101

Co jíst na podzim, aby vás neskolily nemoci a cítila jste se dobře? Poradí Dáša Tenczerová.
Počasí se teď na podzim mění ze dne na den, takže není divu, že tělo nám začíná vysílat varovné signály. Můžete pociťovat únavu až vyčerpanost, také nachlazení a další nepříjemnosti. Pojďme se podívat, jaký jídelníček vám v tomto období nejlépe prospěje podle toho, co se hodí k vašemu znamení.
BERAN
Patří mezi ohnivé znamení, a tak dopřejte tělu saunu a masáž. Příjemně vás to uvolní a uvedete v činnost imunitní systém. Ze svého jídelníčku nemusíte vyřazovat nic. Dopřejte si vše, na co máte chuť. Nedostatek pohybu vám nechybí, tak se obezity nemusíte bát. Ještě pořád se dá vyjít do přírody a sportovat na čerstvém vzduchu. Dejte si ale pozor na nachlazení, zejména dutin a zad. Znepříjemnilo by vám to podzimní dny, které jsou svými barvami krásnou tečkou za létem.
BÝK
Má tendence k tloustnutí. Dopřávejte si proto v těchto dnech lehčí jídla prokládejte je bylinkovými čaji. Ještě pořád můžete využít procházku nebo výlet na kole. Dbejte ale na pokrývku hlavy a krku. Hrozí vám nachlazení horních cest dýchacích, chřipky a angíny! Do svého jídelníčku častěji zařazujte pomeranče, grepy, ale i voda s citronem, či limetkou, není k zahození. Na večer si dopřejte čaj s meduňkou nebo mátou.
BLÍŽENCI
Mají stejně jako předchozí dvě znamení vyšší riziko nachlazení. Bylinné čaje pro vás budou balzámem. Zrovna jako příjemná a šetrná očistná kůra, která zbaví tělo škodlivin a pomůže mu tak nastartovat se do náročného zimního období. Jídelníček byste měla mít složený z bílého masa, vlákniny a nevynechávat mléčné výrobky. Pro všechna znamení však platí, že všeho s mírou. Žádné přejídání. Zbytečně si zatížíte organismus a spalování nepůjde tak snadno, jako v létě.
RAK
Jste vodní znamení. Na vaše tělo a zažívání má vliv luna. Pokud chcete udržet vaše zažívání v pohodě a bez potíží, volte zeleninu a ovoce, kterých je teď na podzim všude plno. Raději si ale vyberte od zahrádkáře, než dovezenou z tržnice. Syrovou stravu byste měla střídat s dušenou. Nezapomínejte přitom, že nejvíc vitamínů si zelenina zachovává při zpracování na páře. K ní můžete přidat lehké bílé maso, pít doporučuji čistou vodu. Trendem podzimu je čištění, je v oblibě voda s citronem. Povzbudí váš organismus a doplníte „céčko“, které oceníte v podzimním období viróz. Pokud máte zahradu, a tudíž přebytek ovoce a zeleniny, dělejte si z nich šťávy. V lehčí formě doplníte vlákninu, živiny i tekutiny a zbylou dužinu z odšťavňovače využijete do lehkých omáček.
LEV
Jste šťastlivec. S tloustnutím problém nemáte. Nezapomínejte na bílkoviny a omezte škroby a cukry. Také to nepřehánějte s pečivem. V podzimní období tělu dopřejte potraviny s antioxidanty. Vyhnete se tak nepříjemným nachlazením. Zažívání a metabolismus se zpomaluje, a tak si dopřávejte rýži, kuřecí maso, nebo krůtu. Vyhněte se tučným pokrmům.
PANNA
Vy zařaďte do svého jídelníčku stravu bohatou na vlákninu. Jako ostatním znamením, tak i vám budou vyhovovat ovoce a zelenina. Z pečiva pak dejte před klasickým bílým přednost celozrnnému. Ať se tělo příliš nezatěžuje. Bez obav si dávejte mléčné výrobky, převážně kysané, a to jogurty, kefíry, tvaroh. Patříte mezi ty, které si často nemoci i vsugerovávají. Takže se snažte udržet v klidu a pohod, mysl i tělo se vám vyladí. Podzimní procházky parkem nebo lesem vás příjemně naladí.
VÁHY
Jsou vzdušné znamení. Vlastní je vám přirozená lehkost, žádné váhové výkyvy či sklony k nadváze. Sama si přirozeně podle svého instinktu vybíráte lehká jídla, která jsou pro vás určena. Vyhněte se sladkostem, uzeninám a snažte se dbát na rozvržení jídla do menší porcí. Vhodné jsou pro vás pokrmy připravené na páře. Ať už je to ryba se zeleninou či kuřecí nebo jiné bílé maso. Rýže je též vhodná příloha, která tělo nezatíží a „neucpe“ na několik hodin trávení. Příhodné pro toto období je i zdravé mlsání kysaného zelí.
