V japonské Ósace právě probíhá světová výstava EXPO 2025, která propojuje tradici s inovacemi a představuje to nejlepší z jednotlivých zemí. V rámci české expozice mají návštěvníci možnost proniknout i do tajů umu neodmyslitelně spjatého s naší kulturou, a tím je čepování piva. Partner českého pavilonu, Pilsner Urquell, zaručuje, že i v 9 tisíc km vzdálené metropoli si lidé vychutnají pivo ve stejné kvalitě jako v tuzemsku.
O dokonalé načepování plzeňského ležáku se v českém pavilonu starají japonští tapsteři, kteří prošli přímo v Plzni důkladným školením, na kterém si osvojili nejen správnou techniku čepování, ale i hlubší znalosti o historii pivovaru, procesu vaření piva a péči o jeho kvalitu. Díky tomu mohou návštěvníkům v Ósace nabídnout autentický zážitek, který věrně odpovídá tomu z domovského pivovaru v Plzni.
„Filozofie „pivo vaří sládek, ale výčepní mu dává duši“, je něco, co mě v Česku opravdu zaujalo. Jako tapsterka jsem se naučila, že čepování není jen technika, ale i způsob, jak předat příběh piva. V izakaya, tradičních japonských podnicích, je pivo běžným prostředkem k zahájení společenského setkání, což ukazuje, jak velkou roli pivo v Japonsku hraje. Na rozdíl od Čechů nekladou Japonci takový důraz na pěnu, ale jakmile ji ochutnají, pochopí že je to nedílná součást chuťového zážitku. Věřím, že tento důraz na detaily může japonskou pivní kulturu obohatit,“ říká japonská tapsterka Mirai Mitomi, která na EXPO 2025 plzeňský ležák čepuje.
Pilsner Urquell rozlišuje dva termíny pro výčepní. Master Bartender, finalista soutěže Pilsner Urquell Master Bartender, označuje české výčepní, kteří dosáhli nejvyšší úrovně mistrovství v čepování a péči o pivo. Tito odborníci působí primárně v České republice a jsou nositeli tradičního pivního řemesla. Tapster se používá pro zahraniční výčepní, kteří prošli školením v Plzni a přenášejí umění čepování Pilsner Urquell do světa, přičemž dodržují stejnou pečlivost a standardy jako čeští finalisté Master Bartender.
Pivní program doprovázený světelnou instalací
Návštěvníci mají možnost setkat se s celkem deseti japonskými tapstery, kteří se specializují na správnou techniku servírování plzeňského piva. Pro opravdové degustátory je připraven tzv. beer flight – servírování malých porcí piva (0,2 l), která umožní ochutnat všechny styly čepování plzeňského ležáku – hladinka, šnyt a mlíko.
Každý den symbolicky v 18:42, v čase odkazujícím na rok uvaření první várky piva Pilsner Urquell, zazvoní zvon a výčepní návštěvníkům přibližuje příběh plzeňského ležáku. Tento okamžik doprovází světelná instalace Crystal Grid od Preciosa Lighting, která je umístěna uprostřed restaurace českého pavilonu. Dynamická hra světla spolu s unikátním křišťálovým svítidlem tvoří působivou atmosféru.
„Na EXPO 2025 máme skvělou příležitost prezentovat to nejlepší z českého pivovarnického řemesla, ať už jde o český ležák, školení japonských tapsterů, nebo propojování pivovarské tradice s moderními zážitky pro návštěvníky. Připravili jsme program, který vzdává hold kvalitě plzeňského piva a ukazuje, že si ho mohou lidé vychutnat ve stejně skvělé kvalitě v Plzni i v Ósace,” dodává Zdeněk Kovář, tiskový mluvčí Plzeňského Prazdroje.
Mirai Mitomi, tapsterka přibližující Japoncům chuť českého piva a kouzlo tradičního českého čepování
V Plzni strávila Mirai čas učením se techniky čepování i servírování piva, aby dokázala předat stejný zážitek i v tisíce kilometrů vzdálené Ósace. Spojuje tak japonskou preciznost s českou tradicí.
