Význam motivačního dopisu: Co by měl obsahovat a proč je důležitý

Tenhle článek vznikl na základě několika let zkušeností a říkám si, jak je možné, že stále lidé tolik opomíjí důležitou součást přijetí do zaměstnání, jako je právě – v nadpisu zmiňovaný – motivační dopis.

O motivačním nebo také průvodním dopise a jeho důležitosti by měly vědět obě strany, jak podnikatel (zaměstnavatel), tak zaměstnanec hlásící se na danou pozici.

Proč je ale motivační dopis tak důležitý? Na to se dá odpovědět vcelku jednoduše.
V motivačním dopise se zaměstnavateli představujete, a to nejenom svým jménem, ale také vzděláním, zkušenostmi, praxí, jazykovými dovednostmi, koníčky, kladný i zápornými stránkami. A zatímco ve strukturovaném životopise, neboli CV (z latinského curriculum vitae), jste volili jednoduchost a tyto ifnormace v bodech, nyní se můžete rozepsat.

Motivační dopis též slouží jako prezentace vaší osobnosti, protože každý ho sepisuje jiným způsobem a dost o každém z nás vypovídá. Jednak, co se týká gramatické stránky, tak té stylistické. Ano, jsou zaměstnavatelé, nebo personalisté, kteří sami nevědí, jak takový dopis má vypadat, a tak shlížejí jenom CVčka a pak si přizvou někoho jenom proto, že ho zaujal jeho diplom z vysoké, 3jazykové dovednosti, ale to, že se jeho vyjadřování nehodí na pozici vedoucího odběru, zatímco ten se střední školou ano (což se dalo poznat právě z dopisu), to už nevidí. A od toho právě motivační dopis je.

Dáváte v něm najevo, jak moc o práci stojíte, v čem si myslíte, že byste mohli být pro firmu přínosem. Zaměstnavatel musí být po jeho přečtení přesvědčný, že Vás chce. Snažte se o to, abyste co nejvíce zaujali.

Motivační dopis musí působit sebevědomě, odhodlaně, energicky a ideálně by měl zabírat polovinu strany A4.

V motivačním dopise nepoužíváme žádná ozdobná písmena, aj. bláznivé fonty. Naopak, volíme font jednoduchý, bezpatkový font totiž mnohem více lahodí oku, pokud člověk dokuemnty čte na obrazovce počítače, zatímco patkové fotny, jako velmi známý Times new roman, se hodí spíš na tištěné dokumenty. Jaký font tedy použít? Rozhodně Arial je nejrozšířenější a nejpoužívanější bezpatkový typ písma a rozhodně jím nic nezkazíte.

Motivační dopis rozhodně není vhodné psát tučně, velkými písmeny, s vykřičníky, podtrhanými větami, barevnými označeními apod. Naopak, v jednoduchosti je krása. Zaměsntavatele zajímá především stylistická úprava a obsah. Nicméně tím není myšleno, že si člověk zahraje na Piccasa a dopis bude hrát všemi barvami a bude takříkajíc “Každý pes jiná ves”.

A poslední radou, která mě napadá, je, abyste do hlavičky životopisu uváděli, komu je dopis adresovaný, nezapomněli na datum a místo, na svůj podpis a celkově se drželi klasické osnovy dopisu a snažili se být struční. Nezapomínejte uvést zdroj, odkud o práci víte, na jakou pozici se hlásíte proč vás zaujala, na určité dovednosti – ty důležité – odkázat do svého životopisu, zakončení a rozloučení s výzvou ke shledání, podpis.

Uvedu příklad z praxe při výběru uchazečů:

Na uvedenou pozici se hlásilo spousty uchazečů, denně jsem dostávala k prostudování desítky životopisů a měla jsem na jejich základě určovat, třídit a vyřazovat tak, aby zbyli jen vhodní adepti.
Určitě jsem zkoumala, jestli dotyčný uchazeč splňuje podmínky zaměstnavatele, kupříkladu toho, aby uměl anglicky a zároveň německy, aby měl řidičský průkaz a také, aby jeho nejnižším vzděláním byl alespoň bakalář. Takové jsem “odkládala na hromádku doprava” a ty dále pak třídila podle motivačních dopisů a světe div se, z původních 68 uchazečů zbylo pouze 15, protože zbytek buď vůbec motivační dopis neposlal a když jsem je o ně požádala, mnohdy ani nevěděli, co přesně po nich chci, načež mě dokonce někteří v E-mailu opravovali a psali mi: “Nemyslela jste náhodou ÚVODNÍ dopis, slečno? A ne PRŮVODNÍ?”

Občas jsem se, musím říct, opravdu upřímně zasmála.
Vybírala jsem hlavně takové uchazeče, kteří svým dopisem zaujali, bylo na nich znát, že se budou na naši pozici hodit, jejich gramatika byla bezchybná a po zobrazení netisknutelných znaků bylo vidět, že splňují i další podmínku zaměstnavatele – perfektní ovládání balíčku Microsoft Office.

Rozhodně nejhoršími kandidáty byli ti, kteří napsali pouze: Chci se zeptat jestli je pozice volná, mám o ni opravdoví zájem. Napište mi na mail kdy se můžu zastavit. (bez podpisu)

Je možné, že někteří zaměstnavatelé dopisy nečtou, ale osobně si myslím, že je to chyba, protože by si mnohdy ušetřili zbytečně strávený čas u pohovoru s někým, kdo za to opravdu nestojí a naopak by také mohli přijít o jiného, který sice nemá dle životopisu tolik titulů a nemluví 4jazyky naráz, nicméně není třeba tak arogantní, o práci skutečně stojí a má vyjadřování na obstojné úrovni, nemluvě o tom, že danému odvětví rozumí více.

V motivačním/průvodním dopise určitě miřte na zaměstnavatelovu pozornost, avšak stále zůstávejte sami sebou! Pro každý obor se hodí někdo jiný, a tak nemá cenu hrát si na někoho, kým nejste.
A jelikož se napovažuji za žádného guru v oblasti náborářství, pouze za lehce osvícenou žábu a zelenáče, tak úžasný odkaz na další informace najdete na stránce: http://prace.rovnou.cz/motivacni-dopis.html
V příštím článku Vám už ukážu přímo, jak by měl motivační dopis vypadat, co do obsahu a doufám, že někomu z Vás tyto rady pomůžou.

My měli ve škole úžasné profesory na obchodní korespondenci, kteří nám hodně v tomto dali do života, ale ne každý měl tu možnost se s obchodní korespondencí setkat a ruku na srdce… Kdo dával pozor při češtině, když se braly obchodní dopisy?

Myslím si, že počet žáků ze třídy by se dal spočítat na prstech jedné ruky, kterou už ale stihla předtím zmrzačit cirkulárka.
Krásný den Vám všem 

Zdroj foto: Pixabay.com

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account