362

Jaké to je, když vás pocit vlastní nezaměstnatelnosti dovede až k vytvoření projektu, který podporuje udržitelnost, cirkulární ekonomiku a pořádek v bytě nebo domě? To rozhodně ví Hana Bednářová, zakladatelka ReTojs a hrdá maminka tří dětí.

Nemůžeš najít zaměstnání? Zaměstnej se sám

Hana pochází z malé vesničky u slovenských hranic. Díky tomu moc dobře ví, jak je těžké (zvláště pro ženy a mámy) najít dobrou pracovní příležitost nebo zajímavý projekt, ve kterém by se mohly realizovat. Přesto možnost odejít po vysoké škole do většího města odmítla, její srdce prostě patří Valašsku.

Zanedlouho po tomto rozhodnutí si našla nové zaměstnání ve Zlíně, kde jí po čase umožnili pracovat i na dálku. „Pak ale přišla mateřská – jedno dítě, druhé, třetí a najednou jsem 7 let doma. V lednu letošního roku jsem začala trochu panikařit, protože jsem si připadala se třemi dětmi jako nezaměstnatelná. Tenhle rodinný život jde jen těžko skloubit s nějakou pevnou pracovní dobou. A tak jsem si řekla, že tohle je pravý okamžik na to, abych začala dělat něco nového, nastartovala se, znovu se realizovala a začala pracovat na něčem, co by mě konečně bavilo a naplňovalo.“

Jako by to byl osud – Hana krátce na to narazila na sociální síti LinkedIn na inzerát, který se týkal Akademie pro budoucí zakladatelky od Holek z Marketingu. „Brala jsem to jako znamení. Když jsem si četla sylabus, říkala jsem si, že je to přesně to, co potřebuji, abych se mohla postavit na vlastní nohy. O podnikání jsem do té doby totiž nevěděla vůbec nic. Takže jsem neváhala ani minutu. Jen jsem to teda prokonzultovala s manželem, víte – děti, dům, spousta povinností. On mě ale hodně podpořil, takže jsem se přihlásila, vybrali mě a moje cesta mohla začít.“

Inspirace je všude kolem nás

Akademie je otevřená jak studentkám s určitým nápadem nebo projektem, tak těm, které ještě nic konkrétního nemají, zato jim nechybí chuť vzdělávat se a tvořit. „Ze začátku jsem se bála, že nebudu zapadat, protože jsem tam nastoupila v podstatě bez ničeho. Samozřejmě nápadů bylo spoustu, tolik se mi toho honilo hlavou, ale u žádného z nich jsem si neřekla – jo, to je ono.“

Foto: se souhlasem Hany Bednářové

„Kvůli tomu jsem se ani moc nezapojovala, byla jsem spíše takový pasivní příjemce informací. Když ale začala mluvit Pavlína Louženská, zapojovalo se víc a víc holek a já najednou měla pocit, že v tom nejsem sama. Že tam sedí 50 žen, které mají spoustu nápadů, chuť něco dělat, změnit. Všechny byly plné energie, která z toho setkání úplně tryskala a já díky tomu odjížděla domů totálně nabitá a rozhodnutá, že tuhle Akademii si prostě užiju.“

A tak se mohla vrhnout do první a zároveň nejvíce klíčové fáze – Design thinkingu. Dnů, kdy všechny ženy společně hledaly projekt, který bude „ten“ jejich. „Jeden úkol byl o pozorování svého okolí a hledání problémů, které ho trápí. Když je najdeme, máme se zaměřit na to, jak by se daly uchytit a vyřešit. Za dva týdny takového pozorování jsem našla problémů nespočet. Pak jsem ale jednou šla uklízet a říkám si ty jo, vždyť já v jednom palčivém problému žiju už 7 let a neskutečně mě to štve, vytáčí a rozhodně v tom nejsem sama. Tím problémem jsou hračky. Použité hračky po dětech, které jsou krásné, ve skvělém stavu, ale děti už si s nimi nehrají.“

I když existují internetové stránky, na kterých můžete bezplatně inzerovat věci, které vám doma překáží, přijde to Haně jako ztráta času. Jelikož má kromě tří dětí, domu a zahrady na starosti ještě i spoustu projektů a práce, nemá prostor hračky po jedné prodávat nebo hledat někoho, kdo by si je vzal. A tak jejich provizorní „pokojíček“ vznikl na půdě.