Jak Japonci vnímají chuť plzeňského piva?
Většina japonských piv má především svěží chuť, zatímco Pilsner Urquell se vyznačuje ideálně vyváženou hořkosladkou chutí. Ve srovnání s japonskými pivy je i mnohem hutnější. Největší rozdíl, který Japonci vnímají, je množství a hustota pěny. I když k ní možná zpočátku přistupují s jistými pochybnostmi, jakmile ochutnají, jsou příjemně překvapeni.
Co má společného japonská a česká pivní kultura – a v čem se liší?
V Japonsku máme takovou tradici – když přijdete do izakaya (tradiční japonské hospůdky), dáte si nejdříve pivo. V tomto smyslu je pro nás pivo natolik běžnou a samozřejmou součástí, že se lidé obvykle nezamýšlejí nad tím, jak se servíruje nebo jak vlastně chutná. Japonci milují pivo stejně jako Češi, ale na rozdíl od Česka u nás hraje spíše roli prostředníka – pivo se pije především pro navození uvolněné atmosféry a dobré konverzace. Chuť a způsob podávání zůstávají často v pozadí. Myslím si ale, že se to pomalu mění – počet podniků, které věnují pivu větší péči, roste. A stejně tak i zájem lidí o to, co vlastně pijí a jak se pivo servíruje.
Jak Japonci reagují na tradiční české styly čepování piva, jako je hladinka, šnyt nebo mlíko?
Myslím, že pro Japonce je to velmi zajímavé. Nikdy jsem se nesetkala s pivní kulturou, která by věnovala takovou pozornost právě pěně. V Japonsku je to zcela nová zkušenost. Zatímco pěna na japonském pivu bývá spíše lehká a rychle zmizí, tak hustá, krémová a stabilní pěna českého piva je vnímána jako samostatný chuťový zážitek. Když ji Japonci ochutnají, zjistí, že pivo může chutnat úplně jinak – a české pivo je díky tomu začne víc zajímat.
Je něco, co jste se jako japonský tapster naučila od českých mistrů?
V České republice jsem se toho naučila opravdu hodně. Především v čepování – jak pivo servírovat rychle, precizně a s ohledem na každý detail. Zapůsobila na mě filozofie „pivo vaří sládek, ale výčepní mu dává duši“. Vyjadřuje hrdost a zodpovědnost, kterou výčepní přebírá, a velmi s ní souzním. Uvědomila jsem si, jak důležitá je spolupráce mezi sládky a výčepními – jen když jsou na jedné vlně, může vzniknout opravdu výjimečný zážitek. Výčepní není jen někdo, kdo pivo čepuje. Hraje klíčovou roli v tom, jak si host výsledný nápoj užije – od čepování až po atmosféru. Uchování tradic je podle mě nesmírně důležité, protože právě díky nim se může historické pivo jako Pilsner Urquell podávat tak, jak si zaslouží.
Může mít české pivo v Japonsku podobně výjimečné postavení jako u nás?
Myslím, že to možné je. Japonci jsou velmi pečliví a v mnoha ohledem důslední – pokud se seznámí s různými způsoby, jak pivo servírovat lépe a poctivěji, věřím, že si je rádi osvojí a budou je dodržovat. I my výčepní k tomu můžeme výrazně přispět. Vnímám to jako naši misi – předávat znalosti dál a pomáhat ostatním restauracím naučit se čepovat pivo tradičním, autentickým českým způsobem. Často dostávám dotazy z jiných podniků ohledně techniky čepování a je vidět, že zájem roste. Pro japonské milovníky piva je klíčová chuť. My ale věříme, že chuť nevzniká jen tak sama od sebe – formuje ji i historie, prostředí, atmosféra a příběh značky. A právě tím se může Pilsner Urquell v Japonsku odlišit.
Zdroj: Plzeňský Prazdroj
Foto: Kancelář generálního komisaře, EXPO 2025, Marek Musil a Světlana Mašková – se souhlasem Plzeňského Prazdroje