6863

Startupy v Česku zakládá 8,9 % žen. Tuhle statistiku se rozhodly změnit Holky z Marketingu a otevřely Akademii pro (nejen budoucí) zakladatelky. Jak jejich projekt změnil život Barboře Malinovské a čím si na své cestě musela projít?

Nevinný začátek

Barbora vystudovala vysokou školu v Německu a zamířila na praxi do neziskového sektoru. Jak ale později zjistila, nebylo to to pravé. „Bylo tam na mě málo ruchu, já potřebuji, aby se něco dělo a abych věděla, že na mojí práci záleží. Praxe u hospodářské komory byla ale spíše o prognózách na dalších 60 až 100 let, a to nebylo nic pro mě.“, vzpomíná Barbora.

Zamířila tedy za prací do Prahy. „Zjistila jsem, že mi záleží na lidech a ráda se starám jak o ně, tak o jejich rozvoj. Postupně jsem se vypracovala na manažerské pozice, vedla jsem tým, poté team leadery, kteří měli zase své týmy. Když jsem řídila mezinárodní projekt z Mnichova, utvrdila jsem se v tom, že vidím v managementu velký smysl a můžu v něm uplatnit své silné stránky a dovednosti. Bavilo mě hledat soulad mezi potřebami zaměstnanců a firmami v krátkodobém i dlouhodobém horizontu, spojovat lidskost s racionálními aspekty jako jsou finance.“

Pád z vrcholu

Management v korporátním světě, školení mimo firmu, navazující dálkové studium, pandemie koronaviru. Tenhle životní koktejl se ukázal být až moc silný. „Tehdy jsem pořád pracovala, po práci psala diplomku, když jsem zrovna nepracovala nebo nepsala, tak jsem se učila na státnice. Pořád jsem se uklidňovala tím, že je toho hodně jen na chvíli, než dodělám dálkové studium, a pak to všechno skončí. Ale to je začarované kolečko. Jedna věc skončí a začne jiná.“

Foto: se souhlasem Barbory Malinovské

V té chvíli už bylo více než jasné, co bude následovat. Syndrom vyhoření, který byl ze začátku kvůli návalu práce ignorovaný, začal postupně ovlivňovat všechny oblasti jejího života. „Nejhorší to bylo se spánkem. Každou noc jsem nemohla třeba do tří až čtyř do rána vůbec usnout. Ležela jsem v posteli a akorát se mi točily myšlenky okolo toho, co jsem udělala a co ještě udělat musím.“

Bez pomoci se neobejdu

„Pořád jsem si říkala, že to bude zase v pořádku. Ale neměla jsem na nic sílu. Uvařit si čaj byl pro mě nadlidský úkon. Představa, že mám dojít k té konvici, postavit vodu a čaj zalít – to bylo úplně nereálné. Jen jsem seděla a počítala roky do konce svého života a zděsila jsem se, kolik mi jich ještě zbývá.“

Proto vyhledala pomoc v centru krizové intervence. Další rok pak trvalo, než se jí povedlo dostat z nejhorších stavů i přesto, že na terapii docházela už před vyhořením. „Člověk sice může mít terapeuta, ale když sám vědomě nezpomalí, vyhoření to nezabrání. On ti nemůže říct, že už zítra nesmíš do práce. Tu stopku musíš udělat ty.“

Nová cesta

Po návratu do pracovního koloběhu bylo jasné, že bude muset Barbora udělat změnu, jinak se úzkostné stavy budou opakovat. „Z firmy jsem nakonec odešla, abych změnila prostředí, které mi vše připomínalo. Také jsem si uvědomila, že jsem (z mého pohledu) hrozně špatný zaměstnanec. Vždycky dělám daleko víc, než po mě zaměstnavatel chce. A tak i když jsem si nikdy nemyslela, že budu podnikat, dala jsem se na volnou nohu.“

Foto: se souhlasem Barbory Malinovské

Původně chtěla pomáhat začínajícím manažerům pomocí vzdělávání a mentoringu. Sama měla 8 let manažerských zkušeností a chtěla je předat dále. Celý projekt ale začal dávat větší smysl v momentě, kdy odstartovala Akademie pro budoucí zakladatelky od Holek z Marketingu.

