116

V Tokijském paláci v Paříži se koná od 5. května do 5. června expozice věnovaná proslulé módní návrhářce Coco Chanel nazvaná No.5 Culture Chanel. Výstava přibližuje avantgardní umělecké prostředí, z něhož Gabrielle Chanelová po celý svůj život čerpala, když vytvářela svou značku, jednu z nejslavnějších na světě. Nalezneme zde i kultovní předměty včetně parfému No.5, který inspiroval četné umělce.

Prohlídka začíná v jakési vertikální zahradě hyacintů. Končí v ateliéru ukazujícím složení slavného parfému, kde jsou vystaveny herbáře s květinami, jež měla Coco Chanel v oblibě.

Scénografie výstavy, na niž je vstup zdarma, je minimalistická: jsou tu tři souběžné řady vitrín, které připomínají flakón slavného parfému, jenž vznikl v roce 1921 a stále se prodává. Každá z vitrín ukazuje zdroje inspirace Coco Chanel, události, které poznamenaly její život, její oblíbené lokality a vztahy s tehdejšími umělci.

Připomíná se tu sirotčinec v Aubazine, kde vyrostla, její cesty do Itálie, její zájem o osobnosti, jako byla Kateřina Medicejská, o astrologii, jsou zde předměty a knihy plné vzpomínek, kadidelnice i bible.

Jsou tu také umělecká díla, fotografie, filmy a předměty ze světových muzeí či soukromých sbírek, připomínají se tu velcí umělci ze začátku 20. století: Cocteau, Picasso, Apollinaire, Stravinskij, Picabia, Modigliani, Tzara, Man Ray či Dalí, kteří ovlivnili umělecké směry té doby.

Parfém No.5, který se zrodil v uměleckém kontextu kubistické revoluce zahájené Picassovými Slečnami z Avignonu v roce 1907 a nástupu italského futurismu v roce 1908, se stal kultovním předmětem.

Když Gabrielle Chanelová pověřovala Ernesta Beauxe, aby vytvořil “abstraktní, unikátní a nádhernou” směs, upřesnila, že si přeje “nenapodobitelný parfém, ženský a umělý, jako šaty, tedy vyrobený”. Parfém se skládal z jasmínu, kanangy vonné, kosatce a celkem 80 komponentů, jakož i chemických látek a aldehydů.

No.5 byl pro Coco Chanel určitým způsobem, jak zhmotnit prostřednictvím senzuální prchavosti její velkou lásku, Boye Capela, který v roce 1919 zahynul při dopravní nehodě.

“Gabrielle Chanelová dala formu své absenci lásky. Po smrti Boye Capela sublimovala jeho odchod prostřednictvím parfému,” uvádí kurátor výstavy Maurice Froment. A protože Coco Chanel věřila od dětství ve znamení, zvolila pro označení parfému číslo pět, jako pět prstů ruky. Pozdější parfumář Coco Chanel Ernest Beaux připravil na podzim roku 1920 celkem 24 různých kompozicí. Byly očíslovány a Coco Chanel vybrala skleničku s číslem pět. Tak vznikl i název limitovaného parfému, jenž měl být o rok později vánočním dárkem pro nejlepší klienty nakupující její oblečení. Ani Coco Chanel tehdy netušila, co výběrem páté kompozice způsobí a jak slavný parfém světu dá.

No.5 inspiroval četné umělce včetně Andyho Warhola, ukazuje expozice, která sleduje rostoucí světovou slávu parfému, který si oblíbily Marilyn Monroe, Catherine Deneuveová, Carole Bouquetová, Nicole Kidmanová, Audrey Tatouová… nebo Brad Pitt, první muž, který na tento parfém natočil reklamu. 

©2022 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account