Uspějete-li s e-bookem zdarma možná se rozhodnete, že chcete mít i prodejní e-book na téma, kterému rozumíte.
Moje cca pětileté zkušenosti zahrnují prodej e-booku přes různá nakladatelství v Čechách, také přes Amazon na anglicky mluvícím trhu a přes vlastní webovou stránku. V následujících řádcích vám přiblížím tuto svoji cestu a vysvětlím, proč se mi nejvíce osvědčila metoda prodeje e-booku přes vlastní web.
Moje zkušenost s prodejem e-booku přes nakladatele v Čechách
Před lety jsem začala právě touto variantou. I když jsem už tenkrát věděla o metodě prodeje přes vlastní web, chyběly mi ještě některé, nyní již dostupné technické nástroje, pro kvalitní zabezpečení při placení a automatizaci prodeje. Dále jsem se domnívala, že nakladatelství e-booku zajistí propagaci a já ušetřím náklady za reklamu. Věděla jsem, že si berou velké procento z prodeje e-booku, ale připadalo mi to fér, protože jsem věděla, že náklady na propagaci můžou být značně vysoké.
Realita byla ale značně jiná než moje očekávání. Prodeji e-booku předcházel zdlouhavý proces schůzek a podepisování smluv – přitom už byl e-book mnou kompletně hotový a připravený k prodeji.
Poté většina nakladatelství tento hotový e-book pouze umístila na svůj e-shop a pasivně čekali, až si ho někdo koupí. Když jsem na to poukázala, řekli mi, že tohle je jejich forma propagace a prodeje. Žádnou placenou ani cílenou propagaci nedělali!
Když si mého e-booku mezi stovkami titulů náhodou někdo všiml a koupil si ho, nakladatelství si vzalo z prodeje (za pouhé vystavení na jejich webu) většinový podíl ze zisku. Pokud si správně pamatuji, bylo to 80 % pro ně. U většiny nakladatelství to bylo stejné jen s drobnými odchylkami. Vzhledem k tomu, že cenu e-booku v naší debatě stlačili na 150,- Kč, pro mě získaná částka byla zanedbatelná. Jejich nejoblíbenější prodejní taktika byla dělat slevové akce s maximálními slevami.
Moje zkušenost je tedy ta, že pokud nejste celebrita nestojí tato možnost za to. Nebo si současně s tím musíte udělat vlastní reklamní kampaně, ale pak se rozhodně nevyplatí dávat nakladateli tak velké procento ze zisku. Vypověděla jsem tedy smlouvy nakladatelům a šla jsem vyzkoušet další variantu.
Co jsem zjistila při prodeji e-booku přes internetový obchod Amazon (Amazon Kindle Direct Publishing)
Tahle varianta mě původně zaujala, protože je tu spousta potenciálních čtenářů, ale jsou jen anglicky mluvící. E-book jsem tedy přeložila do angličtiny, nechala ho zeditovat a vizuálně jsem ho upravila pro potřeby Kindlu v jejich vlastním editoru.
I na Kindlu je ale nutné dělat si vlastní propagaci, konkurence je tu obrovská a jsou tu milióny titulů. Často se tady soutěži pomocí co nejnižších cen a slevových akcí. Z vlastního pozorování vím, že prodej na Kindlu se vyplatí především Youtuberům, kteří mají vlastní publikum, které od nich chce kupovat. Je také možné si sem posílat návštěvnost z Facebookové reklamy anebo si platit reklamu přímo v Kindlu – to pak ale opět zviditelňuje i konkurenci.
Poté, co jsem si i tady vyzkoušela, že pro prodeje je nutné mít za co nejnižší cenu a platit si vlastní reklamu, jsem došla k závěru, že se mi to nevyplatí.
Jak mi funguje prodej e-booku na vlastním webu
Nejlépe se mi osvědčil prodej e-booku na mém vlastním webu. Pro automatizaci prodeje mi funguje Simple Shop. Platba převodem na účet je stále ještě pro lidi v Čechách tou nejznámější a nejsnáze proveditelnou platební metodou.
Zajímavá je i možnost spolupráce s platebními branami, ale to znamená další pravidelné poplatky a někdy i dohadování. Já mám zkušenost s tím, že zprovoznění platební brány GoPay trvalo měsíc a když se vyskytly technické problémy, bylo mi řečeno, že si mám najmout programátora, aby mi s tím pomohl. Proto platební bránu momentálně nevyužívám. Dobrá zpráva je, že jak čas běží, je dostupné stále větší množství nástrojů a v lepší kvalitě.
Při prodeji na vlastním webu si také sice musím udělat vlastní propagaci, ale mám všechno pod kontrolou. Sama se rozhodnu, kolik investuji do reklamy a za kolik chci e-book prodávat. Částka za e-book se může pohybovat i kolem 1000,- Kč.
Protože mám ráda transparentnost, nejlépe mi zafungovala propagace pomocí facebookové placené reklamy, která směřuje potencionální klienty na prodejní stránku e-booku.
Dále za dobré propagační nástroje pro prodej e-booku považuji propagaci prostřednictvím Youtube videí (jako veřejně známá osobnost) a také blogování a affiliate marketing.
Při tomto způsobu prodeje tedy platíte propagaci e-booku, ale po odečtení nákladů za ni si necháváte veškerý zisk a máte také možnost budovat vztah se svými zákazníky. Po svých zkušenostech vidím tuto variantu jako jednoznačně nejlepší.
Když máte dobře udělaný vlastní web a přivádíte si na něj návštěvnost, funguje jako spolehlivý obchodník. A když pravidelně komunikujete s lidmi, které jste tímto způsobem oslovili a získali jste jejich zájem, postupně si budujete svoji komunitu, která se zajímá o vás a o to co děláte. To vám do budoucna garantuje vyšší prodeje a s menšími náklady.
Také by vás mohly zajímat články: “Jak se dělá e-book” nebo “Jak napsat e-book krok za krokem”.
0 Komentářů

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account