V kariérní sféře není nic, co by vyvolávalo větší obavy a strach než myšlenka říci svému šéfovi „ne“. Často se cítíme vděčni za to, že nám naši nadřízení dali práci, ctíme je, respektujeme jejich práci nebo se jich tak trošku bojíme… tak jako tak se však snažíme vyhnout tomu, abychom odmítli nějaký jejich nápad nebo žádost.

Kariérní experti upozorňují, že problémy se během pandemie a časté práce z domova ještě zhoršily. Práce na dálku totiž znamená, že mnozí z nás pracují déle a nevědomky stírají hranice mezi prací a svým soukromým životem. Navíc se obávají propuštění z práce, což může vyvinout další tlak, abyste řekli svému nadřízenému „ano“ na vše, co je požadováno. 

Avšak odmítnutí je ve skutečnosti klíčem k vašemu uspokojivému pracovnímu výkonu. Pokud jste přetíženi, vyčerpaní a unavení, ovlivní to kvalitu naší práce a dlouhodobě i naše duševní a fyzické zdraví. 

Jak tedy říci svému nadřízenému „ne“? Věřte nám, budete rádi, že jste to udělali!

Zeptejte se sami sebe: Co je moje motivace říkat “ano” ?

Prvním krokem je zjistit, co je za tím, že na všechno říkáte automaticky svému nadřízenému „ano“ zvláště ve chvílích, kdy nemáte čas, energii ani mentální kapacitu se nad čímkoliv novým zabývat… Pamatujete si, kdy vás naposledy váš nadřízený požádal, abyste do svých pracovních povinností přidali nový úkol nebo projekt? Jak jste se cítila v tu chvíli, kdy vás o to požádal? Zeptejte se sami sebe: těšila jsem se? Byla to pro mě výzva? Nebo obavy, že když řeknu ne, nebudete to pro mě dobrou vizitkou?

Poznatky z těchto odpovědí vám umožní potenciálně identifikovat některé omezující přesvědčení. Při absenci interakce jsou nejčastějšími důvody, se kterými se odborníci při své práci setkávali: strach z odmítnutí, strach ze zklamání, přílišná plachost, ohrožení vaší kariéry a chuť potěšit. Tyto myšlenky jsou také nejhoršími důvody, proč říci „ano“.

Foto: Shutterstock

Určete si své priority

Nemůžeme stihnout všechno, co chceme. Den má pro každého 24 hodin a týden 7 dnů. Proto je důležité identifikovat vaše priority. Vždy existuje rovnováha mezi počtem priorit, které jsou motivující a možné, versus syndromem vyhoření – tedy stavem, kdy vám, vše „přetéká“ přes hlavu. Jaké jsou vaše pracovní a životní priority? Kolik času chcete věnovat práci, abyste dosáhli vytoužené úrovně? Zapište si své priority na list papíru. Musíte mít jasno v tom, jak jsou flexibilní a jaké jsou vaše hranice, za které už nechcete jít. 

Říkejte “ne”, říkejte “ano”

Jedním ze způsobů je podle odborníků, je říkat „ano“ něčemu jinému. Když jste například požádáni, abyste něco udělali navíc, máte možnost říci „ANO“ nebo „NE“. Velmi jednoduchá slova, která vás staví před vědomou volbu. Kdykoliv řekněte něčemu „ANO“, řekněte něčemu jinému „NE“. Ve zkratce to znamená, že když váš šéf požádá, abyste dnes pracovala přesčas a vy řekněte „ANO“, automaticky říkáte „NE“ večeři s rodinou. Proto spíš než se soustředit na „NE“ a zklamat osobu, která stojí bezprostředně přes vámi, řekněte „ANO“ svým vědomým prioritám. Tento přístup stanovení priorit vám umožní říci, že byste moc rádi zůstali přesčas, ale bohužel musíte uvařit rodině večeři. Zároveň můžete navrhnout, že zítra můžete rodině připravit jídlo do zásoby a moc ráda projekt doděláte. Ukážete tak, že máte jasně stanovené priority, ale zároveň vám záleží na prosperitě vaší společnosti.

Buďte asertivní

Požádal vás váš nadřízení zůstat dnes déle v práci kvůli dokončení projektu? Potvrďte jeho požadavek, ale přidáním pravdivého důvodu ho asertivně ho odmítněte: „Plně chápu, proč chcete, abych zůstala déle v práci zrovna já, protože o tomto projektu toho vím nejvíce. Bohužel jsem dnes na kapacitě svých možností. Pojďme si stanovit jiný termín, kdy zůstanu déle a projekt doladím.“

Pro váš i pro vašeho nadřízeného bude zpočátku těžké říci své „ne“, protože čím častěji jste v minulosti slovo „ano“ použila, tím pravděpodobnější je, že se od vás zkrátka očekává. Můžete si být jistá, že asertivní odmítavou odpovědí však stoupne jeho respekt k vám, protože znáte míru svých schopností.

Foto: Shutterstock

Zdroj: Building Career, Wikipedia Commons

Autorka: Lucie Janotová

Tagy:
3 Komentářů
  1. JanaŠrámčíková 1 rokem ago

    Jo, to taky znám

  2. EsterNováková 1 rokem ago

    Já jsem zase měla podobnou negativní zkušenost v jedné práci. To jsem dělala sekretářku, když v tom na mě pan ředitel začal tlačit abych pomohla s některými úkony našim zahradníkům. No jak si myslíte že to dopadlo? Musela jsem několik měsíců přes https://www.zavlazovaci-systemy.net/eshop/ řešit jaké zavlažovací systémy se nakonec pořídí. Do toho jsem samozřejmě byla placená jen za denní agendu pana ředitele..

  3. Romana Mlynářová 1 rokem ago

    Pokouším se komunikovat, a přesvědčila jsem se, že je to víc snadné, než obava, že nesplním očekávání.
    Slůvko ne, má osvobuzující kouzlo.

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account