277

Polévky nás zasytí, dodají tekutiny, nastartují trávení, zachrání nás při nemoci, dodají energii při vysílení a vytáhnou nás z nejhoršího i po těžkém večírku. Mají blahodárné účinky na naše zdraví a mohou dokonce pomoci i při hubnutí. Jsou prostě zázrak.
 
Vyrobíte je ze všech možných ingrediencí, není domácnost, kde by se nenašlo „něco na polévku“. Je vždy nejrychlejším a nejvhodnějším řešením, když přiběhnete domů pozdě, na nákup už není čas a hladové krky čekají. Polévka nás zahřeje, rozproudí energii, zažene i ten největší hlad, když na to přijde. Rozmanitost polévek je téměř nekonečná. Od jemných zeleninových a masových vývarů, přes krémové polévky až po husté „eintopfy“, ve kterých „stojí lžíce“.

Na každé roční období, do tepla či do zimy, si můžeme vybrat tu nejvhodnější. V létě sáhneme po lehké zeleninové, která osvěží, v zimě po husté, dlouze vařené, které zahřeje a dodá energii v chladných dnech. Každý si může vybrat tu svou přesně podle vlastní chuti a potřeb. Na našem každodenním jídelníčku by rozhodně polévky neměly chybět. Jsou totiž blahodárné, zdravé a pro naše tělo prostě balzám!
 
Polévka dodá potřebné živiny, vitamíny, vlákninu a podpoří metabolismus
Nastartovat den teplou polévkou je to nejlepší, co můžete udělat. Zahřejete své tělo, rozproudíte energii, nastartujete metabolismus. Je jen na vás, jakou variantu tohoto pokrmu si zvolíte.

Jemná polévka podpoří trávení před hlavním chodem, hutná polévka vás může zasytit i sama o sobě. Zelenina v ní dodá vitamíny i minerální látky, vápník i železo. Je zdrojem vlákniny, která podpoří činnost střev a usnadní trávení. Talíř polévky vám dodá také tolik potřebné tekutiny. Hustá polévka s pečivem může být samostatný chod, po kterém se nebudete cítit unavení a ospalí. Polévku můžete v rámci výživy nazvat: Vše v jednom! A ani nebudete přehánět.
 
Hubnete? Polévka vás zasytí a sníte toho pak celkově méně
Pokud pracujete na své postavě, právě polévka je vhodnou volbou jako nízkoenergetické jídlo, které vám ale zároveň dodá všechny potřebné živiny – sacharidy, bílkoviny i tuky.  Polévka sníží váš pocit hladu a přes den už nebudete mít potřebu tolik jíst. Stačí vám menší porce, mlsná vás nedohoní. Kdo pravidelně zařazuje polévku do svého jídelníčku, má pak menší sklony k přibírání na váze. Polévka totiž kvalitně zasytí a může váš energetický příjem snížit až o 20 procent. Zvláště zeleninová polévka je v tomto ohledu účinná. Zelenina s vlákninou se tráví pomaleji a pocit sytosti déle přetrvává.

Při hubnutí je nejvhodnější lehká čirá polévka. Těm zahuštěným se raději vyhněte, pokud si je nezvolíte jako hlavní samostatný chod. Místo zahuštění smetanou, jíškou a moukou vůbec, dejte raději přednost zahuštění rozmixovanou zeleninou.
 
Zachrání vás po večírku, dodá energii při nemoci, posílí imunitu
Není náhoda, že pokud se cítíme unavení či jsme nemocní, polévka je ta, kterou naše tělo nejlépe přijme a dokonce se nám za tyto dary odmění. Polévka nám srovná žaludek po večírku, nemocní ji lépe přijímají a tráví. Navíc v ní dostanou vše potřebné.
Kuřecí polévka byla už od dob našich babiček zázračným lékem na nachlazení. Tradiční čínská medicína doporučuje tzv. „dlouhé polévky“ na posílení imunity, doplnění energie a na pomoc i těm, kteří nemají na jídlo ani pomyšlení. Takové „zdravé“ polévky s mořskou solí a řasou se pomalu zvolna táhnou a vaří čtyři až osm hodin, aby se do vývaru dostalo maximální množství všech zdraví prospěšných látek.

Teplotu polévek si také můžeme zvolit dle potřeby. Při horečkách oceníme méně horkou, po návratu ze zasněžených hor zase naopak co nejteplejší. Neměla by však být příliš horká až vařící. Někdy máme chuť i na chladnou polévku – no řekněte, kdo z vás kdy neujídal naběračkou přímo z hrnce už trochu vychladlou polévku? No, není to lahoda?
 
Jiný kraj, jiná polévka
Výjimkou nejsou ani studené polévky.  Takový okurkový tarator je v létě báječný. Každý kraj má ty své nejvhodnější polévky pro to které klima. Ve Středomoří oceníte zeleninovou minestrone, v našich šířkách nám v sychravých dnech zachutná pořádná hustá bramboračka.
Chuťově lze vyhovět skutečně každému. Polévku uvaříte téměř ze všeho. A když jsou chutě sladěné (příště vám prozradím nejlepší postup zařazení ingrediencí podle TCM), pochutnáte si pokaždé a nikdy se nemůžete polévek přejíst.

Ať už budeme dělit polévky podle krajů, nebo podle způsobu přípravy a použití ingrediencí, nabízí se tolik variant a obměn, že recepty na polévky jsou stále otevřenou kapitolou a vždy se můžeme znovu a znovu inspirovat.
 
A jaké polévky máte rády vy? Dáváte přednost zeleninovým a masovým vývarům, nebo volíte raději ty krémové?
A kolikrát týdně se polévka objevuje na vašem stole? 
 
 
Mohlo by vás také zajímat:
10 důvodů, proč mít doma kokosový olej. Pečuje o vaše zdraví i krásu
Potřebujete očistit tělo a posílit imunitu? Zelené potraviny podpoří i vaši léčbu a regeneraci
Zelený drink vám dodá energii
Pár kilo navíc? Trochu přibrat na podzim a zimu nevadí, hlídejte si ale míru
Jak zůstat fit i v sychravém počasí?
Cítíte zimu a chlad? Syrové ovoce a zeleninu na podzim vyměňte za tepelně zpracované 
Na podzim očistěte tělo, mysl a vykliďte skříně
Babí léto – doba zrání, sklizně a nových výzev
Tipy na dárky, které nebudou ležet ve skříni bez užitku. Darujte zdraví a zážitky
Užijte si adventní Krakov plný dobrého jídla a tradic. Město králů na řece Visle vás uchvátí

©2022 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account