Díky informacím z workshopů se jí povedlo dát projektu jasný cíl a získat jako bonus spoustu cenných kontaktů, zpětné vazby i zkušeností.

Manažerky na startu

„V Akademii jsme se potkávaly každý víkend, takže člověk neztratil nit a pravidelně se svému projektu věnoval. I když některá setkání byly on-line, stala se z nás moc fajn parta holek.“ popisuje Barbora.

Akademie sice nese název pro budoucí zakladatelky, ale to neznamená, že se do ní nemohou přihlásit i ženy, které už projekt rozjetý mají, protože vždy je co zlepšovat. „Já jsem třeba zjistila, že moje cílová skupina byla dost široká, a tak jsem ji zúžila jen na ženy v managementu a jejich cestu do něj. Díky aspektu diverzity a vlastním zkušenostem z ženské vedoucí pozice mi to začalo dávat ještě větší smysl.”

,,V Akademii jsem navíc potkala svou co-founderku Dianu Lokajíčkovou. Spolu s ní jsem založila projekt Manažerky na startu, díky kterému pomáháme jak ženám dostat se na manažerské pozice, tak firmám využít jejich potenciál. Dianina praxe mediátorky nám zároveň umožňuje nabízet firmám i komunikační kodex nebo workshopy na řešení a předcházení konfliktům.“

Pravidelná setkání s Holkama z Marketingu jí ale daly mnohem více. „Nyní přemýšlím spíše nad problémem, který řeším, než nad řešením samotným. Není to vždy o tom prosadit si svoje, ale hlavně o tom podívat se, co vlastně potřebuje zákazník. Dále se u mě vyprofilovalo to, že se musím zaměřit více na firmy, ve kterých jim budu komplexně pomáhat. V neposlední řadě jsem získala cenné kontakty. Je skvělé slyšet od lidí, kteří si prošli tím stejným podnikatelským nebo zakladatelským procesem, co se jim osvědčilo a co naopak vůbec, na co si dát pozor. Moc bych Akademii doporučila.“

Benefit diverzity

Barbora poukazuje prostřednictvím Manažerek na startu na benefity diverzity, o kterých se tak málo mluví. „Diverzitu a její výhody aktivně řešíme právě na firemních workshopech. Nejde o nasazení kvóty, že žena má v managementu prostě být a vzbudit v mužích vlnu nevole, kdy začnou mít pocit, že skončí na ulici, protože jim nekompetentní ženy seberou jejich manažerské pozice (smích). Snažím se spíše ukázat benefit, který firmy díky ženám v managementu získají.”

Foto: se souhlasem Diany Lokajčíkové
Foto: se souhlasem Barbory Malinovské

,,Ženy manažerky totiž přináší do managementu své silné stránky a obě strany se tak mohou navzájem skvěle doplňovat. Když se na mužský a ženský přístup podíváme například z hlediska zaměření na cíl – muž si jde jasně za tím jedním vytyčeným cílem, kdežto žena dost často bere při cestě ohled i na ostatní lidi, chce pečovat o vztahy na pracovišti a uvnitř týmu, více komunikuje, naslouchá, řeší etiku podnikání. Když mužům ukážeme, že i tohle je důležitý aspekt vedení lidí, a ženy naopak inspirujeme silnými stránkami mužů, dokážeme díky synergii zlepšit i obchodní výsledky. Protože ruku na srdce – jsem byznysově orientovaná a vím, že jakákoliv firma v ziskovém sektoru jede na co nejlepší výsledky, a tak jsem ráda, když vše sedí jak z číselného hlediska, tak z hlediska duševní pohody v týmu.“

Autor: Barbora Štarhová

Foto: se souhlasem Barbory Malinovské, se souhlasem Diany Lokajčíkové

Tagy:
2 Komentářů
  1. Romana Mlynářová 2 měsíci ago

    Silné ženy

Napište komentář

©2022 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account