(video pod článkem)
Rohlík se šunkou k snídani, maso s přílohou k obědu, na svačinu opět nějaká ta šunka (v horším případě salám) s pečivem, a večer? Kousek masa se tam jistě najde, ať už to budou kousky kuřecího v salátu, nebo třeba kolečka uzeniny ke sledování televize (to se ale těm z vás, kdo jste s námi prošli Výzvou Nejím u televize jistě nestane).
Není toho masa… tak nějak už příliš? V takto postaveném jídelníčku jistě ano.
A nebudu pravděpodobně tak daleko od pravdy, když řeknu, že takto postavený jídelníček není v českém prostředí žádnou výjimkou. Češi se v konzumaci masa totiž drží na předních příčkách a bez nadsázky lze tedy říct, že jsme národ masožroutů.
Maso ovšem zdaleka není nutnou součástí každého denního chodu. Stejně tak platí, že bezmasá jídla nejsou jen záležitostí vegetariánů a veganů. Nebo by alespoň neměla být.
Ačkoliv maso má v našem jídelníčku své místo, jeho dlouhodobě nadbytečná konzumace s sebou může nést i zdravotní rizika.
O tom se však více dozvíte v článku zde.  
V tomto blogu jsme se vás ale spíše rozhodli přesvědčit, že bezmasá jídla mohou být nejenom úplně stejně chutná jako jídla „masová“, ale že mohou být i naprosto plnohodnotnými hlavními chody, na kterých si pochutná i zarytý masožravec.
Hlavní jídlo by mělo vždy obsahovat zdroj bílkovin, aby nás zasytilo. Tímto zdrojem bílkovin však nemusí být vždy jen maso. Vyzkoušet můžete tofu, šmakouna, vejce, tempeh, sýr (ten však vybírejte raději méně tučný) nebo třeba i tvaroh a nahradit jimi v receptu běžně používané maso.
Nechte se inspirovat některým z receptů, které jsme pro vás připravili jako důkaz, že bezmasé varianty obyčejně masových jídel, mohou chutnat jednoduše skvěle.
Zeleninový guláš s tofu
Recept zde

Hříbkové rizoto s olomouckými tvarůžky
Recept zde.

Mexické rizoto se Šmakounem a pikantní zeleninou
Recept zde.

Pečené brambory se zeleninou a strouhaným tvarohem
Recept zde.

V jídelníčku rozhodně nezapomínejte ani na luštěniny, které nám cenné bílkoviny (a mnoho dalšího) také dodají.
Pečené fazole se zeleninou
Recept zde.

Kari s červenou čočkou
Recept zde

Květákové kari s cizrnou a hráškem
Recept zde

I obyčejně masový burger je možné připravit méně tradičně. A to i u vás doma!
Čočkový burger
Recept zde
A co další chuťovky, které se tradičně připravují z masa? S trochou fantazie se většinou dají připravit i v bezmasé variantě.
Například oblíbený tatarák nemusí být vždycky jen z masa.
Tataráček z čočky
Recept zde.
Lilkový tatarák
Recept zde.

Paštika bez masa? Ano jde to..
“Paštika” z pohanky a sušených rajčat
Recept zde.
Jak vidíte, v bezmasé kuchyni se fantazii meze nekladou a pod pojmem bezmasé jídlo se nemusí skrývat pouze smažák (ač tomu tak v řadě restaurací ještě stále je).
Trend alternativních stravovacích režimů, ke kterým se řadí například i veganství, nám přinesl jistě mnoho inspirace a rovněž i celou řadu nových „vege“ podniků, ve kterých si můžete skvěle pochutnat a zpestřit jejich návštěvou svůj jídelníček.
Problém ovšem nastává ve chvíli, kdy začneme označení „veganský“ (případně modernější „plant based stravování“) zaměňovat s pojmem zdravý, což se děje stále častěji.
Opět bychom tedy radili nějakou zlatou střední cestu. Zařazujte do svého jídelníčku i bezmasá jídla, zpestřete svůj jídelníček i jinými zdroji bílkovin, ale pokud máte maso rádi, nemusíte na něj zanevřít.
A jak to máte vy? Jste masožrouti, nebo pro vás tato Výzva nebude žádným problémem? 🙂
Článek a video vytvořil tým odborníků pro společnost STOB (Stop obezitě) v rámci celoročního projektu Výzva 52. Týden po týdnu měníme společně své stravovací i pohybové návyky! Účast v programu je zdarma. Užívejte si jej společně s námi!

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account