Když hračky budí negativní emoce

„Narazila jsem díky tomu na problém, který bych chtěla nějakým způsobem vyřešit. Začala jsem pátrat a zjistila jsem, že v Česku žádný takový projekt odběru použitých hraček neexistuje. Nemáme tady ani žádný systém sběren hraček nebo jejich efektivního využití, a tak často končí buď v kontejnerech nebo (stejně jako u nás) na půdách. Přitom by mohly dál sloužit. A vím, že to trápí spoustu rodičů.”

„První fázi jsem věnovala výzkumným rozhovorům. Oslovila jsem spoustu maminek a opět se usvědčila v tom, že tohle téma budí emoce. Ty, se kterými jsem mluvila, vnímaly, že je to problém. Většina z nich neví, co mají s hračkami dělat, třeba by je rády i někomu daly, ale neví komu. Často nechtějí ani peníze, jen se jich chtějí zbavit.“

Foto: se souhlasem Hany Bednářové
Foto: se souhlasem Hany Bednářové

Budování servisu od A do Z

Hana tedy začala mnohem intenzivněji přemýšlet o řešení. Opět měla spoustu nápadů, ale čím více se tomu věnovala, tím více cest se objevovalo. Utřídit proud myšlenek jí pomohl až mentoring, který je také součástí Akademie. „Měli jsme jednoho hlavního mentora, se kterým jsme si pravidelně volali a rozebírali vše od A do Z. Dostali jsme ale možnost účastnit se také speed mentoringu – sezení se čtyřmi nebo pěti mentory během jednoho odpoledne. Každý z nich mi dal cennou zpětnou vazbu a úplně jiný pohled. Na základě toho se mi podařilo dost úspěšně zúžit můj seznam nápadů a najít nějaký fungující koncept, jak problém vyřešit.“

„Velmi oceňuji, že mě mentoři propojili i s lidmi z praxe. Měla jsem tak možnost mluvit například s ředitelem Diakonie Broumov, kde pracují právě s odpady, použitými hračkami nebo oblečením a ví, jak celý proces funguje. Díky tomu jsem poznala i úskalí podnikání v této oblasti, což pro mě bylo velmi důležité. A tak mohl konečně vzniknout projekt ReTojs.“

„Cílem je vytvořit speciální marketplace pro použité hračky, přičemž poskytneme rodičům kompletní servis jejich odběru. Oni nám nahlásí všechny hračky, kterých se chtějí zbavit, my je vyzvedneme, případně je pošlou doručovací službou, každopádně o vše ostatní se postaráme. Zkontrolujeme je, omyjeme, vydesinfikujeme, dáme do nového obalu a nabídneme dalším rodičům. Propojíme tak lidi, kteří se chtějí zbavit nechtěných hraček s těmi, kteří mají zájem a zároveň nemají problém s koupí něčeho, co už někdo použil. Myslím, že to hodně zaujme hlavně rodiče, kteří už něco ví o udržitelnosti, ekologii, cirkulární ekonomice a jsou si vědomí toho, že dětem bude úplně stejně sloužit použitá hračka jako ta nová. Chceme dát věcem nový příběh, vrátit je do oběhu a ušetřit lidem čas a energii, kterou mohou věnovat třeba své rodině.“

Velký úspěch sklidil ReTojs i ve fázi validace, kdy Hana ve spolupráci se svou sestrou vytvořila web, na kterém službu popsala, spustila reklamu a sledovala výsledky. „Díky ní se na stránky prokliklo spoustu lidí, a tak jsem získala registrace od maminek, které mi později napsaly, že by rády sledovaly vývoj mého projektu a chtějí být informované o tom, kdy vše oficiálně spustím.“

