67

Jak letos mlsat a nehřešit? Nevěřte, že to musí být těžké. Pojďte na to chytře a oblizovat se budete nejen vy, ale celá vaše rodina.
Štědrý den je za dveřmi. A s ním i tácy plné slaďoučkého a úžasně dobrého cukroví. A také spousty kalorií. Jak letos mlsat a nehřešit?
Bez cukroví si většina domácností neumí Vánoce ani představit. Nejenže skvěle chutná, ale navíc dokáže provonět dům typickou vánoční vůní.
Jenže ruku na srdce – ačkoli je cukroví opravdu skvělý vynález, naše tělo z něho nejspíš moc radosti nemá. Je plné cukru a tuku, takže není divu, že mnoho z nás i díky němu přes Vánoce přibere nějaké to kilo.
Spousta hospodyněk se proto snaží najít zdravější alternativy tradičního českého cukroví. Jenže ne všechny takové pokusy se setkají s nadšením ze strany ostatních rodinných příslušníků. Co naplat, naše české vánoční cukroví má prostě tradici a neradi se ho vzdáváme!
„Docela dobrou alternativou je neměnit celé cukroví, ale jen jeho nejméně zdravé ingredience,“ radí expertka na výživu z Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR Petra Rejzková. Rodině díky zdravějším „komponentům“ v receptu naservírujete zdraví přátelštější cukroví i tradiční chuť.
Jak na to
Začněme nepřítelem zdravé výživy číslo jedna, a tím je cukr. „Tradiční bílý, rafinovaný cukr můžete nahradit cukrem hnědým, tedy chemicky neupravovaným. Ještě lepší je ale nahradit bílý cukr medem. Obsahuje důležití vitaminy, minerály a antioxidanty. Zkusit můžete i nejrůznější sirupy, například agávový nebo javorový, ale vaření s nimi vyžaduje praxi,“ říká Petra Rejzková.
Nahradit je s úspěchem možné i tradičně používanou bílou mouku. „Jednoduše ji vyměňte za celozrnnou. Vybrat si můžete z řady druhů – od pšeničné nebo žitné, která je skvělá třeba do perníčků, přes špaldovou až po pohankovou nebo sójovou,“ radí odbornice VZP ČR.
Bez tuku to nepůjde
Péct bez tuku je nemyslitelné. Do cukroví patří tradičně máslo, ale zkuste jej – nebo alespoň část – nahradit kvalitním rostlinným tukem, který je určený pro pečení, nebo olejem. Snížíte obsah živočišných (saturovaných) tuků v cukroví. Ty totiž přispívají ke vzniku kardiovaskulárních onemocnění.
Z másla se vyrábějí i krémy, kterými plníme či slepujeme cukroví. „Zkuste je letos nahradit třeba karobovou pastou nebo domácí zavařeninou. Skvělým tipem je slepovat cukroví trochou arašídového másla, případně tenkou vrstvičkou čokolády,“ říká Petra Rejzková. Mimochodem, když už jsme u čokolády, i k ní má odbornice na výživu radu. „Nekupujte čokoládu na vaření, investujte do opravdu kvalitní čokolády. Získáte nejen mnohem zdravější alternativu tradičně používané čokolády, ale i mnohem plnější chuť, kterou kvalitní produkty s vysokým obsahem kakaa nabízejí.“
Uvidíte, že se zdravým cukrovím budete mít i u těch nejvybíravějších jazýčků úspěch. A vy nebudete muset přemýšlet nad tím, jak mlsat a nehřešit.
 

©2022 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account