232

Červená je dobrá barva. Aspoň co se potravin týče. Co se stane, když navýšíte příjem řepy nebo červených paprik?
Podle Kliniky Mayo, což je nezisková organizace a mezinárodně uznávané prestižní americké lékařské výzkumné a vzdělávací centrum a univerzitní nemocnice v Rochesteru v Minnesotě, může červená zelenina, jako rajče a paprika, pomoci snížit riziko cukrovky, osteoporózy a vysokého cholesterolu.
Fytonutrienty, které dávají těmto rubínovým potravinám jejich barvu, mají také příznivé účinky na zdraví. Hlubší tóny, například tmavý odstín řepy, obvykle znamenají, že zelenina je bohatá na tyto fytonutrienty včetně antioxidantů, vitaminů a minerálů. Ukázalo se, že tyto živiny pomáhají předcházet rakovině, bojovat proti chronickým onemocněním a posilovat imunitní systém.
Barva plná účinků
Červená zelenina navíc získává svůj odstín z lykopenu a antokyanu. Lykopen je antioxidant, o kterém bylo prokázáno, že snižuje riziko srdečních chorob, chrání oči, bojuje s infekcemi a působí proti poškození tabákovým kouřem. Vědci také studují jeho potenciální ochranu před rakovinou prostaty a jinými nádory. Předpokládá se také, že antokyany pečují o játra, zlepšují zrak a snižují krevní tlak. Dost důvodů pro konzumaci červených potravin, nemyslíte? Pojďme se na některé z nich podívat blíž!
Řepa
Řepa patří ke zdrojům antioxidantů, draslíku, vlákniny, folátu, vitaminu C a dusičnanů. Podle nedávné studie může snížit krevní tlak, zlepšit průtok krve a zvýšit sportovní vytrvalost. Chcete-li dosáhnout nejlepších výsledků, zkuste řepu před pečením postříkat kvalitním olivovým olejem.  
Červené zelí
Přestože zelí hraje barvami od fialové po červenou, má plno antokyanů a silných antioxidantů, jež mohou podle vědců snížit riziko poruch mozku. Červené zelí je plné vitaminů a minerálů. Jeden šálek má 85 procent denního požadavku na vitamin C, 42 procent vitaminu K a 20 procent vitaminu A. Je to také skvělý zdroj vlákniny, vitaminu B6, draslíku a manganu.
Rajčata
Rajčata jsou skvělým zdrojem lykopenu, vitaminu C a draslíku. Podle údajů americké organizace National Institute of Health pochází asi 85 procent lykopenu z naší stravy právě z čerstvých rajčat. Zatímco všechny odrůdy poskytují nutriční výhody, vařená rajčata s trochou oleje usnadňují tělu vstřebávání lykopenu.
Červená paprika
Červené papriky patří ke skvělým volbám pro podporu zdravé imunitní funkce a zářivé pokožky. Vysoká koncentrace vitaminu C pomáhá chránit před infekcí. A to pořád není všechno.
Ředkvičky
Vitamin C, kyselina listová či draslík. Tak to jsou ředkvičky s pouhými devíti kaloriemi na půl šálku. Na chlebu i „jen tak“, vždy chutnají skvěle. Taky je tak milujete?
Foto: Shutterstock

©2022 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account