Od nápadu k realizaci: Vytvořte si vlastní e-shop během mateřské dovolené
Chcete si přivydělat na mateřské? Našla jste díru na trhu a chcete prodávat něco, co zatím nikdo jiný nemá? Na začátku bude ideálně úžasný nápad, chuť do práce, promyšlené finance i plán, jak dostat e-shop do povědomí zákazníků. Jak na něj ale prakticky? 🙂
Do začátku budete 100 % potřebovat živnostenské oprávnění. Získat jej je snadné, jedná se totiž o tzv. volnou ohlašovací živnost pro předmět podnikání „Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 zák. č. 455/1991 Sb., živnostenský zákon“ v oboru velkoobchod a maloobchod, u které je třeba splnit jen všeobecné podmínky (svéprávnost a bezúhonnost) a ani nepotřebujete žádný doklad o vzdělání. Stačí tedy jen zajít na živnostenský úřad a živnost ohlásit. Pokud živnost dosud nemáte, tak si za ni zaplatíte správní poplatek ve výši 1000,- Kč a do 5 pracovních dnů ode dne ohlášení živnostenský úřad provede zápis do živnostenského rejstříku a vydá vám výpis. A když se e-shop rozjede, můžete případně uvažovat i o transformaci na s.r.o.
Jistě jste si všimly, že každý e-shop má někde v patičce plátce/neplátce DPH. Pokud s podnikáním začínáte, jste neplátci a DPH neřešíte. DPH se vás, stejně jako ostatních týká, až když překročíte ve 12 po sobě jdoucích měsících obrat 1 milion korun. Samozřejmě se můžete jako plátce přihlásit i dříve, pokud se to zrovna vám vyplatí. Na místě je porada s dobrou účetní, která by vám měla být schopná říct, co je pro vás v té a té situaci nejvýhodnější.
Samotný e-shop
V dnešní době existuje velké množství šablon, se kterými můžete vlastní e-shop začít doslova během několika minut. Některé společnosti specializující se na šablony e-shopu dokonce nabízí i možnost vyzkoušet si produkt po určitou dobu zdarma. Pokud vám šablony nevyhovují, můžete si e-shop nechat naprogramovat, ale je to zpravidla dražší.
Na co si dát pozor?
Lucie Nováková Langerová založila svůj e-shop bestmakeup.cz před pěti lety, když byla doma s prvním synem, víceméně proto, aby na mateřské „nezblbla“. „Sáhla jsem po nejlevnějším programu, který existoval a vypadal jednoduše. Ano, jednoduchý je, pracuje se mi v něm skvěle, jenže nekomunikuje s fakturačním programem,“ říká dnes majitelka e-shopu, který se skvěle rozjel a má na kontě kolem 5500 objednávek.
„Nějvíc mě překvapila naše první objednávka. E-shop byl na světě jen pár dní, zboží teprve na cestě, nikde se o něm nepsalo a asi po dvou dnech už jsem měla objednávky. Výhodou bylo, že naši kosmetiku nikdo neměl, byla jsem první v ČR,“ vypráví podnikatelka, která radí na začátku nic nepodcenit. „Určitě bych se soustředila na to, aby bylo v e-shopu vše propojeno a co nejjednodušší. Taky bych si hned na začátku našla dobrého programátora,“ radí Lucie.
Vážně je to tak jednoduché?
Ano, je. I přesto, pár věcí vás překvapit může. Třeba vánoční nápor nebo objednávky, které prostě nepočkají. „Vánoce pro mě teď opravdu nejsou zrovna svátky klidu a míru. Dokud to jde, tak se posílají balíčky a doslova do poslední chvíle poukázky emailem,“ popisuje svátky s e-shopem Lucie a dodává: „Nejdůležitější je, aby práci tolerovala rodina. Manžel i moji rodiče mi už párkrát vyčetli, že pracuji i o víkendech. Samozřejmě ne pořád, ale když je toho moc, tak si to nemůžu nechat na pondělí, protože bych se z toho zbláznila.“
Na co bude třeba si dát velký pozor v blízké budoucnosti jsou povinnosti vyplývající ze zákona o evidenci tržeb (zákon č. 112/2016 Sb.), který je v platnosti od 13. dubna 2016. Maloobchod a velkoobchod bude podléhat EET , tedy elektronické evidenci tržeb, od 1. března 2017.
Za laskavou spolupráci na článku děkujeme SDA Legal, advokátní kancelář, s.r.o.
Zdroj: Kristýna Malina