ŠTÍR
Vládne vám silné znamení, a proto jste i vy silná žena, vitální a energická. Vaší silnou stránkou je pánevní oblast, tudíž trávení a sexualita. Ráda se najíte, nepotřebujete se v ničem výrazně omezovat. Při styku s vaším sexuálním partnerem přechází jídlo až na druhou kolej. Pokud už toužíte po mlsání, mlsejte zdravě. V žádném případě vám neublíží med a sladké ovoce. Měla byste se vyhnout masům, přílišnému kořenění a jiným pálivým složkám či zvýrazňovačům chuti. Pro vitamíny a podporu zažívání si dopřávejte ovocné šťávy, nejlépe čerstvé a kysané mléčné výrobky.
STŘELEC
Jste ohnivé znamení. Abyste si udržela požadovanou váhu, nepřehánějte to s jídlem při snídani. Dejte si na nastartování něco lehkého a ještě odpočívejte. Klidně si po ránu zameditujte, nebo při relaxační hudbě prostě ještě na chvíli vypněte. Odpoledne se v jídle uskromněte a raději dejte přednost citrusům, které nejen posílí vaší imunitu, ale navíc pomáhají při hubnutí. Pokud to ještě spojíte s vycházkou, budete se cítit jako znovuzrozená.Váš organismus potřebuje více vitamínu B a C. Ty jsou obsaženy nejen v ovoci a zelenině, ale také v luštěninách, kukuřici, obilných klíčcích a pivovarských kvasnicích.
KOZOROH
Kozoroh je zemité znamení a má smysl pro materiální záležitosti. Příroda vám ani nedovolí ztloustnout. Často totiž nechcete ztrácet čas na jídlo a ke stolu s jídlem sedáte, až když padáte únavou a hlady. Vy spíš máte problém přibrat, než naopak. Jestliže se však přece jen vyskytne problém s nadváhou, stačí zaměřit pozornost na pracovní záležitosti nebo se zaměřit na dietu se zeleninou a ovocem modré/fialové barvy – švestky, blumy, hrozny, ostružiny, borůvky, modré zelí, lilek a podobně. I pro vás ale platí, že byste měla jíst průběžně za celý den. Jedině tak udržíte své tělo v rovnováze.
VODNÁŘ
Snažte se být vyrovnaná. Vaše znamení má totiž sklony k větším výkyvům nálad. Máte ráda novinky, a tak klidně zaexperimentujte s exotickým jídelníčkem. Neměla byste si nechat ujít zámořské ovoce a zeleninu. Na posílení organismu v podzimním čase si dejte potraviny s obsahem vitamínu C, který je v kyselém zelí, klasickém nenaloženém bílém zelí, rajčatech, paprice, petrželi, kopru a citrusových plodech. Pro pevnost cév zařaďte potraviny s rutinem jako jsou vlašské ořechy, pohanka, citrony, grepy nebo černý rybíz. Zapomeňte na tučné a sladké.
RYBY
Vy patříte už podle samotného názvu k vodním znamením. Abyste se dobře cítila a zažívání fungovalo, jak má, měla byste omezit cukry a tuky. Častěji zařaďte do jídelníčku zeleninové saláty a teď také vlašské ořechy. Výbornou potravinou, která se dá upravit snad na tisíc způsobů, je dýně. Jistě oceníte i různé mořské plody, které vaše tělo obohatí nejen o vitamíny, ale i důležité minerály. Je vhodné pít čistou vodu nebo bylinné čaje.
V podzimním období bych ráda zmínila i očistu organismu. Vhodné je společně s tibetským cvičením pít ovocné a zeleninové šťávy, které tělo vyčistí a zregenerují. Zkuste zařadit také životu stravu. Obsahuje v nezměněné formě ty prvky, které vařením zničíme. Nezapomeňte zásobovat své tělo také antioxidanty. Volné kyslíkové radikály přispívají k ucpávání tepen, produkují rakovinné buňky, ničí klouby, způsobují špatnou funkci našeho nervového systému a mají vliv na stárnutí. Pojďme si tedy alespoň ve zkratce říct, jak svému tělu pomoct. Své buňky můžete zásobovat z potravin s antioxidačními sloučeninami, které jsou schopny napravovat to, co oxidanty způsobily. Strava a zvláště ovoce a zelenina, obsahují antioxidantů spousty. Známé jsou například vitamín C a E, beta karoten nebo selen, existují však i antioxidanty s exotickými jmény jako kvercetin, lykopen, lutein a glutathion. Jak je získáte? Při výběru potravin si vybírejte pokud možnost barevné druhy.
Držte se pravidla, že čím sytější barva, tím rostlina obsahuje více antioxidantů. Také platí, že v čerstvé nebo mražené zelenině nebo ovoci je více antioxidantů, než v plodech konzervovaných nebo jinak zpracovaných.
Všeobecně tedy platí toto:
* Více jezte hrozny červené, než zelené nebo bílé
* Vyberte si červenou cibuli místo cibule bílé
* Zelí, květák či brokolici jezte syrové, nebo jen lehce uvařené
* Jezte více čerstvé a mrazené zeleniny místo zeleniny konzervované
* Jezte co nejsytější listovou zeleninu
* Dejte přednost růžovým grepům místo bílých
* Dávejte si raději celé plody místo šťáv.
 Přeji vám krásný podzim a pevné zdraví!

©2022 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account