Zážitky z prvního networkingového setkání: Kamilina perspektiva
S Kamilou Zárychtovou jsem se poprvé potkala při organizování podnikatelských akcí Fenomén značky. Tam jsem ji oslovila, zda by nechtěla vystoupit na téma Networking. Už jsem o ní slyšela už dříve, ale doposud jsme se na žádné akci nepotkaly. Z Kamiliny přednášky jsme nejen já, ale i ostatní návštěvníci akce, byli unešení. Dozvěděli jsme spoustu praktických rad a tipů, jak se nejen chovat při networkingových setkáních, ale také jak se na ně připravit, jak poznat, že druzí mají o konverzaci s vámi zájem a spoustu dalších zajímavých podnětů k zamyšlení. Z přednášky je i video, můžete se na něj podívat zde a nechat se Kamilou Zárychtovou inspirovat.
Kamilo, mohla byste přiblížit, co děláte a jak byste mohla podnikatelům a majitelům firem být nápomocná?
Do České republiky jsem před více než 6 lety přivezla koncept podnikatelských klubů Business for Breakfast. Ale nejedná se o klasický podnikatelský klub, jak ho možná znáte, za BforB se nachází velmi propracovaný systém, který pomáhá podnikatelům získávat nové zakázky díky doporučení a mnohonásobně více nových zakázek, kontaktů a obchodních příležitostí z vlastní databáze, kterou jsou už nyní obklopeni. Pomáháme tedy podnikatelům budovat dlouhodobé zdroje, které na dlouhodobé bázi přináší byznys namísto neustálého „lovu“ na nové kontakty, cold calls, apod. Kluby BforB jsou výborná záležitost, protože podnikatelé se naučí novému přístupu ke svým kontaktům. A díky tomu se stávají výjimeční, zapamatovatelní a hlavně v ruce mají ten nejfunkčnější nástroj – způsob, jak být v pravidelném osobním kontaktu s těmi nejdůležitějšími pro jejich podnikání.
Co Vy a komunikace? Jak jste na tom?
Já s lidmi komunikuji velmi ráda. Mám dar – na každém dokážu vidět jeho přednosti, něco, co se daří, co je dobré, pozitivní a to dokážu vypíchnout a člověka podpořit a tím vytvářím příjemné prostředí hovoru. Takže pokud bychom mluvili o komunikaci s jedním člověkem nebo malé skupince lidí, je to paráda, jsem jako ryba ve vodě. Druhá věc ale je, když mám hovořit například na seminářích, workshopech a přednáškách a nejhůř pro mě – na větších prezentacích. Od malička jsem velký trémista, a ač jsem za dobu svého podnikání v BforB prezentovala před větším publikem snad 20x, tak pořád je to pro mě velký stres. Takže se pečlivě připravuji, každý můj workshop, seminář nebo prezentaci mám dopředu nachystanou, nejméně dvakrát odmluvenou, ale přesto bych řekla, že to není můj šálek kávy.
Pamatujete si na Vaše úplně první networkingové setkání?
Pamatuji si na své první moderování podnikatelského setkání BforB v České republice. Vypadalo to asi tak, že jsem si vytiskla skripta, co mám říkat, dala si je před obličej a polomrtvá hrůzou, že TO nevyjde, jsem to všechno přečetla. Tak moc mi na projektu BforB záleželo už tehdy, když jsem ho do ČR přiváděla. Teď mi na něm záleží ještě víc, ale na rozdíl od prvního mého vystoupení si už nedávám skripta před obličej a hrůzu nahradila velká radost, protože se nám daří a naši členové – podnikatelé mají v klubech výsledky.
Co si myslíte, že je pro úspěšné podnikání nejdůležitější?
Myslím si, že je velmi důležité dokázat si říct, proč své podnikání děláte. Zda má širší, hlubší a větší přesah než jeho zákonná definice (soustavná činnost za účelem dosažení zisku). Pokud své podnikání máte rádi, skálopevně mu věříte a pokaždé, když o něm promluvíte, je z vás cítit nadšení, tak se úspěch většinou dostaví. Nejdůležitější je podle mě váš přístup a to nejen v podnikání, ale i v osobním životě. Jít do toho naplno, věnovat tomu maximum pozornosti, soustředit se na to, co roste, hledat řešení, vzdělávat se, makat na sobě a hlavně se u toho bavit!
Co děláte pro to, abyste byla úspěšná?
Já na sobě pracuji, navštívila jsem více než 20 kurzů a seminářů, které mi pomohly být lepší ve vedení své firmy. Zdokonaluji se všude, kde můžu. Podle mě je důležité se obklopit těmi správnými lidmi. A těmi se obklopíte, pokud umíte dobře komunikovat to, co chcete, svoje cíle, hodnoty, pak přijdou ti správní.
Máte nějakou praktickou radu pro podnikatele?
Velmi mi pomáhá, když vím KONKRÉTNĚ, co chci. Například vím, že chci otevřít BforB klub v Teplicích. A pak pokaždé, když se setkám s lidmi, ať už při jakékoliv příležitost a mluvím s nimi, tak jim sděluji, co hledám já a jaké mám plány a ptám se, zda někoho v této oblasti neznají, s kým bych si o tom mohla promluvit, kdo by mi poradil, kdo by mě nasměroval. Možná si řeknete, že je to taková drobnost, ale v networkingu je to absolutně funkční. Hledám klienty – na to nikoho nic nenapadne. Ale konkrétní věc – tam už vám lidé mohou pomoci. A věřte, ti, co vás dobře znají, vám pomůžou rádi.
Zdroj: Alena Ratajová