Výrazné poutače jsou oblíbenou součástí marketingového mixu drobných podnikatelů i velkých nadnárodních firem. Takové reklamy totiž dokážou být velmi efektivní. Když je ale ve veřejném prostoru nejrůznějších reklam příliš, město je jimi přehlcené. Jak proti tomu jednotlivá města ve světě bojují? Přístup se může značně lišit.

Plošné zákazy jsou jen výjimečné, výjimkou je Sao Paulo

Plošný zákaz reklam je jen obtížně prosaditelný. Proto ve světě nalezneme jen minimum příkladů, kde byla venkovní reklama zásadně omezena. Mezi výjimky patří město Sao Paulo v Brazílii, kde od roku 2007 začal platit plošný zákaz venkovních reklam. Týkal se billboardů, světelných reklam i reklam na vozech veřejné dopravy.

Jde pravděpodobně o příklad nerozsáhlejšího zákazu reklamních ploch na světě, který měl značné důsledky. Po prvotním šoku veřejnosti vedlo postupné odstraňování reklamních poutačů k významné redukci do té doby všudypřítomného reklamního smogu. Zároveň ale poškodil tento krok hospodaření mnoha komerčních i veřejných institucí. Po několika letech tak byla přísná pravidla postupně uvolňována, reklama ve veřejném prostoru byla znovu v kontrolované podobě povolena.

Jde ale o nedocenitelný příklad praktického nasazení myšlenky, se kterou si do té doby města pouze pohrávala.

V Evropě se chrání památkové zóny a historická centra

V Evropě najdeme nejvíce příkladů regulace reklamních ploch ve veřejném prostoru. Často jsou zakazovány velkoformátové reklamy, jako jsou billboardy nebo rozsáhlé reklamy na fasádách budov.

Regulován může být vzhled reklamních poutačů ve výlohách obchodů a značně omezena může být četnost menších reklamních ploch ve veřejném prostoru.

Často dochází ke sjednocení reklamního designu v jednotlivých ulicích či čtvrtích. Moderní 3D světelné nápisy tak například v jednotlivých obchodech nebudou hrát „všemi barvami“, ale budou vyvedeny v jednotném barevném provedení, rozměru, písmu i rozměru a budou stejně intenzivně podsvíceny.

Zároveň může platit povinnost ztlumit nebo zcela vypnout podsvícení reklam v nočních hodinách.

Příklady podobných regulací nenalezneme jen ve velkých městech jako Paříž, Milán nebo i Praha, stále častěji jsou schvalovány i v menších městech.

Někde svoboda, jinde zákaz

Třetím přístupem k regulaci reklamy reklamního smogu je povolení reklamy na jednom místě a její zákaz na jiném. Vznikají tak ikonická místa, jako je Times Square v New Yorku nebo Piccadilly Circus v Londýně, kde je extrémní reklamní smog doslova žádanou součástí veřejného prostoru. Díky nevšednímu přístupu k regulaci udělala právě reklama z těchto míst světově proslulé lokality, za kterými míří davy turistů.

Zdroj: eldr.cz

Foto: Photocreo Bednarek / Adobestock.com

Tagy:

©2025 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account