158

S pilates cviky jsem se souhrou vesmírných okolností setkala před lety, po narození své první dcery. Moje lektorská praxe dokazuje, že je ideálním oslím můstkem k tomu, co mnozí tuší za jógou. Pokud upřednostňujete fyzický pohyb, rády si dáte „do těla“, ovšem s respektem ke svým možnostem a v rámci fyziologického zdravého pohybu, je pro vás Pilatesova metoda vhodnou fyzickou aktivitou. Já sama v ní vidím ideální propojení ženského principu, vědomé mysli a dechu, přiměřené zátěže a rozvoje síly těla. Oproti józe je ve vašich možnostech vše zmíněné zvládnout již během pár lekcí a svůj potenciál bezmezně rozvíjet.
Jak probíhá pilates cvičení?
Základem je cvičení na podložkách s využitím váhy vlastního těla. Základní lekce Pilatesovy metody jsou velmi klidové, téměř fyzioterapeutické, doprovázené klidovými melodiemi. Lektorky toužící po zpestření využívají ve svých lekcích nejrůznější nářadí a pomůcky jako malé či velké míče, gumové pásy, pružné tyče, válce a snad ještě další. Dynamičtější  instruktorky se nebojí „svůj“ Pilates okořenit tancem, jógou, zumbou či aerobikem. Proč ne. Každá ať se věnuje tomu, co ji baví a naplňuje. Když už ty kalorie spalujeme, ať je to co nejpříjemnější pro všechny zúčastněné. 🙂
Co by však všechny lekce měly splňovat, pokud se vydávají za cvičení Pilatesovy metody, jsou následující principy. Pokud očekáváte srovnání těla a jeho svalových dysbalancí, posílení, protažení, a zbavení se častých bolestí především v oblasti zad, nezbývá než jít do cvičení naplno a vědomě, tedy i se soustředěnou myslí a vědomým dýcháním.
Šest principů, které vás dovedou ke zdravému cvičení pilates:

KONCENTRACE – Bez absolutního ponoření se do svého fyzického těla a pozornosti směrované do míst, kde pohyb probíhá, necvičíte Pilatese. Jen planě chlácholíte své ego, že se sebou něco děláte.
KONTROLA – Uvědomte si, kdo koho řídí a kontroluje.  Řídíte vy své tělo nebo s vámi vaše nemotorné tělo mává ze strany na stranu a odměnou jsou vám bolístky všude možně?
Využívání SÍLY CENTRA TĚLA – Veškerá síla těla vychází z jeho centra, proto vědomě zapojujeme břišní svaly a pánevní dno v úvodu každého, byť drobného, pohybu.
PLYNULOST – Stačí trocha praxe a budou z vás ladné baletky. Cvičení je totiž plynulé a tímto svým rysem podporuje eleganci pohybu.
PŘESNOST– Každá klientka vychází ze svých fyzických možností, které postupně rozvíjí. Stačí malá zátěž, drobný pohyb, ale je třeba jej provézt důkladně a s přesností.
DÝCHÁNÍ– Je základním a výchozím prvkem účinného cvičení. Pilatesova metoda využívá výdech ústy s maximálním zapojením břišních svalů. Po několika lekcích se snad budete moci kochat pohledem na svou popracovanou vánočku a to to ani nebude vypadat jako byste cvičili pilates cviky na břicho.

Nenechte se však zmýlit, Pilatesova metoda je pro všechny bez rozdílu věku či pohlaví. Vždyť pan Joseph Pilates vyvinul tento systém cvičení především pro ve válce zraněné vojáky, kteří měli pod jeho vedením obnovit své síly. Později svou metodu začal vyučovat tanečníky a jiné sportovce, aby s její pomocí vyrovnali nerovnoměrné zatížení těla.
Jak to vidím já? Pilatesova metoda je pro mě fyzickou meditací. Účinky se dostaví jak na úrovni fyzické, tak na té mentální. Věřím, že pod vedením zkušeného a oddaného instruktora vás osloví také. 

©2022 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account