Do jaké míry můžeme zakazovat oblečení jiných? Teta Eva by ráda znala váš názor.
Milé dámy,
dnes se na vás obracím s prosbou o vaše stanovisko, o váš názor, jestli jste si ho stačily vytvořit a jestli ne, prosím, zamyslete se dodatečně. Dopředu předestírám, že se mi nejedná o žádnou politickou (předvolební) debatu ani o církevní „koncil“. Hysterických, xenofobních a šovinistických názorů je internet plný, ale skutečně bych ráda znala názor rozumných žen z Žen.
Jak zmiňovala Afrodita, studenti znají svá práva, konec konců je znají už i žáci ZŠ – právo na ochranu osobních údajů, svobodu projevu – bohužel si nějak nejsou vědomi svých povinností, ale to ani spousta dospělých.
Svoboda jednoho přeci končí tam, kde začíná svoboda druhého.
Dalším právem zakotveným v Ústavě ČR je svoboda vyznání. A o to mně dnes jde. O svobodu vyznání.
Je to 6 neděl zpátky co se na ombudsmanku JUDr. Šabatovou obrátily dvě studentky, kterým vedení zdravotní školy zakázalo používat hidžáb (šátek halící vlasy a krk, obličej je odhalený). JUDr. Šabatová se vyjádřila, že jí toto rozhodnutí připadá diskriminační. Naopak, zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček zase tvrdí, že je právem každé školy určovat školním řádem ustrojení svých studentů, ale svůj názor vyjádřil jako nezávislý právník.
V současné době se k této debatě přidala i různá zdravotnická zařízení. Některá svým vnitřním předpisem tuto součást oděvu jednoznačně zamítla, některá ji, kromě sterilních oddělení – JIP, ARO, operační sály, povoluje. Objevily se i zprávy o tom, že si pacienti zajišťují, že je nebude ošetřovat zdravotnický personál viditelně označený jako neateistický.
A teď bych, vážené dámy, ráda znala váš názor. Nikoho už v dnešní době nepřekvapí, když na odděleních slouží řádové sestry v řeholním oděvu, ale měly byste, Vy osobně, problém se sestrou nebo lékařkou se zahalenými vlasy?
A jaký postoj byste zaujaly, pokud by spolužačka Vašeho dítěte na střední či vyšší škole používala hidžáb? A děti na základní škole? Do jaké míry můžeme nařizovat a diktovat oblečení?
Česká republika se považuje za demokratický stát a tohle je průvodním jevem a znakem demokracie – diskuze. Čili povolit nošení vnějších znaků náboženského přesvědčení a víry či zakázat? Ať si to nosí ve své domovině nebo doma a netahají to k nám? Je pravda, že při vstupu do církevních staveb musí ženy chodit konzervativněji oblečené (zahalená kolena a lokty), ale to jsou stavby všech vyznání, nejen islámské, ale i křesťanské. Nechci se dohadovat, jestli je to znakem islámu a korán předepisuje zahalování žen. Nechci debatovat, jestli ve jménu víry přichází na Zemi zlo.
Ne, jen by mě zajímalo – jsme tolerantní a rozdýcháme různorodost? Nebo toto už není různorodost?
Vaše teta Eva

P. S. A proč se vás ptám? Já sama nemám jednoznačný názor.
Na ulici ženy v hidžábu, proč ne? Nevadí mně to. Jako obsluhující personál (v obchodě, bistru – etnicky zaměřeném i „normálním“) nemám problém. Jako zdravotnický personál? Asi bych ráda informaci (upozornění) předem, ale myslím si, že by mi to nevadilo. Ale školství? Já fakt nevím. Na některých školách chodí děti ve stejnokrojích, nikdo nevybočuje a nevyčnívá, stírají se tím rozdíly. Jinakost budí pozornost. Nevadí mi, že s mými dětmi chodí do školy děti jiných etnik, to naopak beru jako velké plus. Jsem tedy na rozpacích, protože se to týká náboženství? I když vyznávám teorii žít a nechat žít? Skutečně nevím a díky za váš názor.

0 Komentářů

Napište komentář

©2023 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account