí z trhu mladší a dravější nová generace.
Všem eshopům – mnoho štěstí a úspěchů do života!

Zdroj foto:Pixabay.com

0 Komentářů

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account