(Znovu)objevené sebevědomí

Celý koncept ReTojs i s výsledky validace pak odprezentovala Holkám z Marketingu během závěrečného pitche. „Všechny byly tak nadšené, že mě okamžitě nominovaly na galavečer. Byla jsem z toho úplně mimo a zároveň tak nervózní, že kdyby se mě někdo zeptal, co si z toho pamatuju, tak řeknu, že vůbec nic. Bylo to pro mě obrovské vystoupení z komfortní zóny, když jsem se po 7 letech doma měla postavit před investory a prezentovat jim svůj projekt. Zároveň si velmi cením toho, že jsem dostala tuhle šanci. Myslím si, že mi to hodně pomohlo v mém sebevědomí, které, přiznejme si, jde po letech doma s dětmi hodně dolů. Tenhle večer byl ale silný výkop zpět nahoru doprovázený obrovskou dávkou energie.“

Foto: se souhlasem Hany Bednářové

Hanino odhodlání ocenili i investoři. „Přišli za mnou třeba lidé z Reknih, což je vlastně podobný koncept, a získala jsem od nich spoustu cenných informací. Nabídli mi i konzultace, čehož si velmi vážím a určitě je v budoucnu využiji. Velkým povzbuzením po mé prezentaci mi byly také dvě maminky, které na akci zajišťovaly občerstvení. Přišly za mnou a říkaly, že mi moc fandí, protože přesně tenhle problém mají a že mě budou dál sledovat a čekat, kdy projekt spustím. Byl to pro mě obrovský šok, ale zároveň potvrzení toho, že ReTojs má opravdový potenciál.“

Rozjetý vlak nápadů a práce ale musel se začátkem prázdnin trochu zabrzdit. Hana má momentálně všechny děti doma, a tak nemá téměř žádný čas na to, aby své sny mohla přeměnit v realitu. To ale neznamená, že projekt stojí úplně. „Nedávno jsem se spojila s kamarádem, který mi nabídl pomoc ve formě vypracování finančního plánu. Pomůže mi tak dát dohromady čísla a pokud budou vycházet dobře, rádi bychom spustili nějaký pilotní projekt, takovou testovací verzi.“

Zpětná vazba a kontakty jako dar

Co vše přineslo Haně pět intenzivních měsíců v Akademii pro budoucí zakladatelky? „Určitě novou dávku energie a také poznání, že v tom nejsem sama. Že je kolem mě spoustu superžen a že naše energie má obrovskou sílu, která když se spojí dohromady, je to opravdu něco neuvěřitelného. Také jsem se po vzoru Pavlíny Louženské naučila vyhledávat a přijímat zpětnou vazbu. Beru ji jako dar, který nás posouvá dopředu, což jsem aplikovala nejen v rámci Akademie, ale i v běžném životě. Přestala jsem se ji bát, protože jsem pochopila, že to není nic, co je míněno špatně. Jsme jednoduše normální lidé, kteří dělají chyby, a právě díky zpětné vazbě se můžeme posouvat dál. Už se nebojím zeptat, co si druhý člověk myslí. I kdyby to bylo něco negativního, má to smysl.“

„A pak samozřejmě kontakty – celá komunita Holek z Marketingu je jeden úžasný kolektiv žen, maminek, šikovných a kreativních slečen. Zároveň mezi ně patří i síť mentorů, kteří jsou ochotní kdykoliv pomoci, dají vám cenné rady, předají zkušenosti a praktické znalosti. I když byla Akademie občas offline a já musela vstávat ve 4 ráno s tím, že se vrátím až o půlnoci, vždycky to stálo za to a já si to prostě užívala. Brala jsem to jako den pro sebe, cestou do Prahy jsem si pročítala přednášky, užila si den s holkama, poznala spoustu nových lidí, dozvěděla se nové informace a pak jela nabitá domů. Z té energie žiju ještě doteď.“

 

Autorka: Barbora Štarhová

Zdroj informací: Holky z Marketingu

Foto: se souhlasem Hany Bednářové

Tagy:
1 Komentář
  1. Romana Mlynářová 3 týdny ago

    Pamatuji si dobu po mateřské, bylo obtížné vrátit se zpět do práce, ostatní ženy mají i domácnosti, držím pěsti ať se vám daří.

Napište komentář

©2022 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account